FacebookInstagramTwitterContact

 

Results of Closed Tender for Vehicle Registration Number           >>           Earn Income through Content Creation           >>           Hari Raya Must-Haves and Favourite Food           >>           Decorative Lights add Cheer to Hari Raya Celebration           >>           Disposal Service for Books & Papers containing Quranic Verse           >>           Business resume operations           >>           Back to Work after Hari Raya Holiday           >>           Handover of Brunei Green Economy Framework Report           >>           Tahlil Ceremony           >>           The Sweet-Smelling Honeysuckle Has A Variety Of Medicinal Benefits           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Semua pihak berperanan tangani isu pengangguran


KEBAWAH Duli Yang Maha Mulia, Canselor UBD semasa berkenan mengurniakan titah di Majlis Konvokesyen Ke-29 UBD. Oleh : Rohani Haji Abdul Hamid / Foto : Mohamad Azmi Awang Damit; Mohd. Zul-Izzi Haji Duraman; Hernie Suliana Haji Othman; Dk. Nur Hafilah Pg. Osman; Muhammad Asri Haji Awang Abas

 


 September 8th, 2017  |  10:30 AM  |   2118 views

TUNGKU LINK

 

 

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam, Canselor Universiti Brunei Darussalam (UBD) bertitah menaruh harapan agar kejayaan yang diraih oleh para graduan, akan dapat menjadikannya sebagai pendorong untuk memperolehi lain-lain kejayaan kerana menurut baginda sifat kejayaan adalah penyumbang bagi peningkatan daya saing negara.

 

Semasa bertitah di Majlis Konvokesyen Ke-29 yang berlangsung di Dewan Canselor UBD di sini, baginda turut menyentuh mengenai daya saing atau 'competitiveness' dan mengucapkan tahniah kepada UBD kerana pada julung kalinya telah termasuk dalam QS World University Rankings pada tahun ini.

 

''UBD berada dalam 1.3 peratus universiti-universiti teratas di dunia dan kedudukan nombor 37 bagi universiti-universiti di bawah usia 50 tahun.

 

'Ranking' adalah penting bagi mengukur kualiti sesebuah universiti di peringkat antarabangsa. Namun kerananya, kita tidaklah harus mengabaikan atau terlepas pandang agenda-agenda kebangsaan seperti isu pengangguran,'' titah baginda.

 

Isu pekerjaan dan pengangguran tegas baginda, perlu ditangani secara 'whole of nation approach' kerana ia adalah satu ekosistem di mana agensi-agensi kerajaan dan bukan kerajaan perlu memainkan peranan masing-masing.

 

Sementara institusi-institusi pengajian tinggi pula titah baginda berperanan untuk mengeluarkan sumber manusia, manakala agensi-agensi lain juga diperlukan untuk membuat inisiatif-inisiatif bagi pertumbuhan ekonomi negara dan mewujudkan pekerjaan-pekerjaan baru.

 

''Sehubungan itu, UBD dan institusi-institusi pengajian tinggi lain adalah perlu untuk memastikan yang programnya sentiasa relevan dan berkualiti untuk mengeluarkan graduan-graduan yang 'marketable' dan 'future ready','' titah baginda melahirkan harapan.

 

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Chinese Internet Amused By Building That Looks Like Sanitary Pad

 2024-04-16 23:58:01

Scottish Power Pays £300 To Customers After Overcharging

 2024-04-17 00:46:50