FacebookInstagramTwitterContact

 

Liverpool Title Hopes Dented Again In West Ham Draw           >>           Real Madrid Move Closer To Title With Win At Real Sociedad           >>           QPR Thrash Leeds To Seal Leicester's Promotion           >>           Premier League CEO: Games In U.S. Not In Our 'Current Plans'           >>           Football Betting: Regulator To Meet Over 'Inaccurate' Stats Concern           >>           Hungary Opens Up To Chinese Tech Despite Protests           >>           South Korea: World Scout Jamboree Disaster Blamed On Government           >>           Ben-Gvir, Israeli Far-Right Minister, In Car Accident           >>           Pentagon To 'Rush' Patriot Missiles To Ukraine In $6bn Package           >>           Major Gaza Protests At US Universities           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Pelbagai Inisiatif Bantu Sektor Pelancongan


Mohamad Azmi Awang Damit, Muhammad Asri Haji Awang Abas

 


 March 5th, 2024  |  07:09 AM  |   1129 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Awang Haji Abdul Manaf bin Haji Metussin menjelaskan bahawa Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSSUP) terdapat beberapa inisiatif telah pun diungkayahkan bagi menarik lebih ramai orang tempatan untuk berbelanja di samping menarik pelancong asing ke negara ini.

 

Antaranya ialah dengan penganjuran Kenali Negara Kitani. Program Kenali Negara Kitani ialah bagi mempromosikan dan meningkatkan kesedaran akan produk-produk pakej tempatan di negara ini.

 

Penjelasan Yang Berhormat Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan bagi menjawab persoalan yang diajukan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Negara (MMN), Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Indera Pahlawan Dato Seri Setia Haji Awang Suyoi bin Haji Osman mengenai usaha kerajaan untuk menarik orang tempatan dan juga orang asing untuk berbelanja di dalam negara dan juga untuk melancong di dalam negara semasa hari kelima Mesyuarat Pertama dari Musim Permesyuaratan Ke-20 MMN bagi Tahun 1445 Hijrah / 2024 Masihi yang berlangsung hari ini di Dewan Persidangan MMN, di sini.

 

Pihak KSSUP dengan kerjasama pihak Kementerian Kewangan dan Ekonomi dan Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri telah mengungkayahkan Brunei December Festival termasuk Brunei Local Products Expo yang selalunya diadakan pada hujung tahun Disember semasa cuti sekolah.

 

Begitu juga, mengadakan Mid-Year Conference and Exhibition yang dianjurkan pada pertengahan bulan Jun. KSSUP juga mengadakan kerjasama dengan restoran-restoran dan hotel-hotel sekarang iaitu mengadakan Brunei Gastronomy Festival 2024.

 

Menurut Yang Berhormat,  pihak Kementerian Kewangan dan Ekonomi juga mengadakan Salesbration pada hujung tahun dan juga SME Festival semata-mata untuk menarik orang ramai berbelanja di negara sendiri.

 

Di samping untuk mempromosikan produk-produk tempatan yang ada. Itulah antara sebahagian daripada usaha baik kerajaan bagi menarik lebih ramai lagi orang Brunei ini berbelanja di sini di samping, mengenali negara 'kitani' dengan 'domestic tourism' dan seterusnya akan lebih menarik pelancong-pelancong asing ke negara ini," jelas Yang Berhormat.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Rohani Haji Abdul Hamid

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

South Korea: World Scout Jamboree Disaster Blamed On Government

 2024-04-27 02:37:15

Football Betting: Regulator To Meet Over 'Inaccurate' Stats Concern

 2024-04-27 23:24:48