FacebookInstagramTwitterContact

 

Beta-Alanine Supplementation May Improve Power Output During Leg Exercises           >>           HIDDEN DANGER: Beware Of Arsenic Contamination In Rice           >>           Boysenberries Found To Improve Cholesterol, Help Prevent Heart Disease           >>           Girl Said She Heard ‘Monsters’ In Her Bedroom Wall – It Turned Out To Be Something Much Worse           >>           People Are Going Crazy For This Mayor’s Little Toes           >>           Jersey Shore's Pauly D Shares Rare Update On Life With 10-Year-Old Daughter Amabella           >>           Colleen Hoover's Verity Book Becoming A Movie After It Ends With Us           >>           Asteroid Ryugu Holds Secrets Of Our Solar System's Past, Present And Future           >>           US will require all new cars to have advanced automatic braking systems by 2029           >>           Rabbit denies claims that its R1 virtual assistant is a glorified Android app           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Barigakan Nilai Kemerdekaan Dalam Kalangan Belia


 


 March 17th, 2023  |  12:27 PM  |   110 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Pusat Sejarah Brunei (PSB), Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan (KKBS) dengan Kerjasama Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Brunei Darussalam (UBD), Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA) dan Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan (KUPU SB) dan Majlis Belia Brunei (MBB) telah mengungkayahkan Forum Bersama Belia bersempena dengan Sambutan Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam (NBD) Ke-39 yang membincangkan mengenai tajuk, 'Menghargai Kemerdekaan Negara'.

 

Hadir selaku tetamu kehormat pada forum tersebut, Setiausaha Tetap (Pengurusan Strategi dan Dasar) KKBS, Pengiran Haji Mohd. Hasnan bin Pengiran Haji Ali Hassan.

 

Turut hadir, Timbalan Setiausaha Tetap (Kebudayaan) KKBS, Dr. Siti Norkhalbi binti Haji Wahsalfelah; Pemangku Timbalan Pengetua PSB, Awang Mohammad Faisal binti Haji Mat Salleh; Yang Di-Pertua MBB, Dayang Khairunissa binti Haji Ash'ari; pegawai-pegawai kanan, pegawai-pegawai, kakitangan kerajaan dan dekan-dekan serta mahasiswa-mahasiswi pengajian tinggi.

 

Selain memperingati Sambutan Hari Kebangsaan NBD Ke-39, forum tersebut juga bertujuan untuk mengutarakan apa sahaja pandangan dan kefahaman belia-belia masa kini mengenai dengan harga atau nilai kemerdekaan NBD dan juga dapat membarigakan dan mengenang kembali peranan dan sumbangan kepimpinan dahulu dalam mencapai kemerdekaan.

 

Di samping itu, ia juga dapat meningkatkan minat dan penghayatan belia-belia kepada persejarahan Brunei dan mencari pelapis khususnya dalam kalangan belia yang berpotensi dalam bidang persejarahan Brunei.

 

Antara yang dikongsikan dalam forum berkenan adalah untuk membincangkan mengenai penghayatan dan kefahaman generasi belia terhadap nilai-nilai kemerdekaan dan perspektif sejarah dan juga aspirasi belia mengenai nilai kemerdekaan yang dikecapi pada masa ini.

 

Acara dimulakan dengan Lagu Kebangsaan, 'Allah Peliharakan Sultan' dan kemudian diikuti dengan bacaan Surah Al-Fatihah dan Doa Selamat oleh Awang Alomsa Nor Adzmin bin Haji Ali Omar.

 

Seterusnya sesi forum menampilkan seramai tiga ahli panel iaitu ahli panel pertama, Yang Dipertua MPP UBD, Dayang Nur Qamelya binti Mohd. Rafee, ahli panel kedua, Yang Dipertua MPP UNISSA, Awang Abdul Shafiq bin Roszani dan ahli panel ketiga, Yang Dipertua MPP KUPU SB, Awang Haji Ahmad bin Haji Abas.

 

Forum berkenaan diserikan dengan Aktiviti Energizer yang merupakan acara tambahan berbentuk interaktif dengan mengunakan aplikasi Slido dan diakhiri acara penyampaian sijil penghargaan kepada moderator dan tiga ahli panel.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

'Close Enough To See Their Faces': Chased Down By China In South China Sea

 2024-05-02 00:57:36

Tesla Staff Say Firm's Entire Supercharger Team Fired

 2024-05-02 00:12:47