FacebookInstagramTwitterContact

 

Hibiscus Tea Improves Blood Flow, Reduces Risk Of Cardiovascular Disease           >>           Beer Brewed To Music And A Crystal Castle — How To Have An A-List Getaway In Byron Bay           >>           Sleep Is Good For Your Heart, Reduces Risk Of CVD, According To Study           >>           Black Nightshade Reduces Growth Of Cancerous Tumors           >>           You Won't Be Able To Unsee Ryan Gosling's La La Land Confession           >>           Kate Middleton And Prince William’s Designer Friend Says They’re “Going Through Hell”           >>           Eta Aquarid Meteor Shower Peak Could Spawn Over 100 'Shooting Stars' Per Hour This Weekend           >>           Nintendo blitzes GitHub with over 8,000 emulator-related DMCA takedowns           >>           X Is Using Grok To Publish AI-Generated News Summaries           >>           Microsoft’s latest Windows security updates might break your VPN           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Pastikan Kesahihan Maklumat Sebelum Sebar


 


 May 26th, 2023  |  08:19 AM  |   223 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Pengaruh media sosial semakin meningkat dalam kalangan masyarakat, terutamanya dalam isu tular yang kini merupakan suatu budaya yang digunakan dalam mengongsikan pelbagai kisah menarik atau pelik yang berlaku di dalam kehidupan seharian seseorang individu mahupun sebuah syarikat perniagaan.

 

Tindakan untuk membuat video atau gambar menerusi budaya tular berkenaan boleh sahaja dilakukan untuk mendapatkan perhatian daripada orang ramai, ataupun untuk mengaut keuntungan semata-mata.

 

Bahkan, ada juga segelintir individu sanggup untuk menyebarkan berita atau maklumat palsu tanpa diketahui kesahihannya sehingga tular.

 

Kewujudan laman sosial yang semakin hari semakin banyak menyebabkan tindakan budaya tular ini semakin meluas dan tidak terkawal. Budaya tular ini boleh membawa cerita tidak kira positif atau negatif untuk tatapan masyarakat.

 

Bagi sesetengah pihak, mereka akan terus sahaja mempercayai segala kisah, cerita dan berita yang disebarkan melalui budaya tular ini tanpa memastikan kesahihannya terlebih dahulu.

 

Hal ini boleh menimbulkan fitnah secara berleluasa dan membawa kepada pergaduhan kepada individu-individu yang terlibat.

 

Namun, budaya tular ini juga boleh membantu dalam mencegah sesuatu perkara yang tidak baik dan menjadi satu perkongsian mahupun pengajaran untuk semua pihak.

 

Oleh itu, orang ramai adalah dinasihatkan supaya sentiasa berhati-hati apabila mendapat berita-berita tular dan hendaklah dipastikan kesahihannya terlebih dahulu sebelum kita sendiri menularkannya.

 

Dalam dunia media sosial ini, kita sebagai seorang manusia haruslah peka dan tidak mudah terpengaruh dengan budaya tular. Kesan kepada perkara yang akan kita tularkan haruslah difikirkan terlebih dahulu supaya tidak membuahkan hasil yang negatif akibat tindakan kita sendiri.

 

Setiap perkara sememangnya mempunyai kebaikan dan keburukan namun peranan kita sebagai individu yang bertanggungjawab adalah untuk mengelakkan segala keburukan yang ada dan mengambil segala kebaikan yang diterima.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07