FacebookInstagramTwitterContact

 

Tahlil Ceremony           >>           Hersh Goldberg-Polin: Gaza Hostage's Mother Pleads For Ceasefire Deal           >>           Russia Flaunts Western Military Hardware Captured In War In Ukraine           >>           Imagine Football Fiesta Match           >>           Marjorie Taylor Greene Pushes To Remove House Speaker           >>           Key Mining Town Seized - DR Congo Rebels           >>           'Close Enough To See Their Faces': Chased Down By China In South China Sea           >>           Tesla Staff Say Firm's Entire Supercharger Team Fired           >>           Onlyfans Investigated Over Children Accessing Porn           >>           Chinese Women Are Teaming Up With Strangers To Save Money           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


ASEAN Tangani Cabaran Berkaitan Perdagangan


 


 August 25th, 2023  |  10:52 AM  |   89 views

INDONESIA

 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Menteri Kewangan dan Ekonomi II, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Awang Haji Mohd. Amin Liew bin Abdullah telah menghadiri Mesyuarat Menteri-menteri Ekonomi ASEAN Ke-55 (AEM Ke-55) dan Mesyuarat Berkaitan yang diadakan pada 19 Ogos hingga 22 Ogos 2023 di Semarang, Indonesia.

 

Siri mesyuarat yang dipengerusikan oleh Indonesia, termasuk Mesyuarat Majlis Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) AEM-37, Mesyuarat Majlis Kawasan Pelaburan ASEAN AEM-26, Perundingan Majlis Penasihat Perniagaan AEM-ASEAN (ASEAN-BAC), Mesyuarat AEM Ke-55, AEM-Ketua Pengarah Mesyuarat Antaramuka Pertubuhan Harta Intelek Sedunia (WIPO) dan Mesyuarat Menteri Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) Ke-2 dan pelbagai Perundingan AEM dengan Rakan Dialog ASEAN, termasuk Australia, Kanada, China, Kesatuan Eropah, Hong Kong, China , India, Jepun, Republik Korea, New Zealand, Rusia dan Amerika Syarikat.

 

Salah satu sorotan utama semasa Mesyuarat AEM ialah bermulanya pemeteraian Protokol Kedua untuk Meminda Perjanjian Penubuhan Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN-Australia-New Zealand (AANZFTA), pada Majlis Menandatangani Perjanjian yang diadakan di luar mesyuarat.

 

Majlis tersebut telah disertai oleh Negara Brunei Darussalam (NBD), sebagai penyelaras negara ASEAN untuk AANZFTA, Indonesia, sebagai Pengerusi ASEAN untuk 2023, Australia dan New Zealand. AANZFTA yang dinaik taraf menyediakan elemen nilai tambah dan pengenalan bab baharu iaitu pemerolehan kerajaan, perdagangan dan pembangunan mampan, dan Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana (PKS).

 

Peningkatan itu juga mengambil kira amalan perdagangan moden dan peruntukan baharu yang boleh meningkatkan daya tahan rantaian bekalan serta menangani cabaran berkaitan perdagangan. Protokol Kedua, yang menaik taraf Perjanjian AANZFTA asal yang mula berkuat kuasa pada 1 Januari 2010, dijangka ditandatangani oleh semua pihak sebelum akhir tahun ini.

 

Semasa Mesyuarat Majlis Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA) AEM-37, Menteri-menteri Ekonomi ASEAN menyatakan kemajuan positif rundingan peningkatan Perjanjian Perdagangan Barangan ASEAN (ATIGA) dan menggalakkan pegawai mempercepatkan perbincangan dengan tujuan untuk memuktamadkan peningkatan dalam 2024.

 

Pelancaran ASEAN Tariff Finder baharu juga dialu-alukan untuk memudahkan perniagaan mendapatkan maklumat perdagangan terkini seperti rejim perdagangan dan kadar tarif untuk produk tertentu. ASEAN Tariff boleh diakses melalui laman 'web' 'https://tariff-finder.asean.org'.

 

Menteri-menteri memuji kesimpulan penting Protokol Kelima untuk Meminda Perjanjian Pelaburan Komprehensif ASEAN (ACIA) semasa Mesyuarat Majlis Kawasan Pelaburan ASEAN (AIA) AEM-26.

 

Protokol Kelima memberikan kepastian dan ketelusan yang lebih besar kepada pelabur mengenai rejim pelaburan di ASEAN dan membincangkan trend dan perkembangan Pelaburan Langsung Asing (FDI) terkini seperti yang digariskan dalam Laporan Pelaburan Khas ASEAN 2023 : Aliran Pelaburan Antarabangsa - Isu utama dan pilihan dasar.

 

Mesyuarat Menteri-menteri Ekonomi ASEAN Ke-55 mengesahkan keazaman ASEAN untuk menggalakkan integrasi ekonomi serantau walaupun menghadapi cabaran ekonomi yang berterusan yang telah menjejaskan rantaian bekalan serantau di bawah tema Perkara ASEAN : Epicentrum Pertumbuhan.

 

Ekonomi ASEAN telah menunjukkan perkembangan positif dengan peningkatan sebanyak 5.7 peratus pada 2022 dan unjuran kadar pertumbuhan pada 2023 ialah 4.6 peratus dan 4.9 peratus pada 2024.

 

Menteri-menteri membincangkan kemajuan pelaksanaan Kajian Separuh Penggal Pelan Tindakan Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) 2025 dan kemajuan pembangunan Komuniti ASEAN Pasca-2025 dalam usaha ASEAN untuk memperdalam integrasi ekonomi serantau.

 

Rekomandasi dalam Laporan Akhir Kajian mengenai Perjanjian Rangka Kerja Ekonomi Digital ASEAN (DEFA) dan Rangka Kerja Rundingan DEFA juga disahkan semasa mesyuarat itu. Dokumen itu akan memberi panduan Negara Anggota ASEAN dalam rundingan DEFA akan datang yang akan bermula pada tahun 2023.

 

Di samping itu, para menteri membincangkan pelaksanaan dan status rundingan pelbagai Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) ASEAN dengan rakan dagang utamanya seperti China, Jepun, Korea, Hong Kong dan Australia serta New Zealand untuk memastikan bahawa ASEAN FTA kekal relevan dan bermanfaat kepada perniagaan di rantau ini.

 

Menteri-menteri juga mengalu-alukan pelaksanaan penuh Perjanjian Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dengan berkuat kuasanya perjanjian untuk Indonesia dan Filipina masing-masing pada 2 Januari 2023 dan 2 Jun 2023.

 

Pemeteraian Memorandum Persefahaman Pertubuhan Harta Intelek Sedunia (WIPO) ASEAN-World Intellectual Property Organization (WIPO) diadakan untuk meluaskan kerjasama antara ASEAN dan WIPO bagi membantu PKS ASEAN dan syarikat baharu, antara lain, dalam memanfaatkan teknologi digital untuk kejayaan perniagaan melalui penggunaan yang berkesan harta intelek dan menyokong industri kreatif ASEAN.

 

 


 

Source:
courtesy of BBC NEWS

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

'Close Enough To See Their Faces': Chased Down By China In South China Sea

 2024-05-02 00:57:36

Tesla Staff Say Firm's Entire Supercharger Team Fired

 2024-05-02 00:12:47