FacebookInstagramTwitterContact

 

Hibiscus Tea Improves Blood Flow, Reduces Risk Of Cardiovascular Disease           >>           Beer Brewed To Music And A Crystal Castle — How To Have An A-List Getaway In Byron Bay           >>           Sleep Is Good For Your Heart, Reduces Risk Of CVD, According To Study           >>           Black Nightshade Reduces Growth Of Cancerous Tumors           >>           You Won't Be Able To Unsee Ryan Gosling's La La Land Confession           >>           Kate Middleton And Prince William’s Designer Friend Says They’re “Going Through Hell”           >>           Eta Aquarid Meteor Shower Peak Could Spawn Over 100 'Shooting Stars' Per Hour This Weekend           >>           Nintendo blitzes GitHub with over 8,000 emulator-related DMCA takedowns           >>           X Is Using Grok To Publish AI-Generated News Summaries           >>           Microsoft’s latest Windows security updates might break your VPN           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Majukan Inovasi, Pupuk Persekitaran Kreatif


 


 June 10th, 2023  |  11:17 AM  |   64 views

TUNGKU LINK

 

Seminar Eksekutif bertema 'Inovasi untuk Matlamat Pembangunan Lestari' telah diadakan pagi tadi sempena dengan Anugerah CIPTA Duli Pengiran Muda Mahkota 2023 dan bersempena dengan Persidangan dan Pameran Pertengahan Tahun Brunei 2023 (Brunei Mid-Year Conference and Exhibition 2023 - Brunei MYCE 2023).

 

Seminar berlangsung di Dewan Kuliah 2, Kompleks Perpustakaan, Universiti Teknologi Brunei (UTB) dan juga secara 'virtual' melalui platform Zoom.

 

Hadir selaku tetamu kehormat, Naib Canselor UTB, Datin Paduka Profesor Dr. Dayang Hajah Zohrah binti Haji Sulaiman.

 

Sebelum seminar dimulakan, Ketua Jawatankuasa Penganjur Seminar CIPTA, Dr. Wida Susanty binti Haji Suhaili dalam ucapan alu-aluannya antara lain menggariskan, Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) ialah matlamat global yang telah diterima pakai oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 2015.

 

Terdapat 17 matlamat, iaitu panggilan tindakan sejagat untuk menamatkan kemiskinan, melindungi planet dan memastikan bahawa menjelang 2030 semua orang di dunia boleh menikmati keamanan dan kemakmuran.

 

Menurutnya, ini selaras dengan Wawasan Brunei 2035, yang bertujuan untuk menjadikan Brunei Darussalam sebuah negara yang diiktiraf bagi pendakwaan rakyatnya yang dididik dan berkemahiran tinggi, kualiti hidup dan ekonomi yang merupakan kedua-dua dinamik dan mampan.

 

Ia merupakan tanda persetujuan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam dan sudah pasti kita perlu patuh kepadanya.

 

“Saya berharap maklumat yang dikongsi, dipelajari dan diperoleh akan berguna untuk semua kerana kita berusaha untuk terus meneroka bakat yang ada dan bertanya diri sendiri jika idea sedemikian sebenarnya boleh memberi tujuan yang lebih besar.

 

“Bersama dengan visi universiti, kami berhasrat untuk menangani aktiviti yang memberi kesan kepada masyarakat.

 

“Ini adalah salah satu daripada beberapa usaha yang telah dilakukan untuk berharap warga tempatan dan terutama para penonton untuk menghargai dan mendapat pemahaman yang lebih mendalam bagi keperluan untuk memupuk inovasi dan persekitaran kreatif untuk kebaikan masyarakat kita," tambahnya.

 

Tetamu kehormat kemudian melancarkan video seminar, yang kemudiannya acara diteruskan dengan sesi forum yang dimoderasikan oleh Pengerusi Jawatankuasa Teknikal CIPTA di UTB, Dr. Lim Pang Jen.

 

Penceramah forum adalah termasuk hakim-hakim CIPTA 2023, Pengarah Urusan, Jurutera OMC, Ir. Chin Lee Tuck; Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UTB, Awangku Md. Rafiuddin bin Pengiran Saharuddin; Prof. Ts. Dr. Wan Zuha Wan Hassan wakil dari Jabatan Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, Universiti Putra Malaysia; Prof. Ir. Ts. Dr. Sivarao Subramonian dari Fakulti Kejuruteraan Pembuatan, Universiti Teknikal Malaysia Melaka; dan Pengerusi Bersama Jawatankuasa Teknikal CIPTA, Pengiran Dr. Rafidah binti Pengiran Haji Petra.

 

Perbincangan itu memberi tumpuan kepada pertandingan CIPTA 2023 secara keseluruhan, lukisan daripada penyerahan dan keperluan yang lalu.

 

Panel juga membincangkan projek yang telah memfokuskan minat mereka serta pengkomersialan produk.

 

Semasa perbincangan tersebut, pemikiran juga telah dikongsi mengenai cara untuk meningkatkan kedua-dua acara dan pertandingan bagi penciptaan seterusnya.​

 

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07