FacebookInstagramTwitterContact

 

How To Watch Boeing's 1st Starliner Astronaut Launch On May 6 Live Online           >>           Jack Dorsey Says (On X) That He’s Not On The Bluesky Board Anymore           >>           Al Jazeera Office Raided As Israel Takes Channel Off Air           >>           Bushmills: Man Nailed To Fence In 'Sinister Attack'           >>           US Campus Protests: 'Student Arrests Will Be My Final College Memory'           >>           Is Zimbabwe Zigzagging Into Further Currency Chaos?           >>           Improve Standard of Living           >>           Brunei International Wushu Championship           >>           Educational Intervention Programme Briefing           >>           Conversion Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Al-Quran Mukjizat Agung Tiada Tandingan


 


 April 12th, 2023  |  07:27 AM  |   95 views

BERAKAS

 

Mukjizat Al-Quran yang diturunkan kepada Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam merupakan satu mukjizat yang khusus berbanding dengan mukjizat yang dikurniakan oleh Allah Subhanahu Wata'ala kepada Nabi-nabi lainnya.

 

Ini kerana, Al-Quran itu adalah mukjizat yang kekal, berterusan sampai ke hari kiamat dan berlaku untuk semua umat manusia hingga ke akhir zaman, tidak seperti mukjizat sebelumnya yang hanya diperlihatkan kepada umat tertentu dan pada masa yang tertentu sahaja.

 

Demikian antara inti pati Ceramah Khas bertajuk, 'Al-Quran Mukjizat Kekal Rasullullah Sallallahu Alaihi Wasallam' yang disampaikan oleh Timbalan Pengarah Pusat Penyelidikan Mazhab Syafi'e, Universiti Islam Sultan Sharif Ali (UNISSA), Profesor Madya Dr. Abdurrahman Raden Aji Haqqi pada Majlis Sambutan Memperingati Nuzul Al-Quran bagi peringkat Kementerian Pendidikan Tahun 1444H / 2023M berlangsung di Dewan Utama, Kementerian Pendidikan, di sini.

 

Menurut Profesor Madya Dr. Abdurrahman lagi, Al-Quran adalah firman atau kalam Allah Subhanahu Wata'ala, di mana Al-Quran diturunkan oleh Allah Subhanahu Wata'ala di langit pertama pada malam Lailatulqadar.

 

Kerana itu jelasnya lagi, Al-Quran merupakan mukjizat terbesar dari semua mukjizat-mukjizat yang dikurniakan Allah kepada para Nabi sebelumnya, kerana mukjizat terdahulu tidak lagi nampak fizik dan bekasnya, kecuali hanya kisah saja yang dapat diketahui melalui penyampaian Al-Quran sebagai mukjizat terbesar Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam.

 

Hadir selaku tetamu kehormat pada majlis tersebut ialah Menteri Pendidikan, Yang Berhormat Datin Seri Setia Dr. Hajah Romaizah binti Haji Md. Salleh.

 

Majlis kelolaan Jabatan Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan Pusat Pembelajaran Sepanjang Hayat (Pusat L3), Kementerian Pendidikan itu terlebih dahulu dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah yang dipimpin oleh Pegawai Pelajaran dari Jabatan Peperiksaan, Mohammad Hazmi bin Haji Ahmad Daud.

 

Acara tersebut merupakan salah satu aktiviti tahunan Kementerian dalam sama-sama memperingati peristiwa bersejarah berkenaan dengan turunnya ayat-ayat pertama kitab suci Al-Quran Al-Karim kepada Baginda Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam sebagai wahyu Allah Subhanahu Wata'ala.

 

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Setiausaha-setiausaha Tetap, Naib-naib Canselor, Rektor, Timbalan-Timbalan Setiausaha Tetap, ketua-ketua jabatan, pegawai-pegawai serta kakitangan Kementerian Pendidikan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07