FacebookInstagramTwitterContact

 

Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>           Towards A Data-Driven Society Workshop           >>           16th IFSB Discussion Session           >>           16th IFSB Summit Panel Discussion           >>           5th ASEAN Disaster Resilience Platform           >>           ACDM + Japan / ACDM + Republic of Korea           >>           ACDM+ with the People's Republic of China           >>           46th ASEAN Maritime Transport Working Group           >>           Care for Intending Haj Pilgrims           >>           Congratulatory Messages           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Kes Dadah Didengar Lagi 10 Oktober


 


 September 27th, 2020  |  11:37 AM  |   1245 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Enam orang defendan direman selama dua minggu oleh Mahkamah Tinggi di sini, hari ini, bagi membantu siasatan membabitkan kes pengedaran dadah.

 

Perintah reman itu dikeluarkan oleh Ketua Majistret, Yang Arif Pengiran Masni binti Pengiran Haji Bahar.

 

Pendakwaan terhadap enam defendan yang baru-baru ini ditangkap oleh Biro Kawalan Narkotik (BKN) ialah Ahmad bin Haji Tamit dan isteri, Maskunah binti Wahab, bersama anak-anak mereka iaitu Isamuddin bin Ahmad, Mohammad Saifuddin bin Ahmad dan Siti Izzatul Munirah binti Ahmad dan suaminya, Jakaria bin Ahad didakwa atas dua kesalahan di bawah Seksyen 3A Penyalahgunaan Akta Dadah, Bab 27.

 

Tertuduh-tertuduh didakwa memiliki dadah terkawal Kelas 'A' bagi tujuan mengedar iaitu 18,9943 kilogram Methylamphetamine yang dijumpai di belakang sebuah rumah di Jalan Junjongan, Kampung Limau Manis.

 

Tertuduh-tertuduh juga didakwa memiliki untuk tujuan mengedar dadah terkawal Kelas 'A' iaitu 532.44 gram Methylamphetamine yang disimpan di dalam botol yang juga ditemui berhampiran kawasan kediaman yang sama. Semua defendan tinggal di sekitar kawasan tersebut dan kini menghadapi hukuman mati.

 

Defendan Isamuddin bin Ahmad menghadapi satu tuduhan individu kerana memiliki untuk tujuan pengedar dadah terkawal Kelas 'A' iaitu 54.1 gram Methylamphetamine yang disimpan di dalam beg plastik hitam di kawasan sebuah rumah di Jalan Junjongan. Kesalahan itu boleh membawa hukuman penjara antara 20 dan 30 tahun dengan hukuman sebat 15 kali sebatan.

 

Siti Izzatul Munirah dan Jakaria bin Ahad, juga didakwa kerana memiliki barang hasil jenayah yang bertentangan dengan Seksyen 3 Perintah Pemulihan Aset Jenayah, 2012 yang merupakan rumah yang dianggarkan bernilai BND80,000 dan wang tunai lebih daripada BND100,000.

 

Tertuduh-tertuduh juga didakwa kerana menyembunyikan hak milik sebenar Toyota Vellfire dengan mendaftarkan kereta dengan nama orang ketiga. Siti Izzatul Munirah juga menghadapi tuduhan memiliki lebih daripada 50 keping barang kemas emas yang didakwa merupakan hasil jenayah.

 

Dakwaan terhadap tertuduh dijalankan Timbalan Pendakwa Raya, Dayangku Didi-Nuraza binti Pengiran Abdul Latiff dan Muhammad Qamarul Affyian bin Abdul Rahman.

 

Mahkamah dimaklumkan bahawa ubat-ubatan yang disita akan dihantar ke DSS untuk dianalisis. Memandangkan betapa seriusnya kesalahan dan sejumlah besar dadah yang terlibat, pihak pendakwaan meminta defendan direman lebih lanjut selama dua minggu di Penjara Jerudong.

 

Peguam bela yang mewakili defendan iaitu Roy Prabhakaran dan Pengiran Muhammad Khairul Nizam bin Pengiran Haji Mohd Yassin dari Messrs Yusof Halim & Partners. Kes itu akan didengar lagi pada 10 Oktober 2020 pada jam 2.30 petang.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Hong Kong Bans Protest Anthem After Court Case Win

 2024-05-09 00:07:03

How Global Companies Handle Political Talk At Work

 2024-05-10 00:12:33