FacebookInstagramTwitterContact

 

Installation Works of New Traffic Lights           >>           Royal Brunei Police Force Training           >>           Only Valid Haj Visa Holder is allowed to Perform Haj           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration with New Converts           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>           Towards A Data-Driven Society Workshop           >>           16th IFSB Discussion Session           >>           16th IFSB Summit Panel Discussion           >>           5th ASEAN Disaster Resilience Platform           >>           ACDM + Japan / ACDM + Republic of Korea           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Dipenjara, Beri Maklumat Palsu


 


 September 16th, 2020  |  09:20 AM  |   873 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Gara-gara memberikan maklumat palsu kepada pihak polis, seorang warganegara Bangladesh di penjara sebulan bermula 14 September 2020 oleh Mahkamah Majistret.

 

Majistret Mohammad Marzuqi bin Sabtu menjatuhkan hukuman terhadap Mohammad Masuk Miah setelah mengambil kira fakta-fakta dalam kes tersebut dalam menjatuhkan hukuman.

 

Defendan bekerja sebagai buruh binaan di AL LRB Engineering Sdn. Bhd. dan mengikut fakta kes pada 24 Ogos 2020, jam 9.00 pagi, terdakwa pergi ke Kedutaan Bangladesh untuk membuat laporan mengenai majikannya.

 

Pada hari yang sama, kira-kira jam 6.34 petang, defendan yang ditemani seorang wakil dari Kedutaan datang ke Balai Polis Berakas dan membuat laporan polis yang menyatakan bahawa majikannya Masdum Billah Shopan telah mencederakan dadanya di sebelah kiri.

 

Berdasarkan laporannya iaitu pada hari yang sama kira-kira jam 8.00 pagi, defendan pergi ke rumah majikannya di Kampung Mentiri untuk menuntut gajinya.

 

Dalam pernyataannya, defendan mendakwa bahawa majikannya, mengoyakkan baju dan mengelar bahagian kiri dadanya beberapa kali. Selepas itu, majikan menyuruh meninggalkan kediamannya.

 

Hasil daripada laporan polis yang dibuat oleh defendan, siasatan dilakukan oleh pihak polis dan majikan tersebut ditangkap dan selepas itu disiasat.

 

Setelah siasatan lanjut, terdakwa kini mendedahkan bahawa maklumat yang diberikan kepada polis pada 24 Ogos 2020 adalah palsu. Dalam pernyataan lebih lanjutnya kepada polis, mereka mengaku pergi ke rumah majikannya dan mendapati tidak ada orang.

 

Defendan merobek baju depannya, mengambil pisau dari kabinet di dapur dan selepas itu beberapa kali mengelar dadanya sendiri. Berikutan itu, defendan menghubungi rakannya untuk menjemputnya dari rumah majikan dan selepas itu mengarahkan rakannya untuk menghantarnya ke kedutaan Bangladesh untuk melaporkan perkara itu.

 

Defendan mengakui bahawa alasan dia memberikan maklumat palsu adalah agar majikan membayar gajinya.

 

Maklumat palsu ini menyebabkan polis menjalankan siasatan yang meluas terhadap majikan tersebut. Defendan mengaku dalam pernyataan lebih lanjut iaitu bertarikh 25 Ogos 2020, telah memberikan maklumat palsu kepada seorang pegawai polis dengan memaklumkan kepadanya bahawa majikannya telah mencederakannya.

 

Pada rekod defendan tidak mempunyai sabitan sebelumnya. Pendakwaan terhadap tertuduh dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Syafina binti Abd. Hadzid.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Hong Kong Bans Protest Anthem After Court Case Win

 2024-05-09 00:07:03

How Global Companies Handle Political Talk At Work

 2024-05-10 00:12:33