FacebookInstagramTwitterContact

 

Female Athletes PUSH BACK Against Transgender Inclusion In Women’s Sports           >>           4 Nutritious Foods That Can Help Lower Blood Pressure When SHTF           >>           Use Shea Butter To Moisturize Your Skin And Lighten Dark Spots           >>           Why Marketing Exec Bozoma Saint John Wants You To Be More Selfish In Every Aspect Of Your Life           >>           Every Time Taylor Swift Shook Off Eras Tour Malfunctions And Recovered Like A Pro           >>           Dad Baffled By Daughter's Homework So Difficult Math Graduates Can't Solve It           >>           'I Love Christmas So Covered Myself In Festive Tattoos – Now I Can Celebrate All Year'           >>           Uh-Oh: ICQ Is Shutting Down On June 26           >>           Spacex Raptor Engine Test Ends In A Fiery Explosion           >>           Mariners Seal Treble In A-League Men's Final Win Over Victory           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Penjelasan Isu Kehalalan Makanan


 


 March 20th, 2023  |  07:35 AM  |   94 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Apabila sesuatu produk makanan tersebut diragukan kehalalannya, terutama sekali berita yang tular daripada negara jiran seperti Malaysia, Bahagian Kawalan Makanan Halal seterusnya akan menghubungi kepada pihak yang berkenaan bagi mensahkan sama ada berita yang tular tersebut sah atau tidak.

 

Seterusnya, barulah kenyataan dikeluarkan, sekiranya kenyataan di sana mengesahkan berita tular berkenaan, maka barangan berkenaan akan dikeluarkan daripada jualan di tempat yang halal, tempat yang disyaki yang dikatakan dalam istilah syaraknya syubhah.

 

Jadi apabila sudah dipindah ke tempat lain, maknanya sudah diumumkan kepada orang ramai supaya beringat-ingat dan tidak lagi mengambil barangan tersebut.

 

Perkara tersebut dijelaskan oleh Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Berhormat Pehin Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Badaruddin bin Pengarah Dato Paduka Haji Awang Othman semasa menjawab pertanyaan mengenai 'respond time' isu kehalalan makanan tular yang diajukan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Negara (MMN), Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Indera Pahlawan Dato Seri Setia Haji Awang Suyoi bin Haji Osman pada hari ke-12 Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 Majlis Mesyuarat Negara (MMN) bagi Tahun 1444 Hijrah / 2023 Masihi.

 

“Dari segi kalangan negara MABIMS Yang Berhormat Pengerusi, berapa tahun sudah ada ketetapan keputusan untuk saling mengiktiraf tetapi keputusan itu belum di'formularised' di peringkat tertinggi.

 

“Berkali-kali sudah ada percubaan tetapi buat sementara itu 'kitani' tidaklah membuang masa tanpa melakukan sesuatu, jadi 'kitani' secara informal mengadakan persetujuan untuk pengiktrifan secara 'case by case'.

 

“Ini sangat menolong, seperti yang dikatakan tadi, bahawa untuk memudahkan pemohon-pemohon Sijil Halal, mereka hendaklah menggunakan bahan-bahan yang diiktiraf halal termasuk daripada Malaysia oleh JAKIM. Dengan demikian itu terjadi, InsyaaAllah akan mudah.

 

“Maknanya kita akan mengiktiraf, walaupun belum ada secara formal antara negara MABIMS sudah berusaha ke arah itu," tambah Yang Berhormat Menteri Hal Ehwal Ugama pada persidangan yang berlangsung di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Race To Rescue Villagers Trapped After Deadly Landslide

 2024-05-26 00:18:23

Joy And Disbelief As Post Office Convictions Quashed

 2024-05-25 11:09:06