FacebookInstagramTwitterContact

 

Sony’s new smartphone could entice shutterbugs away from Apple and Google           >>           OpenAI strikes deal to put Reddit posts in ChatGPT           >>           Meta's Threads gets its own Tweetdeck clone           >>           Alexia Putellas Set To Stay At Barcelona With New Deal – Sources           >>           France Coach Deschamps Includes Kanté, Barcola In Euro Squad           >>           Nashville SC Fires Gary Smith, Only Coach In Team History           >>           Cristiano Ronaldo Aims To Defy Age, Continue At 'High Level'           >>           Marko Rudan Quits As Western Sydney Wanderers ALM Coach           >>           Can US Floating Pier Improve Gaza’s Critical Aid Pipeline?           >>           Key Weeks Ahead For Russia’s War In Ukraine           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Cahaya Islam Terus Berkembang


 


 May 7th, 2023  |  08:23 AM  |   264 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Lafaz ikrar dua kalimah syahadah yang bermaksud, “Saya mengaku bahawa tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan saya mengaku bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah" selamat dilafazkan dari sebuah keluarga berbangsa Iban, hari ini.

 

Majlis Pengislaman yang berlangsung di Surau Ibu Pejabat Polis Gadong juga mendengarkan ucapan tiga beranak yang didahului oleh Anthony anak Endang, 58, diikuti anak lelakinya, Arman anak Anthony dan kemudian isterinya, Nani anak Auring yang mengaku dan berikrar dengan sebenar-benarnya di hadapan yang hadir, hari ini, di sini dan mempercayai bahawa Islam itu ialah sebaik-baik agama dan menjadikannya sebagai agama pegangan hidup.

 

Lafaz mereka juga menyatakan bahawa mereka mengaku dengan sebenar-benarnya bahawa dengan kesukaan dan reda hati dan dengan ikhtiar serta tidak dipaksa oleh sesiapa pun, memilih syiar Islam dengan penuh reda hati yang terbuka.

 

Dengan lafaz dua kalimah syahadah tersebut, ketiga-tiga mereka memilih nama Islam masing-masing dan kini dikenali sebagai Muhammad Anthony bin Mohd. Adam dan Dayang Nur Nani binti Abdullah Auring, 45 serta anak mereka berusia 15 tahun memilih nama Hermansyah bin Muhammad Anthony.

 

Majlis yang penuh keberkatan tersebut turut dihadiri oleh Pesuruhjaya Pasukan Polis Diraja Brunei, Dato Paduka Seri Awang Haji Mohammad Irwan bin Haji Hambali yang juga hadir selaku tetamu kehormat.

 

Majlis Pengislaman disempurnakan oleh pegawai-pegawai daripada Bahagian Pengembangan Dakwah, Pusat Da'wah Islamiah (PDI).

 

Majlis diteruskan dengan penyampaian cenderamata kepada saudara baharu yang diraikan dan diselajurkan dengan Dikir Marhaban serta menabur bunga rampai.

 

Mengikut catatan PDI, seramai 123 orang memeluk Islam dari Januari sehingga April tahun ini dan daripada jumlah tersebut, 25 orang adalah daripada bangsa Iban.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Bone Found During Missing Japan Steel Worker Search

 2024-05-17 10:38:05

China's Nio Unveils Tesla Model Y Rival

 2024-05-17 10:35:15