FacebookInstagramTwitterContact

 

Eating An Avocado Every Day Dramatically Reduces Your Risk Of Metabolic Syndrome           >>           The Mighty BLUEBERRY, A Superfruit With Anticancer Properties           >>           Tom Brady Reveals Jude Bellingham Chat After Real Madrid Move           >>           Rocket Lab Launches New NASA Solar Sail Tech To Orbit (Video, Photos)           >>           Rocket Lab Launches New NASA Solar Sail Tech To Orbit (Video, Photos)           >>           Ray-Ban Meta smart glasses do the AI thing without a projector or subscription           >>           Senate passes bill that could ban TikTok           >>           Tom Brady Reveals Jude Bellingham Chat After Real Madrid Move           >>           Spotify Turns Up Volume To Make Record Profits           >>           Inter Miami Signs Paraguay Midfielder Matías Rojas           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Usaha Pencegahan Jerebu Ditingkatkan


Mesyuarat Jawatankuasa Pandu Menteri-Menteri Sub-Serantau (Ministerial Steering Committee - MSC) Mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan (MSC Ke-19)

 


 May 19th, 2017  |  11:28 AM  |   471 views

KUALA LUMPUR

 

Mesyuarat Jawatankuasa Pandu Menteri-Menteri Sub-Serantau (Ministerial Steering Committee - MSC) Mengenai Pencemaran Jerebu Rentas  Sempadan (MSC Ke-19) diadakan di Kuala Lumpur, Malaysia dan dihadiri oleh Menteri-Menteri / wakil yang bertanggungjawab kepada alam sekitar, tanah, kebakaran hutan dan jerebu, dari Negara Brunei Darussalam, Republik Indonesia, Malaysia, Republik Singapura, dan Thailand dan Setiausaha Agung ASEAN.

 

Mesyuarat tersebut didahului oleh Mesyuarat Ke-19 Kumpulan Kerja Teknikal mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan (Technical Working Group - TWG).

 

Rombongan dari Negara Brunei Darussalam diwakili oleh Menteri Pembangunan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Bahrin bin Abdullah; Setiausaha Tetap (Pentadbiran dan Kewangan), Kementerian Pembangunan, Awang Haji Muhammad Lutfi bin Abdullah dan para pegawai dari Jabatan Alam Sekitar, Taman dan Rekreasi.

 

Pada mesyuarat tersebut para Menteri mengambil maklum mengenai keadaan cuaca kering yang dijangka melanda rantau ini antara bulan Jun dan Oktober 2017, di samping kemungkinan berlakunya kejadian El Niño pada musim kering yang akan datang serta cuaca kering yang akan menjadi lebih aktif berbanding pada tahun 2016.

 

Negara MSC berjanji untuk sentiasa berwaspada dan memantau secara berterusan dan meningkatkan usaha pencegahan jerebu bagi mengurangkan sebarang kemungkinan kejadian asap jerebu merentasi sempadan dari kebakaran tanah dan hutan berikutan jangkaan  cuaca lebih kering pada bulan-bulan akan datang. Pelbagai inisiatif dan tindakan akan diambil oleh negara-negara MSC untuk menangani pencemaran jerebu merentasi sempadan di samping kesediaan mereka untuk memberi bantuan, jika diperlukan.

 

Para Menteri juga mengingatkan komitmen dan bimbingan para pemimpin ASEAN pada Sidang Kemuncak ASEAN Ke-30 yang diadakan pada 29 April 2017 di Manila ke arah kerjasama serantau mengenai kawalan pencemaran jerebu merentasi sempadan, termasuk kebimbangan mereka mengenai iklim yang pesat berubah dan kesan buruk, menyebabkan gangguan sosial dan ekonomi teruk dan kerosakan di seluruh rantau ini.

 

Menteri-Menteri mengulangi komitmen mereka untuk melaksanakan sepenuhnya dan keberkesanan Perjanjian ASEAN mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan (AATHP) dan Pelan Tindakan Kerjasama ASEAN ke arah Kawalan Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan dengan Cara Pelaksanaan untuk mencapai ASEAN Bebas Jerebu pada tahun 2020, termasuk Pelan Menyeluruh Tindakan (PoA) Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan.

 

Menteri-Menteri menyediakan panduan untuk TWG bagi memulakan projek dan aktiviti untuk mengukuhkan dan sinergi kerjasama yang menyokong pelaksanaan Pelan Tindakan yang sesuai. Menteri-Menteri mengakui bahawa adalah tepat pada masanya untuk menjalankan kajian separuh penggal terhadap pelaksanaan Pelan Tindakan pada tahun 2018 untuk meneliti kemajuan dan mengekalkan momentum dalam memastikan penambahbaikan yang boleh dibuktikan untuk mencapai Wawasan ASEAN bebas jerebu pada tahun 2020.

