FacebookInstagramTwitterContact

 

Media Statement on the Issue of Replacing Pre-Paid Meter to USMS           >>           Fire and Rescue Department Events           >>           Khatam Al-Qur'an Ceremony           >>           Azan Subuh Competition           >>           Songdai Beraya with New Converts Ceremony           >>           Ramah Mesra Aidilfitri Ceremony           >>           Opening of Self-Identity Programme           >>           Kesyukuran Ceremony           >>           64th Fire and Rescue Department Celebration Parade           >>           Certificate Presentation for Executive Development Programme           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kedutaan AS Anjur Majlis Sungkai


 


 March 31st, 2023  |  10:27 AM  |   149 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Sebagai tradisi Ramadan tahunannya, Kedutaan Amerika Syarikat (AS) di Negara Brunei Darussalam (NBD) menganjurkan Majlis Resepsi Sungkai atau Iftar, untuk alumni dan perwakilan masyarakat awam yang berlainan agama di Kediaman Ketua Misi AS, kelmarin.

 

Ini adalah kali pertama pihak kedutaan mengadakan Majlis Resepsi Sungkai bagi berlainan agama, termasuk para pemimpin dan perwakilan berbilang  bangsa.

 

Resepsi berkenaan memberi peluang unik kepada tetamu Islam dan komuniti berlainan agama untuk membina hubungan, memahami kepelbagaian mereka dan melibatkan diri secara inklusif dalam nilai bersama.

 

Semasa mengalu-alukan para tetamu, Duta Besar Istimewa dan Mutlak AS ke NBD, Puan Yang Terutama Caryn McClelland berkata, bulan suci Ramadan memberi peluang untuk merenung dan menghormati nilai-nilai keIslaman seperti pengorbanan, belas kasihan kepada orang lain, dan tumpuan kepada kemanusiaan bersama nilai-nilai yang lazim dalam agama yang berbeza.

 

“Harapan kami ialah dalam meraikan nilai-nilai sejagat, kita akan membina persahabatan yang akan mengukuhkan masyarakat NBD sambil merapatkan kedua-dua negara kita," kata PYT.

 

2019 Fulbright U.S.-ASEAN Visiting Scholar alumni, Dr. Hilmy Baihaqy bin Yussof memimpin doa sebelum berbuka puasa.

 

Pada majlis berkenaan, para  tetamu juga terlibat dalam perbincangan yang meriah tentang budaya tempatan NBD, kepentingan Ramadan, dan amalan biasa bagi umat Islam Amerika.

 

Para tetamu juga mengenali lebih lanjut mengenai program pertukaran Kedutaan A.S. seperti Program Fulbright, Inisiatif Pemimpin Muda Asia Tenggara (YSEALI), Program Pertukaran Sarjana Muda Global (Global UGRAD) dan peluang belajar di luar negara yang lain di Amerika Syarikat.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07