FacebookInstagramTwitterContact

 

Media Statement on the Issue of Replacing Pre-Paid Meter to USMS           >>           Fire and Rescue Department Events           >>           Khatam Al-Qur'an Ceremony           >>           Azan Subuh Competition           >>           Songdai Beraya with New Converts Ceremony           >>           Ramah Mesra Aidilfitri Ceremony           >>           Opening of Self-Identity Programme           >>           Kesyukuran Ceremony           >>           64th Fire and Rescue Department Celebration Parade           >>           Certificate Presentation for Executive Development Programme           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Undi, Pilih Calon Ketua Kampung Lambak Kiri


 


 May 29th, 2023  |  08:35 AM  |   87 views

LAMBAK KIRI

 

Penduduk-penduduk Kampung Lambak Kiri, Mukim Berakas 'A' keluar mengundi hari ini bagi memilih calon yang akan menanai tanggungjawab sebagai Ketua Kampung Lambak Kiri, Mukim Berakas 'A' yang baharu nanti.

 

Majlis Pengundian dan Pemilihan Calon tersebut diadakan di Sekolah Menengah Lambak Kiri.

 

Calon tunggal bagi mengisi jawatan tersebut ialah Awangku Amirnur Aminuddin bin Pengiran Haji Mohd. Salleh, berumur 37 tahun (35 tahun semasa tarikh tutup iklan pada 8 Januari 2022).

 

Awangku Amirnur Aminuddin pada ketika ini merupakan Pemangku Ketua Kampung Lambak Kiri.

 

Seramai 147 penduduk kampung telah mengundi calon untuk mengisikan jawatan Ketua Kampung Lambak Kiri, yang mana sembilan orang telah mengundi menggunakan aplikasi mudah alih e-Undi PMKK dan 138 orang menggunakan kertas undi.

 

Majlis Pengundian dan Pemilihan Ketua Kampung Lambak Kiri, Mukim Berakas 'A' yang dilaksanakan dengan mengguna dua kaedah pengundian, iaitu kaedah secara dalam talian (online) menggunakan Aplikasi e-Undi PMKK melalui peranti atau telefon pintar pengundi masing-masing, dan kaedah secara pembuangan undi melalui kertas undi rasmi (ballot papers) yang disediakan oleh Urusetia Majlis Pengundian.

 

Sistem pengundian dalam talian ini atau lebih dikenali sebagai Aplikasi e-Undi PMKK adalah sebagai pemudah cara bagi anak-anak buah kampung untuk mendaftar ke daftar undi sesebuah kampung, seterusnya melaksanakan tanggungjawab mengundi dan memilih calon yang bertanding bagi jawatan Penghulu Mukim atau Ketua Kampung di mana saja tanpa menghadirkan diri mereka ke Majlis Pengundian dan Pemilihan Calon Ketua Kampung berkenaan.

 

Pendaftaran bagi penduduk kampung yang layak mengundi dan belum mendaftar bolehlah mendaftar melalui aplikasi mobile e-Undi PMKK; atau menggunakan Borang Daftar Pengundi yang telah diedarkan oleh Pemangku Ketua Kampung masing-masing ataupun melalui Bahagian Institusi Mukim dan Kampung, Jabatan Daerah Brunei dan Muara.

 

Di samping itu, para penduduk kampung juga boleh mendaftar pada hari Majlis Pengundian dan Pemilihan Calon Ketua Kampung Lambak Kiri, Mukim Berakas 'A'.

 

Hasil keputusan keseluruhan pengundian yang diperolehi hari ini akan dibawa ke Lembaga Perjawatan, Disiplin, Tatatertib Penghulu Mukim dan Ketua Kampung, Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri untuk proses-proses selanjutnya.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07