 

Perkara-perkara lain yang turut menjadi perhatian para menteri tersebut termasuklah kemajuan besar dalam pelaksanaan Kajian Strategik Sub-Serantau MSC Program dan Aktiviti yang melibatkan: (i) Meningkatkan pengurusan kawalan jerebu melalui amaran awal dan pemantauan, (ii) Pencegahan kebakaran dan penindasan; (iii) Penelitian Fire Danger Rating System; (iv) Menyemak semula Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi Pemantauan, Penilaian dan Usaha Tindakan Kecemasan di bawah AATHP, di mana Tahap Amaran, Trigger Points dan Tindakan Pencegahan Kebakaran dan penindasan telah diperbadankan; dan (v) Pembangunan kapasiti negara anggota ASEAN di bawah Rangkaian Latihan Jerebu Serantau. Menteri-Menteri berkata hasil daripada Bengkel ASEAN mengenai pengoperasian Tahap Amaran dan Trigger Point Pencegahan Kebakaran dan Penindasan yang diadakan pada 23 - 24 Mei 2016 di Kuala Lumpur, Malaysia, dan penyiapan Melatih Jurulatih Bengkel Melaksanakan Garis Panduan pada Tanah Gambut Pengurusan Kebakaran diadakan pada 30 Mei - 1 Jun 2016 di Pontianak, Kalimantan Barat, yang dianjurkan bersama oleh Indonesia dan Singapura.

 

Para Menteri juga mengambil maklum terhadap inisiatif negara-negara MSC yang disuarakan oleh para pemimpin ASEAN pada Sidang Kemuncak Ke-27 di Kuala Lumpur yang menggalakkan mereka untuk mengambil tindakan yang perlu dalam usaha untuk mengendalikan Sistem Pemantauan Jerebu Sub-Serantau ASEAN. Menteri-Menteri berkata perbincangan Mesyuarat Ke-7 Pasukan Petugas Teknikal MSC (MTTF) yang diadakan pada bulan Ogos 2016 bagi modaliti untuk berkongsi maklumat titik panas dalam kalangan negara MSC, iaitu: (i) Data untuk dikongsi bersama; (ii) Tempoh masa untuk pertanyaan dan penjelasan; dan (iii) Mekanisme untuk berkongsi.

 

Menteri-Menteri meluluskan modaliti untuk berkongsi maklumat titik panas, selaras dengan mekanisme yang sedia ada di bawah SOP ASEAN bagi Pemantauan, Penilaian dan Usaha Tindakan Kecemasan seperti yang disyorkan oleh Mesyuarat Ke-7 MSC Teknikal Pasukan Petugas (MTTF) tertakluk kepada undang-undang dan peraturan negara. Menteri-Menteri negara-negara MSC ditugaskan untuk mengendalikan mekanisme perkongsian maklumat semasa musim kering yang akan datang.

 

Selain itu, para menteri juga menyentuh mengenai persediaan yang dibuat oleh Republik Indonesia untuk  menjadi tuan rumah Pusat Penyelarasan ASEAN bagi Kawalan Jerebu Rentas Sempadan (ACC THPC), dan berharap kepada penyelesaian Perjanjian Penubuhan ACC THPC pada Mesyuarat Ke-13 Persidangan daripada pihak berkenaan dengan Perjanjian ASEAN mengenai Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan (COP-13) pada bulan September 2017 di Negara Brunei Darussalam dan berharap akan  melihat pelaksanaan lebih cepat dan berkesan dalam semua aspek AATHP selepas ACC THPC beroperasi.

 

Menteri-Menteri turut mengambil maklum terhadap kemajuan besar daripada pelaksanaan Program ASEAN mengenai Pengurusan Mampan Ekosistem Tanah Gambut - APSMPE (2014-2020) dan melahirkan penghargaan atas sokongan daripada rakan dialog dan pembangunan ASEAN. Para Menteri berkata, Majlis Menandatangani Perjanjian Pembiayaan untuk Program ASEAN-EU mengenai Penggunaan Mampan Tanah Gambut dan Pengurangan Jerebu di ASEAN (SUPA) pada 27 Disember 2016 dengan satu bajet berjumlah EUR24.5 juta bagi tempoh 60 bulan.

 

Menteri-Menteri juga menyatakan pembangunan tindakan dapat diukur bagi Hutan Mampan Bebas Jerebu, Tanah dan Pengurusan Air di Asia Tenggara disokong oleh Tabung Antarabangsa bagi Pembangunan Pertanian (IFAD) untuk melaksanakan Pelan Tindakan Kerjasama ASEAN ke arah Kawalan Pencemaran Jerebu Rentas Sempadan dengan Cara Pelaksanaan dengan bajet berjumlah USD3.5 juta bagi tempoh 60 bulan di samping mengesahkan komitmen mereka untuk menyelaras pelaksanaan program / projek di bawah APSMPE (2014-2020) melalui mekanisme ASEAN, meningkatkan usaha peringkat kebangsaan dan kerjasama pelbagai pihak berkepentingan.

 

Mereka juga menyatakan kemajuan Kajian Terhadap Impak Ekonomi, Kesihatan dan Sosial disebabkan Jerebu pada tahun 2015 di Rantau ASEAN untuk menilai implikasi kejadian jerebu 2015 kepada ASEAN dan membolehkan negara mempunyai asas ekonomi, kesihatan dan data sosial untuk memahami kesan jerebu merentasi sempadan. Menteri-Menteri menantikan keputusan Kajian untuk disampaikan kepada COM / COP.

 

Mesyuarat menyatakan penghargaan kepada Kerajaan Malaysia kerana sudi menjadi tuan rumah Mesyuarat MSC Ke-19 dan atur cara yang sempurna dibuat dan layanan mesra yang diberikan. Mesyuarat MSC Ke-20 akan diadakan di Thailand pada 2018.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Ten Dead As Navy Helicopters Collide Mid-Air In Malaysia

 2024-04-24 07:44:54

Spotify Turns Up Volume To Make Record Profits

 2024-04-24 09:57:39