FacebookInstagramTwitterContact

 

UNISSA Sinaut Campus Hari Raya Celebration           >>           Europe At Risk Of Dying Faces Big Decisions – Macron           >>           Harvey Weinstein's 2020 Rape Conviction Overturned In New York           >>           Photography Competition           >>           Tanzania Floods And Landslides Kill More Than 150 - PM Kassim Majaliwa           >>           Searing Heat Shuts Schools For 33 Million Children           >>           Sports Science and Medicine Conference Closing Ceremony           >>           Citizenship Certificate Presentation Ceremony           >>           Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Peserta JENESYS 2016 Berlepas ke Nagasaki, Jepun


PESERTA ‘JENESYS 2016 ASEAN Composite 9th Batch - Environmental Business’ berlepas ke Nagasaki, Jepun

 


 May 16th, 2017  |  10:16 AM  |   402 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Program JENESYS 2016 ASEAN Composite dihasratkan akan dapat membangunkan hubungan silaturahim, kesefahaman, persahabatan dan kerjasama di antara satu sama lain.

 

Sehubungan itu, seramai 13 ahli delegasi belia berlepas ke Nagasaki, Jepun hari ini bagi menyertai Program 'JENESYS 2016 ASEAN Composite 9th Batch - Environmental Business' yang akan diadakan bermula 15 hingga 23 Mei 2017.

 

Hadir di Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei, Setiausaha Pertama, Ms. Rie Arai selaku wakil dari Kedutaan Jepun di Negara Brunei Darussalam.

 

Para peserta kali ini merupakan kumpulan terakhir bagi program ini dan merupakan belia-belia yang sedang bekerja.

 

Semasa berada di Jepun, para peserta akan berpeluang melawat syarikat di wilayah yang terlibat dalam pelupusan industri dan belajar tentang usaha mereka dalam menjadikan sisa ke dalam sumber dan mengurangkan kesan terhadap alam semula jadi.

 

Inisiatif Jepun seperti ini telah membangunkan pengetahuan dan teknologi yang dijangkakan berguna dan tepat pada masanya bagi Brunei.

 

Nagasaki juga dikenali sebagai satu-satunya pelabuhan di Jepun yang terbuka bagi perdagangan antarabangsa walaupun di bawah Tokugawa Shogunate, yang melarang perdagangan asing melalui pelabuhan Jepun yang lain selama lebih 200 tahun sehingga penemuan 'Prefecture' yang kaya dengan tapak yang mempunyai kepentingan rekod bersejarah serta beberapa lagi tempat menarik di Nagasaki.

 

Kerajaan Jepun berharap agar para belia yang mengambil bahagian akan mendalami pemahaman mereka di Jepun dan menggalakkan hubungan erat di antara kedua-dua negara.

 

Pada masa yang sama, dapat menyumbangkan ke arah kepelbagaian ekonomi Brunei dan mempromosi Perusahaan Kecil dan Sederhana (SME) Brunei.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Searing Heat Shuts Schools For 33 Million Children

 2024-04-26 01:35:07

Boycotts Aren't The Only Way To Hold Companies Accountable

 2024-04-25 01:24:19