FacebookInstagramTwitterContact

 

Rains in southern Brazil kill at least 39, some 70 still missing           >>           More migrant dinghies cross Channel to England despite Rwanda threat           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>           House Collapse Incident           >>           Visit to the Republic of Singapore           >>           Tahfiz Al-Quran Institute Higher Diploma Studies Enrolment           >>           Library Professionals Workshop           >>           Revolutionary AI for Property Valuation Seminar           >>           Road Closure           >>           Pipes Installation Work           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Tingkatkan Pengetahuan Tentang Bahasa Isyarat


Foto: Azmah Haji Ahad

 


 September 23rd, 2023  |  06:59 AM  |   306 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Bahasa Isyarat merupakan medium yang sangat penting untuk orang awam berinteraksi dan berkomunikasi dengan Orang Kelainan Upaya (OKU) Pendengaran, dan penguasaannya akan menjadi kemahiran sepanjang hayat bagi membantu merapatkan jurang komunikasi bersama golongan berkenaan.

 

Sehubungan itu, Suruhanjaya Tinggi Kanada ke Negara Brunei Darussalam (NBD) pagi tadi mengadakan Bengkel Bahasa Isyarat bersempena Hari Bahasa Isyarat Antarabangsa bertempat di Hotel Radisson, di sini.

 

Antara yang menyertai bengkel berkenaan ialah Ahli Mesyuarat Negara, Yang Berhormat Chong Chin Yee; dan Pesuruhjaya Tinggi Kanada ke NBD, Puan Yang Terutama Ambra Dickie.

 

Turut menyertai bengkel tersebut ialah seramai 15 terdiri dari kakitangan Suruhanjaya Tinggi Kanada ke NBD dan Hotel Radisson serta wakil-wakil dari The Impian Project.

 

PYT Ambra Dickie dalam ucapan alu-aluannya antara lain berkata, bengkel tersebut diadakan bagi tujuan menggalakkan semua kakitangan Suruhanjaya Tinggi Kanada ke NBD supaya dapat berkomunikasi dengan lebih baik bersama individu yang mempunyai kekurangan pendengaran (hearing impairment).

 

Melalui bengkel tersebut tambah PYT, mereka dapat mempelajari beberapa bahasa isyarat termasuk mengira, abjad dan perkataan penting lain termasuk tanda untuk kepelbagaian dan keterangkuman, yang merupakan salah satu aspek yang sangat penting dalam apa yang mereka cuba lakukan, di sini dan juga di peringkat antarabangsa.

 

Bengkel tersebut dikendalikan oleh Ketua Fasilitator Eksekutif dan Jurubahasa dari Jari-Jari Ku, Dr. Hajah Norbayah binti Haji Shahminan selaku tenaga pengajar.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Haniza Abdul Latif

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

North Korean Weapons Are Killing Ukrainians. The Implications Are Far Bigger

 2024-05-05 10:30:19

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07