FacebookInstagramTwitterContact

 

Real Madrid Celebrate Champions League Win In Bus Parade           >>           Billionaire Space Tourist Cancels Lunar Flight Amid Changing Spacex Priorities           >>           The ASUS Zenbook S16 Laptop Boasts An Ultra-Thin Design And AMD's Latest AI Chip           >>           AMD unveils Ryzen AI 300 CPUs for Copilot+ laptops           >>           Ticketmaster Hack Could Affect 560 Million Users           >>           Hailey Bieber's Pregnancy Style Will Have You Saying Baby, Baby, Baby, Oh           >>           Gabby Petito's Mom Forgives Brian Laundrie For Killing Her Daughter But Not His            >>           Man Receives 120 Freddo Bars – But Heartbreaking Reason Means He Can't Eat Them           >>           Parents Left 'Mind-Blown' At Mum's Life-Changing Trick To Open Sweet Packets For Kids           >>           Prescription Painkillers Do More Harm Than Good For Back Pain           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Perkhidmatan ‘E-Hailing’ Lebih Memudahkan Orang Ramai


 


 March 27th, 2023  |  07:31 AM  |   254 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Isu teksi sapu bukanlah asing dalam kalangan masyarakat kita bahkan ia menjadi keperluan orang ramai sebagai alternatif terutama sekali pada masa sukar untuk mendapatkan kemudahan pengangkutan awam.

 

“Kaola merasa cukup bimbang dengan kehadiran teksi-teksi sapu yang semakin meningkat dan yang parah lagi, ia dijalankan oleh warga asing.

 

“Apakah pihak-pihak berkenaan mengambil perhatian dengan perkara ini dan apakah akta-akta yang berkaitan ke atas teksi-teksi sapu termasuklah yang dilakukan oleh warga asing," tekan Ahli Mesyuarat Negara (MMN), Yang Berhormat Awang Haji Md Salleh bin Haji Othman pada persidangan Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 MMN bagi Tahun 1444 Hijrah / 2023 Masihi yang berlangsung pagi tadi di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis, di sini.

 

Yang Berhormat turut mengemukakan pertanyaan apakah ada jalan penyelesaian bagi menangani isu teksi sapu ini seperti menawarkan mereka kepada perkhidmatan teksi berlesen atau lain-lain perkhidmatan yang dibenarkan Jabatan Pengangkutan Darat?

 

Merespons mengenai perkara itu, Menteri Pengangkutan dan Infokomunikasi, Yang Berhormat Pengiran Dato Seri Setia Shamhary bin Pengiran Dato Paduka Haji Mustapha menjelaskan berkaitan dengan isu teksi sapu ertinya terdapat kehendak dan permintaan perkhidmatan seperti demikian dan perbezaan daripada perkhidmatan yang berlesen dan tidak berlesen, kalau tanpa berlesen ia kurang ada jaminan dari segi keselamatan dan seumpamanya.

 

Oleh yang demikian untuk mengatasi perkara ini terangnya, ia memang sedikit sukar untuk Jabatan Pengangkutan Darat memantau sepenuhnya kegiatan ini, tetapi terpulang juga kepada para pengguna untuk membuat pilihan untuk menggunakan perkhidmatan tersebut dengan menerima apa-apa juga risiko dengan perkhidmatan berkenaan.

 

InsyaaAllah dengan perancangan untuk memperkenalkan sistem perkhidmatan awam yang multi modal yang mempunyai gabungan pelbagai jenis pengangkutan sama ada penggunaan teksi, e-hailing, bas dan seumpamanya.

 

“Ini akan secara menyeluruh meliputi juga jenis perkhidmatan yang diberikan oleh teksi sapu ini yang ada kaedah yang berlesen dan kaedah yang lebih selamat. Begitulah kali 'in terms of' secara masa depan kita mengatasinya," ujar Yang Berhormat Dato lagi.

 

Dalam pada itu juga tambahnya, perkhidmatan-perkhidmatan seperti Dart atau e-hailing ini sebenarnya adalah salah satu contoh evolusi jenis perkhidmatan teksi or kenderaan telah berpindah kepada sistem yang 'more customized services or preferred services'.

 

“Di mana keperluan penumpang tersebut dapat di 'customize' kepada kehendak masing-masing melalui sistem e-hailing yang mana seperti Dart dan seumpamanya. Akan tetapi diambil kira bahawa kos perkhidmatan tersebut pada masa ini adalah sangat tinggi atau mencabar bagi sebahagian golongan penduduk di negara kita," jelas Yang Berhormat Menteri lagi.

 

Dalam pada itu terangnya lagi, itulah antara perancangan masa depan menunduki gabungan sistem perkhidmatan awam yang bergabung berbagai mode pengangkutan sama ada ia teksi, e-hailing dan seumpamanya dan perkara ini akan dapat diatasi di mana orang ramai dapat menggunakan sistem perkhidmatan awam yang lebih kondusif dan insyaaAllah selamat dan terjamin.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sri Lanka Monsoon Floods Kill Seven People

 2024-06-03 00:52:56

Shops Rush For Christmas Stock As Shipping Costs Surge

 2024-06-03 02:02:09