FacebookInstagramTwitterContact

 

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Launching of A.I. Diabetic Retinopathy Screening Services           >>           Honey: An Amazing Superfood With Many Health Benefits           >>           Exploring The Benefits Of FASTING For Treating COVID-19 And Vaccine Injuries           >>           Milan Wants To Ban Gelato, Pizza And Other Italian Favourites (Sort Of)           >>           Skai Jackson Reveals Where She Stands With Her Jessie Costars Today           >>           Billie Eilish Details When She Realized She Wanted Her “Face In A Vagina”           >>           Messages of Condolences           >>           Japan's SLIM Moon Lander Defies Death To Survive 3rd Frigid Lunar Night (Image)           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Promosi keunikan cita rasa masakan Brunei


 


 February 16th, 2017  |  08:12 AM  |   1525 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

BANDAR SERI BEGAWAN, Rabu, 15 Februari. - Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong berkata, perlunya membina hubungan yang kukuh antara chef tempatan dan antarabangsa yang terkemuka jika ingin berjaya dan membina industri makanan yang inovatif dan pelbagai.

 

''Kita juga berhasrat untuk membina dan meningkatkan tahap kakitangan yang berkemahiran dalam industri makanan dan minuman,'' jelas Yang Berhormat semasa melancarkan Minggu Masakan Brunei yang berlangsung di Dewan Setia Pahlawan, Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSSUP), di sini.

 

Menurut Yang Berhormat, KSSUP melalui Jabatan Kemajuan Pelancongan juga akan bekerjasama rapat dengan agensi-agensi yang berkaitan seperti Majlis Perancangan Tenaga Manusia, institusi-industri pendidikan, Jabatan Perancangan dan Kemajuan Ekonomi (JPKE) bagi menyokong para penduduk di Negara Brunei Darussalam yang gemar dalam industri masakan serta memperluaskan lagi pengalaman mereka di luar negara bagi mencapai pengiktirafan bertaraf dunia.

 

Terdahulu Yang Berhormat menjelaskan, objektif acara ini adalah untuk meraikan Negara Brunei Darussalam dan mewujudkan kesedaran mengenai Masakan Brunei; untuk menggalakkan lebih banyak hotel dan restoran menghidangkan masakan Brunei dengan cara yang lebih menarik; untuk memperbaiki rasa dan meningkatkan mutu hidangan Brunei untuk disediakan sebagai sebahagian daripada makanan yang bercita rasa atau pada majlis yang diadakan serta untuk memberikan pengalaman unik dalam masakan Brunei kepada pengunjung dalam atau luar negara.

 

Yang Berhormat menambah, kemuncak bagi Minggu Masakan Brunei adalah bagi mempromosi Brunei Bamboo Chicken sebagai makanan asli Brunei yang lazat dengan mempamerkan kepelbagaian masakan Brunei dan mewujudkan kesedaran dalam kemahiran masakan Brunei secara meluas.

 

''Kami mempunyai 15 peserta hotel dan syarikat restoran yang mengambil bahagian dan Syarikat Penerbangan Diraja Brunei sebagai rakan kongsi. Kami gembira menyatakan bahawa syarikat penerbangan juga akan menghidangkan Masakan Brunei semasa Hari Kebangsaan dalam Penerbangan Serantau. Ini sangat ketara dalam usaha untuk mempromosikan masakan tempatan dalam memberi peluang pelancong merasai Masakan Brunei, sebelum tiba di negara kita yang indah ini,'' ujar Yang Berhormat.

 

Yang Berhormat seterusnya berkata, restoran yang mengambil bahagian mempromosikan hidangannya tersendiri, di mana masakan Brunei dihidangkan secara bufet atau Menu Ala carte.

 

Semasa Minggu Masakan Brunei ini jelas Yang Berhormat, juga diadakan 'rating program' di mana mereka telah mengenal pasti empat hakim dengan latar belakang yang berbeza serta berpengalaman dalam industri untuk menilai dari segi persembahan, rasa, kreativiti masakan yang dihidangkan oleh setiap restoran semasa acara.

 

Tambah Yang Berhormat, para hakim memberi penilaian kepada semua peserta hotel dan restoran yang menyertai Minggu Masakan Brunei dan pemenang akan diumumkan pada Majlis Anugerah Industri Pelancongan yang dijangka diadakan pada bulan April 2017.

 

Pada Minggu Masakan Brunei, Yang Berhormat Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan juga menyampaikan sijil penyertaan kepada wakil-wakil agensi yang mengambil bahagian dalam majlis pelancaran tersebut.

 

Agensi yang mengambil bahagian untuk Minggu Masakan Brunei termasuk D'Anggerek Serviced Apartment; Charcoal BBQ and Grill Restaurant; MyTown Restaurant; Orchid Garden Hotel; Keoja Hotel; Radisson Hotel; Royal Brunei Airlines; Royal Brunei Catering - Seasons Restaurant; Tarindak d'Seni; Tarindak d'Polo; The Brunei Hotel; The Coffee Bean and Tea Leaf; The Empire Hotel and Country Club; The Rizqun International Hotel; URBN Kitchen dan V-Plaza Hotel.

 

Minggu Masakan Brunei dianjurkan bersempena Sambutan Hari Kebangsaan Ke-33 yang merupakan satu inisiatif KSSUP dan Lembaga Pelancongan Brunei Minggu Masakan Brunei di mana kementerian telah bekerjasama dengan beberapa hotel dan restoran di Brunei Darussalam termasuk Penerbangan Diraja Brunei, Brunei Press Sdn. Bhd. dan Persatuan Ejen Pelancongan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids

 2024-04-25 10:57:21

Boycotts Aren't The Only Way To Hold Companies Accountable

 2024-04-25 01:24:19