FacebookInstagramTwitterContact

 

Kate Shares New Photo Of Smiling Charlotte To Celebrate Her Ninth Birthday           >>           Reginald The Cat Has A Filthy Habit For Stealing Underwear From Strangers           >>           Travis Kelce Makes Surprise Appearance At Pre-2024 Kentucky Derby Party           >>           Anna Nicole Smith's Daughter Dannielynn Birkhead, 17, Debuts New Look At Kentucky Derby           >>           Turmeric Extract Combats The Joint-Damaging Effects Of Arthritis           >>           Cranberries Prevent Cancer And Many Other Chronic Diseases           >>           Boeing Starliner Rolls Out To Launch Pad For 1st Astronaut Flight On May 6 (Photos)           >>           Parrots in captivity seem to enjoy video-chatting with their friends on Messenger           >>           Google prohibits ads promoting websites and apps that generate deepfake porn           >>           Threads Now Lets You Control Who Can Quote Your Posts           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Kes Bunuh : Tertuduh Diisytiharkan Tidak Siuman


 


 November 21st, 2020  |  10:11 AM  |   1436 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Ketua Hakim Negara, Dato Seri Paduka Steven Chong memerintahkan Naina Mohammed Jiauwadeen untuk ditahan di penjara, sementara mahkamah mengajukan laporan ke Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan menunggu perintah dari JPM.

 

Tertuduh kali pertama didakwa pada 4 Julai 2012 kerana membunuh dan diikuti dengan laporan psikiatri terhadap tertuduh yang didapati tidak waras dan dinyatakan tidak sesuai untuk dibicarakan.

 

Ketua Hakim Negara pada Khamis, 19 November 2020 mengisytiharkan seorang lelaki yang terlibat dalam kes pembunuhan adalah 'tidak siuman' berikutan dapatan dari beberapa laporan kesihatan.

 

Pada 9 Julai 2020, laporan psikiatri menyatakan bahawa tertuduh layak untuk dibicarakan, diikuti oleh pendakwaan terhadap pertuduhan ke atasnya.

 

Ketua Hakim Negara memperhatikan beberapa waktu antara laporan terbaharu dan kehendak pihak pendakwaan untuk menjalankan semula prosiding jenayah terhadap tertuduh.

 

Ketua Hakim Negara meminta laporan psikiatri terkini mengenai terdakwa yang menghasilkan penemuan pada 21 Julai 2020 yang menyatakan bahawa tertuduh layak untuk menjalani perbicaraan, setelah pulih secukupnya untuk menjalani perbicaraan.

 

Pada 11 November 2020, pihak pendakwaan memilih alternatif pertuduhan terhadap tertuduh, salah satu kes pembunuhan, di mana tertuduh mengaku bersalah.

 

Menurut fakta kes Timbalan Pendakwa Raya, Hajah Suriana binti Haji Radin menyatakan bahawa tertuduh yang merupakan seorang warganegara India dan bekerja sebagai jurujual telah menyerang rakan senegaranya pada petang 18 Jun 2012 dengan batang besi, lalu memukul lehernya yang menyebabkan kecederaan fatal di sebuah bangunan di Jalan Roberts.

 

Polis tiba sejurus dihubungi oleh orang ramai dan mendapati mangsa tidak bernyawa terbaring di lantai.

 

Memandangkan pengakuan bersalah tertuduh, pengakuan terhadap fakta dan laporan psikiatri yang tidak dipertikaikan menyatakan bahawa tertuduh tidak berfikiran secara sihat dan kesalahan itu dilakukan ketika dia menderita gejala Psikotik Skizofrenia, oleh itu Ketua Hakim Negara membuat penemuan khas bahawa tertuduh adalah bersalah atas perbuatannya tetapi 'tidak siuman' ketika dia melakukan perbuatan itu, jelas Ketua Hakim Negara ketika memutuskan.

 

Ketua Hakim Negara juga menyebut bahawa apabila penemuan khas di bawah Seksyen 320 dibuat oleh Mahkamah Tinggi, ia akan melaporkan kes itu kepada Setiausaha Tetap di JPM dan mengarahkan orang yang menurutnya membuat penemuan sedemikian untuk dikurung di fasiliti psikiatri, penjara atau tempat perlindungan selamat lain yang sesuai atas perkenan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.

 

Peguam Bela Rozaiman Abdul Rahman dari Tetuan ZICO RAR mewakili tertuduh.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07