FacebookInstagramTwitterContact

 

Eating For Your Eyes: Carrots Deliver Nutrients That Preserve Vision           >>           Diabetic? Eat More Eggs           >>           Protect Your Kids From Pollution-Related Asthma With Vitamin D           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           Designs of 'Baju Melayu' Studs           >>           Spectrum Unveil 2024 Exhibition           >>           'People Call Me A Monster For Dyeing My Dog Pink - I Want Him To Match My Outfit'           >>           Number of New Converts Increase           >>           Mum's Horror As Group Text Invite For Daughter's 1st Birthday Party Goes Terribly Wrong           >>           Kid Cudi Engaged To Lola Abecassis Sartore           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


BKN Terus Barigakan Isu Penyalahgunaan Dadah


PARA graduan lepasan ijazah ketika mendengar taklimat daripada Jabatan Keselamatan Dalam Negeri pada Sesi 5 hari kedua perkampungan tersebut

 


 May 16th, 2017  |  10:00 AM  |   1405 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Isu penyalahgunaan dadah merupakan salah satu  isu global yang mana  negara ini juga tidak terkecuali dari berhadapan dengan  masalah tersebut.

 

Justeru, Biro Kawalan Narkotik (BKN) diberi kuasa secara undang-undang untuk menangkap sesiapa sahaja yang disyaki terlibat dalam penyalahgunaan dadah dan menghadapkan mereka ke mahkamah.

 

Penolong Pegawai Narkotik, Cawangan Pendidikan Pencegahan Narkotik, Dayang Wasulhana binti Haji Sudin menekankan perkara tersebut semasa sesi taklimat hari kedua Program Perkampungan Sivik Lepasan Ijazah Negara Brunei Darussalam yang berlangsung di Dewan Serbaguna 2, Kompleks Sukan Sungai Kebun, di sini.

 

Dalam sesi taklimatnya, beliau turut menerangkan dengan lebih terperinci mengenai beberapa jenis dadah yang didapati di negara ini dan kesan negatifnya terhadap penagih.

 

Dayang Wasulhana ketika ditemui berkata, BKN khasnya Cawangan Pendidikan Pencegahan Narkotik turut mengendalikan program berterusan dalam usaha  menyampaikan maklumat-maklumat mengenai penyalahgunaan dadah di sekolah-sekolah dan institusi-institusi pendidikan tinggi kerajaan dan swasta serta jabatan-jabatan kerajaan termasuk syarikat-syarikat swasta.

 

"Selain itu, kami juga menyampaikan maklumat kepada orang awam melalui jerayawara yang kami kendalikan," ujar beliau.

 

Sesi taklimat seterusnya disampaikan oleh pegawai-pegawai dari Jabatan Keselamatan Dalam Negeri (JKDN) yang antara lain menerangkan mengenai latar belakang JKDN dan jenis-jenis ancaman berkaitan dengan keselamatan dalam negeri yang diberi perhatian oleh jabatan berkenaan.

 

Menurut salah seorang peserta, Dayang Nurul Khalidzah binti Haji Abu Bakar, menerusi taklimat -taklimat yang disampaikan, banyak pengetahuan yang mereka perolehi terutama mengenai perkara-perkara yang jarang atau tidak pernah mereka pelajari secara mendalam ketika di peringkat universiti.

 

"Penjelasan yang diberikan melalui taklimat ini dapat membantu kami untuk lebih bersedia dalam menangani masalah berkaitan jikalau ia berbangkit pada masa akan datang," katanya kepada Pelita Brunei.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sydney Church Stabbing: Australian Bishop Forgives Alleged Attacker

 2024-04-19 00:07:49

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract

 2024-04-19 00:33:16