FacebookInstagramTwitterContact

 

China: At Least Two Dead, 21 Injured In Hospital Stabbing           >>           Mexican Marigold Essential Oil Holds Potential As Powerful Natural Herbicide           >>           Medicinal Benefits Of Cinnamon           >>           Crocodile’s Head Pops Up In Puddle Outside Buckinghamshire Village           >>           You Wouldn’t Believe Some Of The Things Water Companies Find In UK’s Sewers           >>           'Buzzing' Rocket Valve Pushes 1st Astronaut Launch Of Boeing's Starliner Capsule To May 10           >>           Apple Pencil Pro adds squeeze, roll and haptic feedback to its bag of tricks           >>           Substack is trying to lure TikTok stars to its platform           >>           The UK's Ministry of Defence was hacked, and the country is reportedly blaming China           >>           United States Youth Keyrol Figueroa Signs Deal At Liverpool           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Tingkatkan Kerjasama Dalam Keselamatan Siber


BRUNEI Darussalam Central Bank (BDCB) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bersama Cyber Security Brunei (CSB) hari ini, secara maya untuk mengesahkan dan merasmikan usaha padu dalam bidang keselamatan siber

 


 December 24th, 2021  |  12:13 PM  |   598 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Brunei Darussalam Central Bank (BDCB) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bersama Cyber Security Brunei (CSB) hari ini, untuk mengesahkan dan merasmikan usaha padu dalam bidang keselamatan siber.

 

Menandatangani MoU tersebut bagi pihak BDCB ialah Pengarah Urusan BDCB, Dayang Hajah Rokiah binti Haji Badar, manakala CSB diwakili oleh Pesuruhjaya Interim, Awang Shamsul Bahri bin Haji Khamis.

 

Pada acara berkenaan, Dayang Hajah Rokiah menyatakan kepentingan kerjasama dua hala ini adalah untuk memastikan kedayatahanan siber sektor kewangan negara, memandangkan peningkatan dalam penggunaan produk dan perkhidmatan kewangan secara digital dan serangan siber yang semakin biasa terjadi dan lebih canggih.

 

Pesuruhjaya Interim CSB juga mengongsikan sentimen yang sama di mana beliau merakamkan penghargaan atas komitmen BDCB sebagai pusat negara yang merupakan sebuah Infrastruktur Maklumat Kritikal terhadap keselamatan siber.

 

MoU tersebut menzahirkan komitmen serta merasmikan kerjasama antara ke dua buah agensi dalam mengendalikan isu-isu berkaitan keselamatan dan jenayah siber, khususnya bagi sektor kewangan Negara Brunei Darussalam, selaras dengan undang-undang, peraturan dan dasar negara yang berkaitan.

 

Dengan MoU ini, kedua-dua agensi akan menubuhkan mekanisme perkongsian maklumat bagi ancaman serta risiko siber serta menyelaraskan pertukaran maklumat bagi perisikan jenayah siber dan prosedur pelaporan insiden.

 

Kedua-dua agensi juga bersetuju untuk bekerjasama dalam meningkatkan pendidikan keselamatan siber, pembangunan kapasiti sumber tenaga manusia, kerjasama teknikal dan inisiatif-inisiatif lain berkaitan dengan keselamatan siber.

 

Turut hadir pada acara yang dijalankan secara maya ini ialah pengurus-pengurus kanan dan pegawai-pegawai dari Kementerian Pengangkutan dan Infokomunikasi (MTIC), BDCB dan CSB.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

China: At Least Two Dead, 21 Injured In Hospital Stabbing

 2024-05-08 09:13:10

Nintendo Switch 2: Official Announcement Promised Within Next Year

 2024-05-08 07:15:56