FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Boeing's 1st Starliner Astronaut Launch On May 6 Live Online           >>           Jack Dorsey Says (On X) That He’s Not On The Bluesky Board Anymore           >>           Al Jazeera Office Raided As Israel Takes Channel Off Air           >>           Bushmills: Man Nailed To Fence In 'Sinister Attack'           >>           US Campus Protests: 'Student Arrests Will Be My Final College Memory'           >>           Is Zimbabwe Zigzagging Into Further Currency Chaos?           >>           Improve Standard of Living           >>           Brunei International Wushu Championship           >>           Educational Intervention Programme Briefing           >>           Conversion Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Raih Ganjaran Pahala Dengan Bacaan Al-Quran


 


 April 12th, 2023  |  07:20 AM  |   75 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) melalui Bahagian Perpustakaan mengadakan Program 60 Minit Bersama Al-Quran bersempena dengan Hari Buku Sedunia bertempat di Perpustakaan DBP Bandar Seri Begawan.

 

Program dimulakan dengan bacaan Doa Selamat dan Doa Dijauhkan Daripada Wabak dan Penyakit. Seterusnya, bacaan Selawat Tafrijiyyah dan Sayyidul Istighfar beramai-ramai dan kemudiannya diteruskan dengan tazkirah bertajuk 'Al-Quran Panduan Hidup Berakah Dunia Akhirat' yang disampaikan oleh Pegawai Pelajaran Ugama, Bahagian Penyebaran Da'wah, Pusat Da'wah Islamiah, Awang Haji Badaruddin bin Haji Basar.

 

Kemuncak program ialah bacaan Al-Quran, Juz 1 beramai-ramai selama 60 minit yang dipimpin oleh pelajar Institut Tahfiz Al-Quran Sultan Haji Hassanal Bolkiah (ITQSHHB).

 

Program 60 Minit Bersama Al-Quran turut diadakan secara maya melalui penstriman platform Facebook DBP Brunei dan aplikasi Zoom sebagai salah satu inisiatif untuk menggalakkan budaya membaca dalam kalangan masyarakat yang beragama Islam.

 

Seramai lebih 400 pelayar menyertai program secara maya yang terdiri daripada pegawai dan kakitangan di jabatan-jabatan kerajaan, ahli-ahli perpustakaan, para pelajar dan orang ramai.

 

Antara objektif penganjurannya adalah untuk memupuk budaya membaca dan menggalakkan lebih ramai penduduk di negara ini untuk membaca Al-Quran dan mengumpul pencinta Al-Quran serta individu yang baru berjinak-jinak untuk membaca Al-Quran.

 

Selain itu, ia juga berobjektif untuk meraih berkat dan ganjaran pahala yang berganda dalam bulan Ramadan dengan membawa orang ramai meluangkan masa sekurang-kurangnya selama 60 minit untuk membaca dan mendengar bacaan ayat-ayat lazim Al-Quran.

 

Program keagamaan ini diharap dapat menambah ilmu, memberi manfaat dan mengeratkan lagi ukhuwah sesama Muslim khususnya para pegawai dan kakitangan perpustakaan, jemputan dan orang ramai yang mengikuti program berkenaan.

 

Hadir selaku tetamu kehormat majlis ialah Pemangku Setiausaha Tetap (Kebudayaan), Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan (KKBS), Dr. Siti Norkhalbi binti Haji Wahsalfelah.

 

Turut hadir ialah Pemangku Pengarah DBP, Awang Suip bin Haji Abd Wahab dan Pemangku Pengetua ITQSHHB, Pengiran Haji Amiruddin bin Pengiran Haji Damit.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07