FacebookInstagramTwitterContact

 

Real Madrid Celebrate Champions League Win In Bus Parade           >>           Billionaire Space Tourist Cancels Lunar Flight Amid Changing Spacex Priorities           >>           The ASUS Zenbook S16 Laptop Boasts An Ultra-Thin Design And AMD's Latest AI Chip           >>           AMD unveils Ryzen AI 300 CPUs for Copilot+ laptops           >>           Ticketmaster Hack Could Affect 560 Million Users           >>           Hailey Bieber's Pregnancy Style Will Have You Saying Baby, Baby, Baby, Oh           >>           Gabby Petito's Mom Forgives Brian Laundrie For Killing Her Daughter But Not His            >>           Man Receives 120 Freddo Bars – But Heartbreaking Reason Means He Can't Eat Them           >>           Parents Left 'Mind-Blown' At Mum's Life-Changing Trick To Open Sweet Packets For Kids           >>           Prescription Painkillers Do More Harm Than Good For Back Pain           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Mempromosikan 'Inclusivity' Digital, Tingkatkan Kemahiran ICT


 


 March 27th, 2023  |  07:28 AM  |   200 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Menteri Pengangkutan dan Infokomunikasi, Yang Berhormat Pengiran Dato Seri Setia Shamhary bin Pengiran Dato Paduka Haji Mustapha berkata, Kementerian Pengangkutan dan Infokomunikasi melalui agensi di bawahnya telah mengadakan beberapa inisiatif dalam mempromosikan 'inclusivity' digital dan dalam meningkatkan kemahiran ICT bagi rakyat.

 

Yang Berhormat menjelaskan demikian ketika menjawab soalan Ahli Majlis Mesyuarat Negara (MMN), Yang Berhormat Chong Chin Yee mengenai dengan dengan 'literacy digital' rakyat dan 'index digital' semasa Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 MMN, yang berlangsung hari ini di Bangunan MMN, di sini.

 

Yang Berhormat seterusnya menjelaskan ada beberapa inisiatif yang telah dilaksanakan bagi meningkatkan kemahiran ICT bagi rakyat contohnya adalah Program Celik ICT atau ICT Savviness Program.

 

Menurut Yang Berhormat lagi, program yang dianjurkan oleh pihak AITI bermula pada tahun 2017 dengan tujuan untuk memberikan kefahaman dan kesedaran kepada orang ramai akan kepentingan penggunaan ICT bukan sahaja dalam kehidupan seharian tetapi juga menggalakkan orang ramai berkecimpung dalam bidang keusahawanan.

 

Program ini, tambah Yang Berhormat, memperkenalkan bengkel-bengkel pendek kepada wakil-wakil Majlis Perundingan Kampung (MPK) seperti Wed Designing, Go Live, pemasaran secara digital, Literacy Digital Asas dan program telah mendapat sambutan yang baik dalam kalangan MPK di mana program ini akan dilanjutkan dari tahun ke tahun.

 

Pihak AITI juga mengadakan bengkel dan memfokuskan kepada penggunaan aplikasi e-Dagang dengan tujuan untuk mendidik dan menggalakkan masyarakat untuk membuat transaksi iaitu jual beli secara dalam talian, terang Yang Berhormat.

 

“Mengenai Pengurusan Keselamatan Cyber untuk Kementerian Pengangkutan dan Infokomunikasi. Menurut statistik terkini yang diterbitkan oleh Brunei Computer Emergency Responds, BruCERT Brunei telah merekodkan sepertimana yang dikongsikan 2,979 serangan," ujar Yang Berhormat.

 

Menurut Yang Berhormat, ada beberapa Kempen-kempen Kesedaran Keselamatan Siber telah diungkayahkan oleh CSB melalui BruCERT dan dengan kerjasama pelbagai agensi kerajaan seperti AITI, pejabat-pejabat daerah, Kemeneterian Hal Ehwal Dalam Negeri, Jabatan Penerangan dan juga Jabatan Pembangunan Masyarakat.

 

CSB bercadang akan melaratkan lagi siri Taklimat Keselamatan Siber ke atas kakitangan awam yang hendak bersara dan juga kerjasama Institut Perkhidmatan Awam.

 

“Dalam tiga tahun kebelakangan ini, beberapa siri taklimat yang melibatkan warga emas telah diadakan sama ada dibuat oleh CSB, BruCERT secara persendirian atau bersama-sama dengan agensi-agensi kerajaan yang lain.

 

“Contohnya pada bulan Oktober ke November 2019 sebanyak 140 taklimat telah diadakan bersama AITI di tahun 2020 sebanyak 130 taklimat telah diadakan dan pada 2021 sebanyak 102 taklimat telah diadakan dan selanjutnya," ujar Yang Berhormat.

 

Oleh yang demikian, tambah Yang Berhormat, usaha ini akan digandakan lagi dan khususnya bagaimana 'outreach' dapat mencapai 'more audience' dalam segi meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai dengan ancaman-ancaman khususnya daripada 'cyber security' dan juga 'scammers' yang berlangsung pada masa ini.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sri Lanka Monsoon Floods Kill Seven People

 2024-06-03 00:52:56

Shops Rush For Christmas Stock As Shipping Costs Surge

 2024-06-03 02:02:09