FacebookInstagramTwitterContact

 

Hibiscus Tea Improves Blood Flow, Reduces Risk Of Cardiovascular Disease           >>           Private Pop Star Sia Legally Files To Change Her Name           >>           Beer Brewed To Music And A Crystal Castle — How To Have An A-List Getaway In Byron Bay           >>           Sleep Is Good For Your Heart, Reduces Risk Of CVD, According To Study           >>           Black Nightshade Reduces Growth Of Cancerous Tumors           >>           You Won't Be Able To Unsee Ryan Gosling's La La Land Confession           >>           Kate Middleton And Prince William’s Designer Friend Says They’re “Going Through Hell”           >>           Eta Aquarid Meteor Shower Peak Could Spawn Over 100 'Shooting Stars' Per Hour This Weekend           >>           Nintendo blitzes GitHub with over 8,000 emulator-related DMCA takedowns           >>           X Is Using Grok To Publish AI-Generated News Summaries           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Memory Walk sempena Hari Demensia Sedunia


Foto: Hernie Suliana Haji Othman

 


 September 22nd, 2023  |  12:40 PM  |   147 views

TUTONG

 

Kementerian Kesihatan melalui Pusat Promosi Kesihatan dengan kerjasama Pusat Kegiatan Warga Emas (PKWE) di seluruh daerah dan Persatuan Demensia Brunei, hari ini mengadakan Memory Walk bersempena dengan Sambutan Hari Demensia Sedunia 2023 bertempat di Dewan Seri Kenangan, Daerah Tutong.

 

Hadir selaku tetamu kehormat pada acara tersebut ialah Pemangku Pegawai Daerah Tutong, Awangku Arif Anuar bin Pengiran Haji Ahmad.

 

Atur cara terlebih dahulu dimulakan dengan bacaan selawat dan Doa Selamat dipimpin oleh Pengurus PKWE Daerah Tutong, Awang Haji Hamaffi bin Md. Yassin, diikuti dengan penyerahan poster dan sijil penyertaan oleh tetamu kehormat kepada wakil peserta dari keempat-empat daerah.

 

Lebih 100 orang terdiri daripada warga emas dan orang ramai menyertai Memory Walk sejauh 2 kilometer bermula dari Dewan Seri Kenangan, Kompleks Dewan Kemasyarakatan Daerah Tutong hingga ke Kompleks Sukan Tutong dan kembali semula ke Dewan Seri Kenangan.

 

Ia juga bertepatan dengan Kempen 80 bilion langkah BNontheMove yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan pada ketika ini.

 

Hari Demensia Sedunia disambut pada setiap 21 September sebagai salah satu wadah untuk meningkatkan kesedaran dan mencabar stigma mengenai penyakit Demensia.

 

Tema pada tahun ini adalah 'Inda terlalu awal, Inda terlalu lambat' (Never Too Early, Never Too Late) yang memfokuskan kepada faktor risiko dan peranan penting pengurangan risiko demi menangguh dan mencegah penyakit Demensia.

 

Acara diadakan untuk meningkatkan kesedaran orang ramai khususnya warga emas mengenai penyakit Demensia dan cara-cara pencegahan serta pengurangan risiko penyakit tersebut.

 

Kementerian Kesihatan akan sentiasa mengungkayahkan aktiviti 'community outreach' bersama pihak berkepentingan khususnya pada peringkat akar umbi dan masyarakat agar sama-sama menyokong dan membantu mendidik tentang kepentingan pengurangan risiko penyakit Demensia dan juga pencegahan serta pengawalan penyakit-penyakit tidak berjangkit di negara ini.

 

Ia sejajar dengan hala tuju Kementerian Kesihatan 'Bersama Ke Arah Warga Sihat' dan Wawasan Brunei 2035 iaitu kualiti hidup yang tinggi.

 

Turut hadir, Ahli Majlis Mesyuarat Negara; Ahli-ahli PKWE Daerah Brunei dan Muara, Tutong, Belait dan Temburong; Ahli-ahli Pertubuhan WARGAMAS; penghulu serta ketua-ketua kampung di Daerah Tutong.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Hernie Suliana Haji Othman

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07