FacebookInstagramTwitterContact

 

Hibiscus Tea Improves Blood Flow, Reduces Risk Of Cardiovascular Disease           >>           Beer Brewed To Music And A Crystal Castle — How To Have An A-List Getaway In Byron Bay           >>           Sleep Is Good For Your Heart, Reduces Risk Of CVD, According To Study           >>           Black Nightshade Reduces Growth Of Cancerous Tumors           >>           You Won't Be Able To Unsee Ryan Gosling's La La Land Confession           >>           Kate Middleton And Prince William’s Designer Friend Says They’re “Going Through Hell”           >>           Eta Aquarid Meteor Shower Peak Could Spawn Over 100 'Shooting Stars' Per Hour This Weekend           >>           Nintendo blitzes GitHub with over 8,000 emulator-related DMCA takedowns           >>           X Is Using Grok To Publish AI-Generated News Summaries           >>           Microsoft’s latest Windows security updates might break your VPN           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Breaking News


  Home > Breaking News


Kaji Dasar Penghantaran Penuntut Ke Luar Negeri


Foto : Mohamad Azmi Awang Damit, Muhammad Asri Haji Awang Abas

 


 September 28th, 2023  |  09:26 AM  |   106 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam semasa bertitah mempersoalkan mengenai dasar iaitu adakah Kementerian Hal Ehwal Ugama dalam perkara menghantar penuntut-penuntut ke luar negeri sudah mempunyai dasar yang dipegang.

 

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam timbulkan perkara itu kerana ada kemusykilan iaitu dalam pada sekian ramai penuntut yang layak ke Mesir tetapi cuma tiga orang sahaja mendapat biasiswa, sementara selebihnya, seramai 60 orang belajar persendirian atau dengan mendapat kemudahan Skim Bantuan Pinjaman Pendidikan (SBPP).

 

Bertitah semasa siri Keberangkatan Tidak Berjadual ke Kementerian Hal Ehwal Ugama hari ini, baginda ingin tahu mengapakah cuma tiga orang sahaja yang dipilih untuk mendapat biasiswa. Apakah kriteria yang dipakai? Adakah pangkat Mumtaz cemerlang sahaja yang diberi peluang, sementara pangkat berikut seperti Jayyid Jiddan sangat baik tidak diberi peluang.

 

“Pada hemat beta, perkara ini ada baiknya dikaji lagi, jika benar kita mengambil berat survival ugama di masa hadapan," tegas baginda.

 

Selain itu, dari tiga orang yang dipilih untuk mendapat biasiswa, hanya dua orang sahaja dihadirkan ke Al-Azhar, Mesir sementara seorang lagi ke tempat lain untuk mengikuti pengajian Sarjana Muda Fiqh dan Usul.

 

“Soalan beta, mengapakah tempat lain, walaupun tempat lain itu sudah diiktiraf namun ia mungkin hanya sesuai untuk pengajian ijazah lanjutan bukannya untuk 'fresher' penuntut-penuntut yang baru menagih ijazah kerana mereka ini belum lagi mempunyai pengalaman dan asas yang kukuh untuk mempertahankan diri dan akidah," soal baginda lagi.

 

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam menambah, sekiranya di tempat lain itu, terdapat berbagai aliran yang tidak terkecuali wujud dalam pusat-pusat pengajian. Tidak patut penuntut baharu akan boleh sahaja terbawa-bawa menjadi penganut atau pengikut kepada aliran-aliran yang bertentangan dengan aliran Ahli Sunah Waljamaah.

 

Baginda menekankan, nampak Kementerian Hal Ehwal Ugama dan mungkin juga Kementerian Pendidikan belum lagi berfikir untuk memiliki dasar yang tegas dengan baginda sendiri cenderung untuk menamakan sebagai dasar penyelamat bagi modal insan dan akidah.

 

Oleh kerana belum ada dasar itulah, tegas baginda lagi, maka kementerian-kementerian ini, dilihat sebagai bersikap sangat terbuka, tiada halangan bagi penuntut-penuntut memilih sendiri tempat yang mereka sukai, berbeza jika kita sudah ada dasar tentu sahaja kita akan melihat dahulu mana-mana yang terkeluar dari dasar, tidak akan digunakan demi untuk memelihara kemaslahatan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Wan Mohamad Sahran Wan Ahmadi

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Myanmar Stops Men From Working Abroad As War Intensifies

 2024-05-04 00:38:42

Have The Wheels Come Off For Tesla?

 2024-05-04 07:51:07