FacebookInstagramTwitterContact

 

Spacex's Crew-8 Astronauts Move Dragon At The ISS To Make Way For Boeing's Starliner           >>           Two of our top Anker power banks are back on sale at all-time low prices           >>           You Can Finally Use Passkeys To Sign Into Your Microsoft Account           >>           Huawei Has Been Secretly Funding Research In America After Being Blacklisted           >>           NWSL Roundup: Barbra Banda Carries Pride Past Courage           >>           Australia International Alessandro Circati Gets Parma Promoted To Serie A           >>           Crew Beat Monterrey To Reach Concacaf Champions Cup Final           >>           Jadon Sancho's Stellar Play No Surprise To Dortmund Boss Terzic           >>           Tottenham Remain Uncertain On Timo Werner Future – Postecoglou           >>           Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Badan Tanmiah Berperanan Mengurus Mengembangkan Harta MUIB


 


 March 16th, 2023  |  08:29 AM  |   184 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Mengenai Badan Tanmiah, memang sebenarnya konvensionalnya ia badan untuk menguruskan mengembangkan harta Majlis Ugama Islam Brunei (MUIB) yang terdiri daripada harta-harta wakaf ataupun harta-harta yang lainnya dan pada masa ini yang terdapat ialah 'conventional'nya, modalnya itu ia berusaha dalam bidang hartanah (property) melalui rumah sewa ataupun 'nya orang' kedai-kedai sewa, pejabat-pejabat dan sebagainya.

 

Hal ini pun sudah dalam tiga ke empat tahun yang terakhir ini MUIB bukan isu sebenarnya inilah sudah yang difikirkan oleh majlis dan diputuskan sebenarnya, majlis memutuskan untuknya diberikan modal bahan bagi memasuki pelaburan-pelaburan alternatif.

 

Demikian yang diterangkan oleh Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Berhormat Pehin Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Badaruddin bin Pengarah Dato Paduka Haji Awang Othman pada hari ke-10 Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 Majlis Mesyuarat Negara (MMN) bagi Tahun 1444 Hijrah / 2023 Masihi yang berlangsung di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis, petang tadi.

 

Ahli MMN , Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Johan Pahlawan Dato Seri Setia Awang Haji Adanan bin Begawan Pehin Siraja Khatib Dato Seri Setia Awang Haji Mohd. Yusof pada awalnya berpendapat mungkin sudah tiba masanya Badan Tanmiah ini menerokai untuk mempelbagaikan bentuk pelaburan sama ada dalam bidang perindustrian dan perusahaan yang patuh syariah yang boleh mendatangkan manfaat dan mendatangkan impak sosioekonomi yang signifikan kepada masyarakat dan negara.

 

Menurut Yang Berhormat Menteri Hal Ehwal Ugama, ada rancangan-rancangan yang sudah disediakan peruntukannya dan diluluskan tetapi pada akhirnya tidak dapat dilaksanakan oleh 'partner' yang berkenaan misalannya urusan-urusan dengan perniagaan tersebut.

 

“Nampaknya tidak menjamin keselamatan harta MUIBdan sebagainya kerana itulah antara perkara-perkara yang menjadikannya.

 

“Jadi hal-hal yang sedemikian ini pun difikirkan ada caranya dan ada sebabnya maka sedemikian itu terjadi," ujar Yang Berhormat Menteri Hal Ehwal Ugama.

 

Yang Berhormat Menteri Hal Ehwal Ugama seterusnya menegaskan bahawa sejauh ini belumlah kitani dapat menemukan yang cara sedemikian, melainkan kitani akan 'joint venture' dengan syarikat-syarikat yang sudah sedia ada, yang memerlukan 'injection' modal dan MUIB membenarkan Badan Tanmiah dengan peruntukan sedemikian dan perundingan-perundingan ke arah perkara ini, bagi yang sudah gagal tetap akan gagal dan yang akan datang mudah-mudahan dapat dilakukan.

 

Badan Tanmiah baru-baru ini terang Yang Berhormat, bersama dengan Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) membuat lawatan ke luar negeri untuk melihat 'the best practices' untuk pengembangan harta ini.

 

Jadi mereka sudah mendapat input-input diperkirakan dan mudah-mudahan ada faedahnya kepada MUIB dan kepada KHEU untuk mengemukakan rancangan-rancangan yang boleh dilaksanakan dengan sebaik-baiknya bagi tujuan mengembangkan harta MUIB sebagaimana Badan Tanmiah itu ditubuhkan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06