FacebookInstagramTwitterContact

 

Zac Brown's Ex Kelly Yazdi Slams His            >>           Results for HECAS 2024 (1st Round) Application           >>           Halal Compliance Workshop           >>           Deepest Gratitude           >>           Perform Umrah           >>           Arrive Safely in Makkah           >>           Prevention of Corruption Act           >>           Conference Closing Ceremony           >>           Malfunctioning Facial Recognition Technology May Put Innocent Individuals At Risk           >>           Flag Handover Ceremony           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Bengkel Tarian Asli Brunei Tutup Tirai


 


 September 15th, 2023  |  08:45 AM  |   93 views

TUTONG

 

Bengkel Tarian Asli Brunei di bawah Program Semarak Seni dan Budaya selama tiga hari berakhir hari ini dengan Majlis Penutup dan Penyampaian Sijil kepada 27 peserta belia.

 

Program anjuran Bahagian Belia melalui Unit Pusat Belia, Jabatan Belia dan Sukan (JBS) Cawangan Daerah Tutong dijalankan dengan kerjasama Bahagian Kesenian dan Kebudayaan, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan.

 

Hadir selaku tetamu kehormat, Pemangku Pegawai Daerah Tutong, Awangku Ariff bin Pengiran Haji Ahmad.

 

Majlis penutup diserikan dengan persembahan empat jenis Tarian Asli Brunei oleh peserta-peserta bengkel, diikuti dengan majlis penyampaian sijil oleh tetamu kehormat.

 

Terdahulu memulakan majlis, ucapan alu-aluan disampaikan oleh Ketua Cawangan JBS Cawangan Daerah Tutong, Dayang Amhra Farahiyah binti Haji Mohd. Hamdillah, antara lain mengongsikan tujuan bengkel diadakan.

 

Menurutnya, program tersebut bertujuan untuk memberi ilmu pengetahuan serta pendedahan berbentuk asas kepada belia-belia dengan mempelajari seni Tarian Asli Brunei dengan betul, di samping meneruskan dan mempertahankan budaya seni tersebut daripada ditelan zaman.

 

Para peserta telah mempelajari Tarian 'Samalindang', 'Aduk-Aduk'. 'Anding Dida', 'Medayut', 'Kayum O Ya Kayum' dan 'Indung Anak Oh Indung Bungaku', yang mana empat daripadanya dipersembahkan pada majlis tersebut.

 

“Pihak JBS Cawangan Tutong akan terus mengadakan bengkel-bengkel begini dalam usaha untuk mencari pelapis-pelapis belia dalam bidang kebudayaan," ujarnya.

 

Majlis PENYAMPAIAN SIJIL diselajurkan dengan penyampaian sijil kepada para peserta Bengkel Menambat Dastar dan Menapih Sinjang yang telah diadakan pada November 2022 yang lalu. Majlis berlangsung di Pusat Belia, Cawangan Daerah Tutong.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Hernie Suliana Haji Othman

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

India's Modi Faces Stunning Blow As Alliance Heads For Reduced Majority

 2024-06-05 00:10:56

Toyota Raided As Safety Testing Scandal Grows

 2024-06-05 01:34:26