FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Boeing's 1st Starliner Astronaut Launch On May 6 Live Online           >>           Jack Dorsey Says (On X) That He’s Not On The Bluesky Board Anymore           >>           Al Jazeera Office Raided As Israel Takes Channel Off Air           >>           Bushmills: Man Nailed To Fence In 'Sinister Attack'           >>           US Campus Protests: 'Student Arrests Will Be My Final College Memory'           >>           Is Zimbabwe Zigzagging Into Further Currency Chaos?           >>           Improve Standard of Living           >>           Brunei International Wushu Championship           >>           Educational Intervention Programme Briefing           >>           Conversion Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Mempertingkatkan Pemantauan Rondaan ‘Enforcement’


 


 March 19th, 2023  |  08:56 AM  |   233 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Berhormat Pehin Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Badaruddin bin Pengarah Dato Paduka Haji Awang Othman menyatakan angka kes-kes yang telah selesai dibicarakan pada tahun 2022 ialah sebanyak 326 kes dan tahun sebelumnya 168 kes.

 

Ini bukan nyatakan kenaikkan secara 'realnya'. Pada tahun 2021, mahkamah dalam beberapa bulan tidak dapat bersidang kerana keadaan 'kitani' COVID-19. Jadi bersidangnya pada tahun 2021 mahkamah tidak ada perbicaraan selama empat bulan. Dalam hubungan ini sepertinya tidak ada perbicaraan seolah-olah tidak ada kes yang disebutkan.

 

Yang Berhormat Menteri Hal Ehwal Ugama semasa menyatakan perkara tersebut sekali gus memberi respons kepada isu yang ditimbulkan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Negara (MMN), Yang Berhormat Dayang Hajah Rosmawatty binti Haji Abdul Momin mengenai dengan rancangan strategik Kementerian Hal Ehwal Ugama mengenai penurunan kes jenayah syariah pada hari ke-12 Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 MMN bagi Tahun 1444 Hijrah / 2023 Masihi yang berlangsung di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis, di sini.

 

Yang Berhormat menjelaskan inisiatif-inisiatif ada dua peringkat iaitu selepas 'mid-term review' iaitu dengan mengadakan program pendidikan jenayah syariah dari prespektif hukum syarak selain mengadakan program kesedaran awam secara berkolaborasi di antara agensi-agensi penerajuk dan berakauntibiliti mengenai Undang-undang Syariah iaitu kolaborasi dengan Unit Perundangan Islam, Bahagian Penguatkuasa Syariah dan Bahagian Penguatkuasa Undang-Undang.

 

Selain itu ialah meningkatkan pengetahuan rondaan yang biasanya dilakukan oleh 'inforcement' yang diketuai oleh Bahagian Penguatkuasa Ugama serta mengadakan program kaunseling keugamaan yang di'lead' by Pusat Da'wah Islamiah iaitu satu lagi unit di bawah kementerian yang namanya KAFA unit yang ertinya pemulihan kaunseling dari segi kefahaman ugama termasuk juga bukan saja kefahaman dari amalan-amalan yang difikirkan mengelirukan, sesat dan sebagainya tetapi ialah kefahaman-kefahaman kecendurungan ke 'extremizion'.

 

Inisiatif-inisiatif sebelum 'mid-term review' selepas 'mid-term review', terang Yang Berhormat lagi, sebelumnya mengadakan program pendidikan dan kesedaran berbagai-bagai lapisan di samping mempertingkatkan usaha-usaha kolaborasi dan pengajaran antara agensi kerajaan berkenaan serta mempertingkatkan pemantauan rondaan 'enforcement'.

 

Selain itu, mereka juga mengadakan program-program kaunseling keugamaan mengenai perkara yang kedua iaitu kategori-kategori kesalahan yang disabitkan.

 

Kesalahan yang disabitkan termasuklah kesalahan khalwat, persetubuhan luar nikah, hamil luar nikah, percubaan melakukan zina, minum arak dan memiliki arak, menghina atau menyebabkan ugama Islam dipandang hina, kesalahan-kesalahan undang-undang keluarga seperti cerai di luar mahkamah tanpa kebenaran mahkamah, tidak membuat laporan penceraiaan di luar mahkamah kepada mahkamah dalam masa tujuh hari selepas penceraian, berkahwin di luar negara tanpa kebenaran Pendaftar Perkahwinan Mahkamah Syariah.

 

Walaupun kelihatannya ketiga-ketiga perkara ini jelas Yang Berhormat, ialah perkara hukum ertinya dari segi sejauh mana antara suami isteri suami sudah mentalak isterinya sah atau tidak.

 

“Hukum boleh merujuk kepada yang mengetahui tetapi dari segi undang-undang perkara ini mesti dilihat. Ia ada implikasi kekeluargaan implikasi mengenai pembagian harta dan sebagainya," tambah Yang Berhormat.

 

Banyak implikasinya, tambah Yang Berhormat lagi, undang-undang 'covering' hal-hal macam mana ini menjadi kesalahan di sisi undang-undang tidak dilaporkan. Hukuman-hukuman yang diperuntukan yang dijatuhkan adalah penjara, denda dan ada hukuman sebat.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07