FacebookInstagramTwitterContact

 

Hibiscus Tea Improves Blood Flow, Reduces Risk Of Cardiovascular Disease           >>           Beer Brewed To Music And A Crystal Castle — How To Have An A-List Getaway In Byron Bay           >>           Sleep Is Good For Your Heart, Reduces Risk Of CVD, According To Study           >>           Black Nightshade Reduces Growth Of Cancerous Tumors           >>           You Won't Be Able To Unsee Ryan Gosling's La La Land Confession           >>           Kate Middleton And Prince William’s Designer Friend Says They’re “Going Through Hell”           >>           Eta Aquarid Meteor Shower Peak Could Spawn Over 100 'Shooting Stars' Per Hour This Weekend           >>           Nintendo blitzes GitHub with over 8,000 emulator-related DMCA takedowns           >>           X Is Using Grok To Publish AI-Generated News Summaries           >>           Microsoft’s latest Windows security updates might break your VPN           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Eratkan Silaturahim Kalangan Masyarakat Dusun


 


 May 29th, 2023  |  08:18 AM  |   55 views

TUTONG

 

Majlis Perundingan Kampung Ukong dengan kerjasama Pakatan Sang Jati Dusun, Negara Brunei Darussalam pagi tadi mengadakan Festival Adau Gayoh Tahun 2023 yang berlangsung di Gelanggang Sukan Kampung Ukong, Tutong, di sini.

 

Hadir selaku tetamu kehormat majlis, Pemangku Pegawai Daerah Tutong, Awang Mohammad Sofian bin Haji Basri.

 

Atur cara dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah, diikuti dengan ucapan alu-aluan yang disampaikan oleh Ketua Kampung Ukong, Awang Muhd. Hakimi bin Abdullah Gampar selaku Pengerusi Bersama Festival Adau Gayoh Tahun 2023.

 

Awang Muhd. Hakimi dalam ucapannya menjelaskan sambutan berkenaan antara lain bertujuan untuk merayakan Sambutan Adau Gayoh yang biasanya diadakan pada setiap 1 Mei.

 

Jelasnya, sambutan pada tahun ini diadakan dua acara yang berlainan format, iaitu pada 1 Mei yang lalu diadakan Forum Sejarah Kesultanan Brunei yang bertajuk 'Peranan Masyarakat Brunei Zaman Silam' bertempat di Bangunan Persatuan Sang Jati Dusun.

 

Manakala terangnya, festival yang diadakan pada pagi berkenaan adalah acara kedua yang diadakan bagi Sambutan Adau Gayoh pada tahun ini.

 

Acara kemudiannya dirasmikan oleh tetamu kehormat majlis, dan diserikan lagi dengan beberapa persembahan kebudayaan yang disampaikan oleh Kumpulan Kebudayaan Majlis Perundingan Kampung (MPK) Ukong; Kumpulan Dukong Silai dan Kanak-kanak Kampung Batang Mitus; Kumpulan Kebudayaan Kampung Bukit Udal; Kumpulan Kebudayaan Kampung Kebia; dan Kumpulan Kebudayaan Kampung Bukit.

 

Tetamu kehormat majlis seterusnya dijemput untuk menyaksikan pameran dan kraf tangan yang dihasilkan oleh para penduduk kampung.

 

Majlis antara lain bertujuan untuk mengeratkan silaturahim dalam kalangan masyarakat puak Dusun yang bermastautin di Negara Brunei Darussalam amnya, dan di kampung-kampung Daerah Tutong khasnya.

 

Selain itu, ia juga bertujuan untuk melahirkan generasi yang dinamik, progresif, aktif, berdisiplin dan berinovasi.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07