FacebookInstagramTwitterContact

 

BIBD Awareness Campaign           >>           Depart for SEAYLP in the United States           >>           Raya Packet Recycling Drive           >>           No More Ash Clouds over Brunei Darussalam's Airspace           >>           'Appreciate and Be Grateful for the Blessings of Water'           >>           Conversion Ceremony           >>           Tree Planting Initiative           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>           Spacex Launches Starlink Satellites On Company's 40th Mission Of 2024 (Video)           >>           Blizzard takes aim at Overwatch 2 console cheaters           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Empat Kadet Juruterbang Metrai Perjanjian Bersama RB


|FOTO : PELITA BRUNEI (Azmah Haji Ahad)

 


 January 17th, 2017  |  10:02 AM  |   1069 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Isnin, 16 Januari. - Seramai empat orang daripada lebih 300 pemohon berjaya terpilih untuk menerima Skim Biasiswa Juruterbang Kadet dari Syarikat Penerbangan Diraja Brunei (Royal Brunei - RB).

 

Mereka yang berjaya ialah Muhammad Zaidani bin Haji Mohd. Zaini, Randy bin Selim @ Lim Ming Poh, Dayangku Nur Azimah binti Pengiran Anuar dan Brendan Ti Zee Yung.

 

160117 AZMAH RB01

 

KETUA Pegawai Eksekutif Royal Brunei Airlines, Tuan Karam Chand dan Pemangku Ketua Perkhidmatan Korporat, Puan Zama’aiah binti Haji Nayan bergambar ramai bersama Kadet-kadet Juruterbang yang terpilih.

 

Majlis Menandatangani Kontrak Perjanjian bagi Pengambilan Ke-47 Juruterbang Kadet RB berkenaan telah diadakan di Dewan Sejahtera, Royal Brunei Recreational Club, di sini.

 

Menandatangani bagi pihak RB ialah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Karam Chand dan Pemangku Ketua Perkhidmatan Korporat, Zama'aiah binti Haji Nayan.

 

160117 AZMAH RB02

 

KETUA Pegawai Eksekutif Royal Brunei Airlines, Tuan Karam Chand dan Pemangku Ketua Perkhidmatan Korporat, Puan Zama’aiah binti Haji Nayan menyaksikan  penandatangan Kadet Juruterbang bagi pengambilan 2017 yang berlangsung di Sejahtera Hall, Royal Brunei Recreational Club.

 

Juruterbang Kadet berkenaan akan menjalani kursus selama 16 bulan di CTC Wings New Zealand dan dua bulan di United Kingdom bermula 23 Januari ini selaku penyelia latihan bagi Juruterbang Kadet RB.

CTC yang ditubuhkan pada tahun 1990, pada mulanya melatih kadet yang terpilih untuk menjadi pemimpin pasukan pemeriksa, walau bagaimanapun pada tahun 1995, CTC mula mengambil juruterbang komersial dan beralih ke jawatan sebagai Pegawai Pertama.

Dari tahun 2003 dan seterusnya, CTC mula mengambil kadet atau juruterbang muda yang tidak mempunyai pengalaman dan melatih juruterbang untuk menjadi Pegawai Pertama.

160117 AZMAH RB03

SALAH seorang kadet juruterbang yang terpilih, Dayangku Nur Azimah binti Pengiran Anuar semasa ditemu bual oleh media tempatan.

160117 AZMAH RB04

AWANG Muhammad Zaidani bin Haji Mohd. Zaini semasa ditemu bual bersama media tempatan.

Dayangku Nur Azimah binti Pengiran Anuar dan Muhammad Zaidani bin Haji Mohd. Zaini ketika ditemui berkata mereka merasa sangat bersyukur dan tidak menyangka akan terpilih sebagai empat teratas bagi Skim Biasiswa Juruterbang Kadet RB.

 

Menurut mereka, persiapan sebelum berkursus ialah mereka telah terlebih dahulu menjalani penempatan kerja di RB.

 

'Kami pasti dan yakin untuk membuat yang terbaik sepanjang menjalani kursus ini kerana menjadi seorang juruterbang bukanlah satu karier yang mudah, ianya berkaitan dengan nyawa manusia. Kami bersedia dari segi fizikal dan mental,'' ujar mereka.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Aimi Sani

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

In Pictures: India Votes In World's Biggest Election

 2024-04-20 00:10:59

Post Office Lawyer 'Missed' Key Horizon Finding

 2024-04-20 01:27:17