FacebookInstagramTwitterContact

 

Opening of Self-Identity Programme           >>           Kesyukuran Ceremony           >>           64th Fire and Rescue Department Celebration Parade           >>           Certificate Presentation for Executive Development Programme           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>           Brunei International Wushu Championship, Afternoon           >>           Brunei International Wushu Championship, Morning           >>           Hibiscus Tea Improves Blood Flow, Reduces Risk Of Cardiovascular Disease           >>           Beer Brewed To Music And A Crystal Castle — How To Have An A-List Getaway In Byron Bay           >>           Sleep Is Good For Your Heart, Reduces Risk Of CVD, According To Study           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Sumbangan BDAC Dalam Ekosistem Perundangan Disambut Baik


 


 February 10th, 2023  |  11:48 AM  |   150 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Yang Di-Pertua Persatuan Undang-Undang Brunei Darussalam, Awang Haji Mansur bin Dato Paduka Dr. Haji Latif berkata, advokasi merupakan kemahiran penting, dan ia berjalan seiring dengan litigasi, tetapi yang terakhir tidak lagi dilihat sebagai satu-satunya jawapan untuk menyelesaikan pertikaian.

 

 Sepanjang dekad yang lalu jelasnya, pengantaraan mendapat keterlihatan (visibility), daya tarikan dan pengiktirafan, yang mana mahkamah akan sentiasa mengalu-alukan pengantaraan pada prosiding terawal.

 

Berucap demikian semasa Upacara Pembukaan Tahun Undang-Undang 2023, yang berlangsung di Bangunan Mahkamah Tinggi - Mahkamah Besar, Jalan Raja Isteri Pengiran Anak Saleha, di sini, Awang Haji Mansur memuji sumbangan Pusat Timbang Tara Brunei Darussalam (Brunei Darussalam Arbitration Centre - BDAC) kepada ekosistem perundangan, mempromosikan pengantaraan sebagai wadah untuk menyelesaikan konflik.

 

 Baru-baru ini jelasnya, persaudaraan undang-undang (legal fraternity) telah menghadiri Bengkel Deep-Dive mengenai Pengantaraan Antarabangsa dan Penyelesaian Pertikaian khusus untuk pemegang kepentingan Brunei.

 

 Sehubungan itu, beliau merakamkan ucapan terima kasih kepada Akademi Penyelesaian Pertikaian Singapura dan Yayasan Temasek kerana menganjurkan bengkel tersebut.

 

 “Kami berharap pengantaraan akan terus berkembang dan berkembang dalam sistem perundangan kami, ini termasuk memperkenalkan pengantaraan mandatori kes sivil lain, akibat kos untuk menolak pengantaraan dan berpotensi, memasukkan BDAC ke dalam rangka kerja Kehakiman di mana pihak mempunyai pilihan untuk pengantaraan persendirian atau pengantaraan mahkamah. Ini boleh membantu mengurangkan berat kes yang dibicarakan di Mahkamah," ujarnya lagi.

 

Menyentuh mengenai kemasukan ke Brunei Bar, beliau menyatakan terdapat peningkatan berterusan mengenai perkara tersebut dan dengan pengenalan program Undang-undang LLB oleh Laksamana College of Business dan Universiti Essex, lebih ramai lagi peguam-peguam dijangka akan ada di Negara Brunei Darussalam pada tahun-tahun akan datang.

 

Yang Di-Pertua Persatuan Undang-Undang Brunei Darussalam seterusnya menjelaskan mengenai 'Code of Practice' yang mana merupakan kod hasil usaha kerjasama antara Persatuan Undang-undang dan Bahagian Keadilan Jenayah Jabatan Peguam Negara.

 

 Beliau turut menghargai Ketua Pendaftar dan ahli jawatankuasa dalam menyelia projek ini, di samping menghargai Jabatan Peguam Negara dan Persatuan Undang-undang Singapura kerana atas kebenaran menerima pakai Kod Amalan sebagai panduan rujukan.

 

Di samping itu, beliau juga menzahirkan penghargaan kepada Kementerian Pembangunan dan Jabatan Peguam Negara kerana menerima pandangan Persatuan Undang-Undang Brunei Darussalam mengenai pindaan yang dicadangkan.

 

Beliau berharap pindaan tersebut akan mencapai kejelasan mengenai subjek pemindahan, pemerolehan dan pengekalan harta tanah, di samping berharap untuk melihat penyelesaian yang jelas mengenai isu-isu ini untuk manfaat semua.

 

Menyentuh mengenai keperluan untuk mengawal selia pengantaraan, beliau berbesar hati kerana Jabatan Perdana Menteri (JPM) telah menerajui usaha melaksanakan rangka kerja yang dicadangkan bagi perundangan yang tertumpu kepada pengantaraan, dan para ahli juga telah menawarkan bantuan mereka dan akan terus bekerjasama rapat dengan JPM bersama pihak-pihak berkepentingan yang berkaitan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07