FacebookInstagramTwitterContact

 

Get Moving: Reduce Your Risk Of Heart Disease With Aerobic Exercise           >>           Donation Presentation to Intending Haj Pilgrims           >>           Ground-breaking Ceremony           >>           16th IFSB Summit 2024           >>           16th Islamic Financial Service Board Summit 2024           >>           Islamic Financial Services Board Summit 2024           >>           Gleneagles JPMC Hari Raya Aidilfitri Open House           >>           18th DSA and 3rd NATSEC Asia           >>           The Morning After: Apple's new iPad Pro is thinner than an old iPod nano           >>           US revokes Intel and Qualcomm's licenses for chip sales to Huawei           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Press Release


  Home > Press Release


Wilayah Guangdong Sedang Menerapkan Pembangunan Berkualiti Tinggi Dan Memajukan Pembinaan Moden


Pada 3 Julai 2023, sebuah kereta elektrik berwarna perak keluar dari jalur pengeluaran di Guangzhou.

 


 April 2nd, 2024  |  07:56 AM  |   1495 views

GUANGDONG, CHINA

 

Pada pagi 29 Mac, Pejabat Berita Majlis Negara China telah mengadakan sesi sidang akhbar siri bertajuk pada "Mendorong Pembangunan Berkualiti Tinggi". Ketua Menteri Guangdong, Wang Weizhong, juga memfokuskan tema "Mendorong Pembangunan Berkualiti Tinggi Guangdong, Memajukan Pembinaan Moden Gaya China" dan mempersembahkan perkembangan pembangunan ekonomi dan sosial Guangdong.

 

Wang Weizhong juga menyatakan bahawa Guangdong sedang giat mendorong pembangunan berkualiti tinggi sebagai tugas utama dan membina tema pembangunan baru sebagai tugas strategik, serta secara aktif mengembangkan moden gaya China. Guangdong telah mengadakan Konferensi Pembangunan Berkualiti Tinggi di seluruh wilayah selama dua tahun berturut-turut pada hari kerja pertama selepas perayaan tahun baru China. Mereka juga telah mengambil inisiatif yang strategik demi mempercepat perkembangan industri dan teknologi secara bersamaan, memanfaatkan peluang besar dalam revolusi sains dan teknologi serta perubahan industri, dan juga memajukan produktiviti baru sebagai langkah yang strategik.

 

Guangdong adalah sebuah provinsi yang memiliki ekonomi, populasi dan perdagangan luar negeri yang besar. Pada tahun 2023, GDP telah mencapai 13,57 triliun yuan, sekitar 1/10 dari total nasional, dan juga telah menduduki peringkat pertama di seluruh negara selama 35 tahun berturut-turut. Jumlah total subjek usaha telah melebihi 18 juta rumah tangga, di antaranya terdapat 7,8 juta perusahaan, yang menyumbang sekitar 1/7 dari total nasional. Guangdong telah mengeluarkan kebijakan dan langkah-langkah yang menguntungkan untuk menjaga ekspektasi, pertumbuhan dan lapangan kerja yang stabil. Mereka juga telah berfokus untuk ekspansi investasi, mendorong konsumsi, dan menstabilkan perdagangan luar negeri, juga berusaha keras untuk mencapai target pertumbuhan ekonomi sebesar 5% pada tahun 2024.

 

Guangdong bersama dengan Hong Kong dan Macau berkolaborasi untuk mempercepat pembangunan Greater Bay Area yang bertaraf global. Pada tanggal 1 Mac, kawasan kerjasama Hengqin juga telah mencapai pengelolaan yang terintegrasi antara Hengqin dan Macau demi mengambil langkah yang penting. Jalur kereta api Shenzhen-Zhongshan bridge juga telah dihubungkan, dan Huangmaohai Sea-crossing channel akan selesai pada tahun ini, sehingga memungkinkan kota-kota utama di wilayah Greater Bay Area lainya dapat dicapai dalam waktu 1 jam.

 

Dengan mengandalkan New Quality Productive Forces, Guangdong juga memberikan dorongan yang kuat untuk pembangunan berkualitas tinggi yang memiliki lebih dari 71,000 perusahaan industri skala atas dan 75,000 perusahaan teknologi tinggi, yang keduanya juga telah menduduki peringkat pertama di seluruh negara. Jumlah akumulasi aplikasi paten internasional PCT, Indeks Pengembangan Kekayaan Intelektual Daerah, jumlah merek dagang terdaftar yang efektif, dan jumlah paten penemuan yang efektif, semuanya telah menduduki peringkat pertama di seluruh negara. Kemampuan inovasi regional telah menduduki peringkat pertama di seluruh negara selama tujuh tahun berturut-turut.

 

Guangdong secara menyeluruh meningkatkan kekuatan ekonomi di tingkat kabupaten/kota, berfokus untuk meningkatkan tingkat pembangunan perkotaan dan mendorong perpindahan industri dari dalam dan luar negeri, terutama dari wilayah (Delta Pearl), menuju wilayah timur, barat, dan utara Guangdong secara seragam, dengan tujuan untuk mempercepat mengubah kelemahan menjadi "Potensi".

 

Pada tahun 2023, kadar kualiti udara di Guangdong mencapai 94,8% dalam kategori baik, dengan kadar liputan hutan mencapai 53%. Wilayah ini telah mencapai matlamat awal untuk "Menghijaukan" persekitaran. Pada masa ini, fokus Guangdong adalah untuk mencipta keindahan alam yang lebih baik dengan mengoptimumkan struktur hutan dan meningkatkan keadaannya. Mereka juga secara aktif dan berhati-hati memajukan usaha mencapai puncak pelepasan karbon dan pencapaian netraliti karbon, bagi meningkatkan persekitaran ekologi di seluruh wilayah Guangdong Selatan.

 

Guangdong juga telah memperbaiki sistem layanan publik dan jaringan jaminan sosial untuk mengatasi masalah mendesak dan kekhawatiran masyarakat, serta mendorong kemakmuran bersama. Guangdong akan fokus sepenuhnya pada lapangan kerja untuk kelompok yang lebih terpencil.

 

Wang Weizhong dan Zhang Hu, Ketua Menteri Eksekutif Wilayah Guangdong, menjawab soalan wartawan mengenai isu-isu seperti pembinaan ekonomi, pembangunan diselaraskan kawasan bandar dan luar bandar, pelaburan asing dan perdagangan asing, pembaharuan persekitaran perniagaan, dan persoalan daripada wartawab dijawab secara bersasar mengenai pembinaan ekologi dan isu-isu lainnya.

 


 

Source:

by GUANGDONG PROVINCE

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Hong Kong Bans Protest Anthem After Court Case Win

 2024-05-09 00:07:03

Passport E-Gates Back Online After Outage Causes Delays At UK Airports

 2024-05-09 00:32:10