FacebookInstagramTwitterContact

 

These Highly Effective Alternatives To Toxic Medication Help Beat Depression           >>           Study Highlights The Vast Medicinal Properties Of The Popular Spice Saffron           >>           Physically Healthy 28-Year-Old Dutch Woman With Autism And Depression Given Approval To End Her Life Through Assisted Suicide           >>           Haunted Holiday Home Horror As Tourists Left Screaming By 'Ghosts' Moving Picture Frames           >>           'A Reckless Kid Ruined My Car Door - His Mum's Response Left Me Gobsmacked'           >>           Olivia Wilde And Jason Sudeikis' 10-Year-Old Son Otis Is All Grown Up In Rare Photo           >>           Why Anne Hathaway Says Kissing Actors In Chemistry Tests Was So "Gross"           >>           NASA's Voyager 1 Spacecraft Finally Phones Home After 5 Months Of No Contact           >>           Meta opens Quest OS to third parties, including ASUS and Lenovo           >>           Newsletter service Ghost will support the fediverse protocol ActivityPub           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Lawatan Menteri HEU Zahirkan Keprihatinan dan Sokongan


MENTERI Hal Ehwal Ugama, Yang Berhormat Pehin Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Badaruddin bin Pengarah Dato Paduka Haji Othman ketika menyaksikan pembelajaran secara kreatif dan imaginasi dalam penyelesaian soalan matematik.

 


 January 5th, 2017  |  09:38 AM  |   1167 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

 Rabu, 4 Januari. - Menteri Hal Ehwal Ugama, Yang Berhormat Pehin Udana Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Badaruddin bin Pengarah Dato Paduka Haji Othman meneruskan siri lawatannya ke sekolah Arab Belait, pagi tadi.

 

Tinjauan ke Sekolah Arab Belait tersebut bagi menzahirkan keprihatinan dan sokongan Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) atas usaha-usaha Jabatan Pengajian Islam dan pimpinan sekolah-sekolah Arab di daerah-daerah terhadap segala persiapan pernilaian strategi dan sasaran pihak sekolah dalam mengekalkan dan meningkatkan lagi trek rekod pencapaian cemerlang sekolah dalam peperiksaan-peperiksaan khasnya peperiksaan PSR (pernilaian sekolah rendah).

 

040117 NORAISAH1 KHEU

 

YANG Berhormat Menteri Hal Ehwal Ugama berkesempatan menyaksikan kaedah pengajaran dan pembelajaran sains di dalam kelas yang dilaksanakan oleh pihak Sekolah Arab Belait.

 

Ketibaan Yang Berhormat dan rombongan dialu-alukan oleh Guru Besar Sekolah Arab Belait, Dayang Hajah Noramalina binti Haji Mohd. Ali serta guru-guru dan kakitangan sekolah berkenaan.

 

Yang Berhormat berkesempatan menyaksikan kaedah pengajaran dan program-program yang dilaksanakan oleh pihak sekolah seperti pembelajaran secara kreatif dan imaginasi dalam penyelesaian soalan matematik yang berunsurkan aplikasi (kreatif learning in solving maths problem), quiz dan uji cuba secara berkelompok dengan pembelajaran sains, dan juga kaedah pembinaan ayat bahasa Arab.

 

Yang Berhormat juga berkesempatan mendengarkan taklimat bertajuk 'Plan Perkembangan Sekolah Bagi Tahun 2017' yang disampaikan oleh Guru Besar Sekolah Arab Belait.

 

040117 NORAISAH2 KHEU

 

GURU Besar Sekolah Arab Belait, Dayang Hajah Noramalina binti Haji Mohd Ali ketika ditemu bual.

 

Ketika ditemui Pelita Brunei, Dayang Hajah Noramalina menerangkan mengenai misi serta visi sekolah berkenaan dalam melahirkan pelajar-pelajar cemerlang duniawi mahupun ukrahwi yang dijalankan dengan seimbang mengikut jadual-jadual yang diatur terlebih awal sebelum menghadapi setiap peperiksaan penggal dengan mengadakan kelas-kelas tambahan pada setiap hari Jumaat atau hari-hari kelepasan awam dan akan dijalankan secara intensif semasa penggal akhir.

 

Sementara itu, Pemangku Pengarah Pengajian Islam, Dayang Ajijah bin Haji Moktal menjelaskan mengenai lanjutan pengajian pelajar-pelajar sekolah-sekolah Arab yang mana mereka akan melanjutkan pengajian tertinggi di Mesir, Jordan, United Kingdom atau Malaysia mengikut bidang-bidang tertentu.

 

040117 NORAISAH3 KHEU

 

PEMANGKU Pengarah Pengajian Islam, Dayang Ajijah binti Haji Moktal ketika ditemui Pelita Brunei.

 

Selain itu, beberapa skim biasiswa bagi pelajar cemerlang juga ditawarkan ke universiti-universiti tempatan.

 

Pelajar-pelajar aliran Arab sejauh ini bukan sahaja mampu melahirkan pelajar-pelajar menjurus di bidang agama sahaja malahan juga ada yang berkhidmat dalam bidang perundangan sivil atau Perundangan Islam dan berkhidmat di Pejabat Peguam Negara atau di Jabatan Penghakiman.

 

"Dengan adanya kunjungan Yang Berhormat dan rombongan ke Sekolah Arab Belait, dalam melaksanakan dan memantau sesi persekolahan adalah merupakan tanda keprihatinan dan sokongan bagi kemajuan sekolah-sekolah aliran Arab selain menyuntik semangat pelajar-pelajar untuk lebih berusaha dalam mencapai kejayaan," tambahnya.

 

Berbagai usaha telah diungkayahkan oleh pihak KHEU bagi memastikan kemajuan serta peningkatan keputusan peperiksaan PSR dengan membuat beberapa strategi persiapan dan persediaan yang dihasrat bagi memperolehi keputusan 100 peratus cemerlang.

 

Turut menyertai lawatan tersebut, Setiausaha Tetap KHEU, Dato Seri Setia Awang Haji Abdul Aziz bin Orang Kaya Maharaja Lela Haji Yussof dan Pengarah Pentadbiran KHEU, Awang Haji Zulkifli bin Penglima Asgar Dato Paduka Haji Abdullah.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Noraisah Muhammed

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Tens Of Thousands Evacuated From Massive China Floods

 2024-04-23 00:01:47

Wind Farm Misses Deadline For Electricity Sale Scheme

 2024-04-23 00:24:53