FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Boeing's 1st Starliner Astronaut Launch On May 6 Live Online           >>           Jack Dorsey Says (On X) That He’s Not On The Bluesky Board Anymore           >>           Al Jazeera Office Raided As Israel Takes Channel Off Air           >>           Bushmills: Man Nailed To Fence In 'Sinister Attack'           >>           US Campus Protests: 'Student Arrests Will Be My Final College Memory'           >>           Is Zimbabwe Zigzagging Into Further Currency Chaos?           >>           Improve Standard of Living           >>           Brunei International Wushu Championship           >>           Educational Intervention Programme Briefing           >>           Conversion Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Dadah : Seorang Lelaki Dihukum Penjara


 


 June 14th, 2021  |  10:19 AM  |   677 views

TUTONG

 

Akibat penyalahgunaan dadah, seorang lelaki warga tempatan kelmarin dijatuhkan hukuman tiga tahun penjara bagi dua pertuduhan di bawah Seksyen 6 (b) Akta Penyalahgunaan Dadah (APD), Penggal 27 dan Seksyen 7 APD, akta yang sama.

 

Hukuman ke atas Hamdi bin Lamat dijatuhkan oleh Yang Arif Majistret Pengiran Hazirah binti Pengiran Haji Yusof di Mahkamah Majistret Tutong, di sini.

 

Bagi pertuduhan pertama, Hamdi (defendan) dijatuhkan hukuman tiga tahun penjara di bawah Seksyen 6 (b) APD, Penggal 27 manakala satu bulan penjara dijatuhkan di bawah Seksyen 7 APD, Akta yang sama dalam pertuduhan kedua.

 

Yang Arif Majistret Pengiran Hazirah turut memerintahkan agar hukuman berjalan serentak, iaitu tiga tahun penjara bermula 12 Jun 2021.

 

Dalam pendakwaan yang dijalankan oleh Pegawai Pendakwa, Normahirah binti Rosli, defendan berusia 43 tahun ditangkap oleh Pegawai Biro Kawalan Narkotik (BKN) kerana disyaki terlibat dalam aktiviti penyalahgunaan dadah.

 

Semasa pemeriksaan, pegawai BKN juga menemui alat-alat bagi tujuan menghisap dadah di mana alat-alat berkenaan kemudiannya dirampas dan diserahkan ke Jabatan Perkhidmatan Saintifik untuk dianalisis.

 

Setelah dianalisis, keputusan ujian mengesahkan bahawa alat-alat yang dijumpai itu mengandungi Methylamphetamine. Defendan sebelum ini mempunyai rekod kesalahan yang lalu di bawah Seksyen 6 (b) dan tidak memiliki rekod lalu di bawah Seksyen 7 Akta yang sama.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07