FacebookInstagramTwitterContact

 

South Korea: World Scout Jamboree Disaster Blamed On Government           >>           Ben-Gvir, Israeli Far-Right Minister, In Car Accident           >>           Pentagon To 'Rush' Patriot Missiles To Ukraine In $6bn Package           >>           Major Gaza Protests At US Universities           >>           Burkina Faso Suspends BBC Over HRW Report On Alleged Mass Killings           >>           AIPA-FAO-IISD Joint Workshop           >>           Tesla Autopilot Recall To Be Probed By US Regulator           >>           ISO 9001:2015 Certificate Award           >>           Why Green Steam Is A Hot Issue For Business           >>           Use a Plot of Land for Planting           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Padah Curi Basikal


 


 December 3rd, 2020  |  10:27 AM  |   375 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Gara-gara mencuri basikal lelaki tempatan berusia 20 tahun dijatuhi hukuman penjara enam bulan oleh Mahkamah Majistret, di sini.

 

Tertuduh Muhammad Nur Safikuddin bin Rosley mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Dewi Norlelawati binti Haji Abdul Hamid. Menurut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu pada November 2020 lalu.

 

Berdasarkan fakta kes, tertuduh menunggang basikal berwarna hitam dan hijau jenama TSUHAI di Rancangan Perumahan Negara (RPN) Bukit Beruang, Tutong. Kemudian pada jam 11.45 malam, tertuduh dihentikan oleh seorang lelaki yang dia tidak kenali.

 

Lelaki tersebut bertanya kepada tertuduh di mana tertuduh memperoleh basikal tersebut, tertuduh menjawab bahawa dia telah membelinya dari rakannya dengan nama 'Alif'. Ketika itulah lelaki tersebut menyatakan kepada tertuduh bahawa basikal itu sebenarnya milik lelaki tersebut untuk kegunaan anaknya dan basikal itu telah hilang dari rumah mereka. Lelaki tersebut kemudian mengarahkan agar tertuduh datang ke rumah lelaki tersebut.

 

Di rumah lelaki tersebut, dia bertanya kepada tertuduh mengenai keberadaan 'Alif' ini kerana dia ingin melihatnya. Oleh itu, tertuduh membawa lelaki tersebut ke rumah 'Alif' tetapi 'Alif' tidak berada di sana ketika itu. Mereka kemudian kembali ke rumah lelaki tersebut di mana lelaki tersebut kemudian memanggil polis yang kemudian tiba dan menangkap tertuduh.

 

Pada mula siasatan polis, tertuduh menceritakan kisah yang sama kepada polis namun tertuduh kemudian mengaku kepada polis bahawa dia benar-benar bersama 'Alif', di mana ketika itu, 'Alif' mencuri basikal dari sebuah rumah di Paya Belambang, RPN Bukit Beruang di Tutong.

 

Tertuduh kemudian menggunakan basikal tersebut walaupun mengetahui bahawa ia bukan miliknya. Basikal tersebut dijumpai dan dikenal pasti oleh pengadu bernilai BND89. Pada rekod, Defendan tidak mempunyai sabitan sebelumnya. Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Ahmad Firdaus bin Haji Mohammad.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

South Korea: World Scout Jamboree Disaster Blamed On Government

 2024-04-27 02:37:15

Tesla Autopilot Recall To Be Probed By US Regulator

 2024-04-27 01:55:10