FacebookInstagramTwitterContact

 

BIBD Awareness Campaign           >>           Depart for SEAYLP in the United States           >>           Raya Packet Recycling Drive           >>           No More Ash Clouds over Brunei Darussalam's Airspace           >>           'Appreciate and Be Grateful for the Blessings of Water'           >>           Conversion Ceremony           >>           Tree Planting Initiative           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>           Spacex Launches Starlink Satellites On Company's 40th Mission Of 2024 (Video)           >>           Blizzard takes aim at Overwatch 2 console cheaters           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Persembahan Khas Daerah Tutong memukau perhatian


Oleh : Saerah Haji Abdul Ghani / Foto : Mohamad Azmi Awang Damit, Masri Osman, Ampuan Haji Mahmud Ampuan Haji Tengah, Pg. Amirulnizam Pg. Haji Mohd. Ali, Dk Nur Hafilah Pg. Osman

 


 July 19th, 2017  |  10:01 AM  |   1041 views

TUTONG

 

Persembahan Khas yang bertemakan 'Raja Bijaksana, Negara Makmur, Rakyat Sejahtera' dipersembahkan oleh seramai 471 peserta di Padang Kompleks Dewan Kemasyarakatan, Daerah Tutong di sini berjaya memukau perhatian orang ramai yang hadir pada Majlis Ramah Mesra dan Junjung Ziarah bersama rakyat dan penduduk di daerah ini.

 

Sebuah persembahan seni yang berkonsepkan terbuka, menggabungkan seni tari, gerak laku berirama dan nyanyian bagi menzahirkan kepimpinan, ketokohan dan kewibawaan raja yang bijaksana bagi menjamin kemakmuran negara dan kesejahteraan rakyat yang berteraskan falsafah Negara Melayu Islam Beraja.

 

Persembahan seni ini disertai oleh para peserta terdiri daripada murid-murid dan penuntut-penuntut sekolah rendah, menengah kerajaan dan swasta, Majlis Perundingan Mukim dan Kampung, Persatuan dan Kumpulan sukarela di Daerah Tutong.

 

Segmen Pertama persembahan seni berjudul 'Kami Kanak-Kanak Berjiwa Besar' yang menggambarkan tentang dunia kanak-kanak yang penuh ceria, taat kepada Raja dan Agama, bercita-cita tinggi, menghormati ibu bapa dan guru-guru, berjiwa besar dan cemerlang serta sentiasa berazam ingin merealisasikan wawasan Raja dan Negara.

 

Ia juga menggambarkan kecemerlangan generasi penerus harapan bangsa di dalam bidang pendidikan melalui pelaksanaan sistem dan dasar pendidikan yang diilhamkan oleh wawasan dan kebijaksanaan raja sehingga mampu melahirkan generasi berjiwa besar.

 

Persembahan berikut adalah 'Gerak Belia Perkasa' yang mana dipersembahkan sebuah persembahan gerak laku berirama daripada kumpulan belia yang mempamerkan keaktifan dan kepimpinan, para belia di dalam semua sektor pembangunan negara serta mempunyai semangat kerja berkumpulan (Team Work) yang kental serta mampu mencetuskan transformasi ke arah sebuah negara maju dan disegani.

 

Persembahan ini turut didukung oleh sekumpulan kanak-kanak melalui gerak laku dan nyanyian sambil menggunakan props persembahan yang mencerminkan kesinambungan generasi penerus yang mempunyai wawasan yang sama.

 

Segmen ketiga adalah sebuah persembahan seni tari yang berjudul 'Gema Perpaduan Rakyat' yang memperlihatkan perpaduan rakyat dan penduduk di Daerah Tutong dalam sama-sama merealisasikan matlamat utama Wawasan Brunei 2035.

 

Sekumpulan masyarakat tampil ke hadapan dengan penuh warna-warni bagi membuat persembahan berkonsepkan tradisi yang digabung menjadi satu, mengikut irama muzik dan lagu seperti bermukun dan berdudun.

 

Persembahan ini memberi gambaran tentang prinsip, serta hala tuju kemajuan negara yang sentiasa mengekalkan warisan dan budaya di dalam semua aspek kemajuan bagi memantapkan perpaduan rakyat sebagai komponen utama menuju Wawasan Brunei 2035.

 

Ia turut didukung oleh sekumpulan belia-belia dan kanak-kanak melalui gerak laku berbentuk ombak dengan menggunakan payung dan kain sebagai props persembahan.

 

 

 

 

Segmen terakhir adalah gabungan kesemua peserta di mana seluruh rakyat serta penduduk di Daerah Tutong menzahirkan taat setia dan menjunjung kasih ke hadapan majlis Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam.

 

Mempersembahkan lagu berjudul 'Raja Terunggul Daulat Kebawah Duli Tuan Patik' memperlihatkan perpaduan rakyat dan penduduk ke arah kehidupan yang aman dan sejahtera.

 

Gabungan persembahan dengan gerak laku dan tari mengikut irama lagu secara beramai-ramai yang dimuatkan dengan kata-kata doa dan diakhiri dengan laungan Daulat Kebawah Duli Tuan Patik beramai-ramai oleh semua peserta persembahan khas serta rakyat dan penduduk.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

In Pictures: India Votes In World's Biggest Election

 2024-04-20 00:10:59

Post Office Lawyer 'Missed' Key Horizon Finding

 2024-04-20 01:27:17