FacebookInstagramTwitterContact

 

Exercise Helps Improve Gut Diversity, According To A New Study           >>           6 Amazing Health Benefits From Regularly Drinking Linden Tea           >>           Study Finds Link Between Abnormal Potassium Levels And An Increased Risk Of Heart Failure           >>           AT&T deal will make every phone a satellite phone           >>           Sony’s new smartphone could entice shutterbugs away from Apple and Google           >>           OpenAI strikes deal to put Reddit posts in ChatGPT           >>           Meta's Threads gets its own Tweetdeck clone           >>           Alexia Putellas Set To Stay At Barcelona With New Deal – Sources           >>           France Coach Deschamps Includes Kanté, Barcola In Euro Squad           >>           Nashville SC Fires Gary Smith, Only Coach In Team History           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Shell Eco-Marathon Himpun Kejuruteraan Terkemuka


 


 July 9th, 2023  |  11:02 AM  |   74 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Pertandingan Shell Eco-marathon Asia-Pacific and the Middle East 2023 merupakan salah satu pertandingan kejuruteraan pelajar terkemuka dunia, secara rasminya bermula pada Rabu, kembali ke Indonesia untuk tahun kedua berturut-turut, tetapi kali ini sebagai acara serantau yang lebih besar.

 

Lebih 70 pasukan pelajar dari 13 negara di Asia dan Timur Tengah, termasuk Negara Brunei Darussalam (NBD), China, Malaysia, Qatar, Thailand, dan Viet Nam akan menyertai pertandingan tersebut tahun ini di Litar Jalan Antarabangsa Pertamina Mandalika di Lombok, sebuah pulau di wilayah Nusa Tenggara Barat Indonesia, pada 4 hingga 9 Julai.

 

Indonesia sebagai tuan rumah telah menurunkan lebih 40 pasukan pelajar, yang tertinggi di antara semua negara yang mengambil bahagian.

 

Pada tahun ini, pertandingan tahunan kini kembali ke landasan sebagai acara serantau buat kali pertama sejak wabak COVID-19 itu, membolehkan pasukan bersaing dengan lebih ramai peserta.

 

Pertandingan Shell Eco-marathon Regional Mileage direka untuk pasukan berpengalaman untuk menembusi sempadan baharu, menggalakkan inovasi dan pendekatan baharu untuk mencapai kecekapan tenaga.

 

Semasa Shell Eco-marathon Asia-Pacific and the Middle East 2023, pelajar akan bersaing dengan kenderaan cekap ultra tenaga mereka, yang direka dan dibina sendiri, pada dua kategori kelas kenderaan iaitu prototaip dan konsep bandar, dengan tujuan mengembara ke paling jauh menggunakan tenaga sesedikit mungkin.

 

Kelas Prototaip tertumpu pada reka bentuk ultra-cekap, ringan, biasanya dengan tiga roda dan direka untuk mengurangkan rintangan dan memaksimumkan kecekapan manakala kelas konsep bandar memberi tumpuan kepada kecekapan tenaga dalam bentuk reka bentuk kenderaan beroda empat konvensional, lebih dekat dengan kereta penumpang dalam penampilan, dengan empat roda dan direka untuk spesifikasi yang sesuai untuk jalan raya.

 

​Peserta kemudian boleh memilih daripada satu daripada tiga kategori tenaga iaitu elektrik bateri, sel bahan api hidrogen dan enjin pembakaran dalaman (petrol, etanol dan/atau diesel).

 

“Kami percaya bahawa dengan keazaman dan kerja keras, para pelajar boleh mencapai perkara yang luar biasa untuk negara mereka. Persaingan membolehkan mereka menumpukan usaha dan kreativiti mereka dalam memajukan teknologi dalam bidang kenderaan cekap tenaga yang penting untuk masa depan tenaga yang lebih bersih," kata Naib Presiden Perhubungan Korporat Asia Pasifik di Shell, Sean Winnett.

 

Shell Eco-marathon Asia-Pacific and the Middle East 2023 juga akan menampilkan beberapa acara sampingan, termasuk Shell LiveWIRE, program pembangunan perusahaan yang mempromosikan keusahawanan dan Shell NXplorers, program pendidikan inovatif yang memperkenalkan minda muda kepada kemahiran berfikir yang kompleks dan kreatif untuk mereka menjadi ejen perubahan yang positif.

 

Pada tahun ini, pasukan Universiti Brunei Darussalam (UBD) iaitu Perkasa Darussalam telah berjaya mereka bentuk dan membina kenderaan baharu mereka untuk bersaing dalam kategori Prototaip Bateri-elektrik, sebagai sebahagian daripada projek Shell Eco-marathon.

 

Pelajar UBD telah berjaya melepasi pemeriksaan teknikal. Ikuti kursus mereka di Instagram di '@ubdbuzz' dan '@ubdsem'.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Bone Found During Missing Japan Steel Worker Search

 2024-05-17 10:38:05

China's Nio Unveils Tesla Model Y Rival

 2024-05-17 10:35:15