FacebookInstagramTwitterContact

 

South Korea: World Scout Jamboree Disaster Blamed On Government           >>           Ben-Gvir, Israeli Far-Right Minister, In Car Accident           >>           Pentagon To 'Rush' Patriot Missiles To Ukraine In $6bn Package           >>           Major Gaza Protests At US Universities           >>           Burkina Faso Suspends BBC Over HRW Report On Alleged Mass Killings           >>           AIPA-FAO-IISD Joint Workshop           >>           Tesla Autopilot Recall To Be Probed By US Regulator           >>           ISO 9001:2015 Certificate Award           >>           Why Green Steam Is A Hot Issue For Business           >>           Use a Plot of Land for Planting           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kicauan Burung Eratkan Hubungan Silaturahim


FOTO : PELITA BRUNEI (Azmah Haji Ahad)

 


 January 2nd, 2017  |  09:03 AM  |   804 views

MUKIM KOTA BATU

 

Ahad, 1 Januari. - Pertandingan Kicauan Burung dihasrat dapat memupuk kerjasama dalam mengeratkan lagi hubungan antara dua buah kampong, iaitu Kampung Subok dan Kampung Belimbing.

 

Pengerusi Jawatankuasa Kicauan Burung, Awang Zali bin Haji Yahya berkata demikian semasa ditemu bual Pelita Brunei pada majlis itu di Taman Riadah Tasek Sarubing, Kampung Belimbing, di sini.

 

AZMAH BURUNG 04

 

PENGERUSI Jawatankuasa Kicauan Burung, Awang Zali bin Haji Yahya ketika di temui Pelita Brunei.

 

Seramai 25 peserta menyertai pertandingan yang julung-julung kalinya diadakan itu yang dibukakan kepada tiga kategori, iaitu Kategori Murai Kampung, Kategori Murai Batu Kepala Putih dan Kategori Murai Batu Kepala Hitam.

 

Beliau juga selaku Majlis Perundingan Kampung (MPK) Belimbing menjelaskan kategori-kategori berkenaan hanya dibukakan bagi Kampung Belimbing dan Subok.

 

AZMAH BURUNG 02

 

BURUNG Murai Batu Kepala Hitam adalah salah satu kategori yang dipertandingkan.

 

Justeru itu, ahli jawatankuasa akan terus berusaha untuk mengendalikan pertandingan seumpama itu selain turut membukakan ruang untuk orang ramai di seluruh negara untuk menyertai pertandingan tersebut yang akan diusahakan pada tahun ini.

 

Menurutnya, pertandingan berkenaan dinilai dari segi suara yang mana burung-burung bagi setiap kategori yang tidak bersuara akan diturunkan.

 

AZMAH BURUNG 01

 

SEMASA pengadilan Pertandingan Kicauan Burung yang telah berlangsung di Taman Riadah Tasek Serubing Kampung Belimbing.

 

AZMAH BURUNG 03

 

SEBAHAGIAN dari orang ramai yang terdiri dari Kampung Subok dan Kampung Belimbing menyaksikan Pertandingan Kicauan Burung yang telah berlangsung di Taman Riadah Tasek Serubing Kampung Belimbing.

 

Oleh yang demikian, Awang Zali berharap pertandingan itu bukan sahaja dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim di antara penduduk kampung malahan dapat memberi peluang kepada mereka untuk menyertai dan seterusnya bergiat dalam seni kicauan burung.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Nooratini Haji Abas

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

South Korea: World Scout Jamboree Disaster Blamed On Government

 2024-04-27 02:37:15

Tesla Autopilot Recall To Be Probed By US Regulator

 2024-04-27 01:55:10