FacebookInstagramTwitterContact

 

Gotham FC Signs Germany Goalkeeper Ann-Katrin Berger From Chelsea           >>           Vitesse Docked 18 Points, Relegated Amid Probe Of Abramovich Ties           >>           12 Health Benefits Of Drinking Elderberry Tea           >>           Blueberries Found To Reduce CVD Risk By Up To 20 Percent           >>           Natural Treatment For Rheumatoid Arthritis: Research Shows Yoga Can Relieve Physical And Psychological Symptoms           >>           The Sweetest-Smelling City In The World Might Surprise You           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           You Can Watch Taylor Swift And Post Malone’s “Fortnight” Music Video With A Broken Heart           >>           BIBD Awareness Campaign           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Hadiri AMAF Ke-39 di Chiang Mai, Thailand


Siaran Akhbar : Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan

 


 September 29th, 2017  |  13:13 PM  |   558 views

CHIANG MAI, THAILAND,

 

 Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN mengenai Pertanian dan Perhutanan (AMAF) Ke-39 diadakan pada 28 September 2017 di Chiang Mai, Thailand. Ia dipengerusikan oleh Menteri Pertanian dan Koperasi, Thailand, Tuan Yang Terutama General Chatchai Sarikulya.

 

Negara Brunei Darussalam pada Mesyuarat AMAF Ke-39 diketuai oleh Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Brunei Darussalam, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong.

 

Juga hadir pada mesyurat tersebut Menteri Pertanian, Perhutanan dan Perikanan, Kerajaan Kemboja, Tuan Yang Terutama Veng Sakhon; Menteri Pertanian, Republik Indonesia, TYT Dr. A. Amran Sulaiman; Menteri Pertanian dan Perhutanan, Republik Demokratik Rakyat Lao, TYT Dr. Liane Thykeo; Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, TYT Dato 'Nogeh Anak Gumbek; Menteri Kesatuan Pertanian, Ternakan dan Saliran, Republik Kesatuan Myanmar, TYT Dr. Aung Thu; Setiausaha Gerakan Jabatan Pertanian, Republik Filipina, TYT Ariel Cayanan; Menteri Negara, Kementerian Perdagangan & Perusahaan dan Kementerian Pembangunan Negara, Singapura, TYT Dr. Koh Poh Koon; Menteri Pertanian dan Koperasi, Kerajaan Thailand, TYT Jeneral Chatchai Sarikulya; Naib Menteri Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar, Republik Sosialis Viet Nam, Dr. Le Quoc Doanh dan Timbalan Ketua Setiausaha ASEAN, TYT Lim Hong Hin.

 

Mesyuarat tersebut membincangkan dan bertukar pandangan tentang pembangunan serantau dalam melaksanakan Rangka Tindakan Komuniti Ekonomi ASEAN (AEC) 2025 serta kemajuan yang dicapai dalam sektor makanan, pertanian juga perhutanan pada 2016 - 2017.

 

Para ahli berpuas hati dengan kejayaan pelaksanaan inisiatif yang berkaitan dengan kerjasama makanan, pertanian dan perhutanan dalam menyokong Visi dan Rancangan Strategik Kerjasama ASEAN dalam Makanan, Pertanian dan Perhutanan (SP-FAF) 2016 - 2025. Mereka juga memerhatikan perkembangan Pemetaan Data Petunjuk Prestasi Utama (KPI) untuk mengenal pasti sumber maklumat atau data yang diperlukan sebagai sebahagian dari pemantauan pelaksanaan SP-FAF.

 

Mesyuarat juga membuat kesimpulan penyusunan Kumpulan Kerja atau Kumpulan Pakar Sektoral di bawah Mekanisme SOM-AMAF / AMAF untuk memastikan penggunaan sumber yang efisien untuk melaksanakan SP-FAF juga memenuhi matlamat Kerjasama ASEAN dalam bidang Makanan, Pertanian dan Kehutanan di bawah bidang : keselamatan makanan; keselamatan dan pemakanan makanan; pengharmonian piawaian pertanian; penyelidikan dan pembangunan pertanian; latihan pertanian dan pengembangan; koperasi pertanian; pengurusan hutan lestari; integrasi ekonomi; akses pasaran dan fasilitasi perdagangan.

 

Dari segi Keselamatan Makanan para Menteri menyatakan kemajuan yang dicapai dalam pelaksanaan Rangka Kerja Keselamatan Makanan Bersepadu ASEAN (AIFS) dan Pelan Tindakan Strategik Keselamatan Makanan ASEAN (SPA-FS) 2015 - 2020 dan menyokong pelaksanaan Matriks dalam Bidang Utama Kerjasama dan Aktiviti Bersama bagi Kerjasama Multi-Sektoral ASEAN mengenai Keselamatan Makanan dan Pemakanan.

 

Para ahli yang bersidang juga meluluskan Garis Panduan Serantau ASEAN mengenai Keselamatan Makanan dan Dasar Pemakanan sebagai rangka kerja umum untuk membantu AMS membina keselamatan makanan yang kuat dan kerjasama pemakanan dan integrasi di rantau ini.

 

Mengenai Kualiti Produk Keselamatan Makanan dan Pertanian, para menteri berpuas hati dengan kemajuan dan pencapaian yang dibuat dalam pengharmonian piawaian produk makanan, pertanian dan kehutanan di ASEAN bagi memastikan produk pertanian yang selamat dan berkualiti serta memudahkan perdagangan produk ASEAN. Kami mengesahkan 10 dokumen yang berkaitan dengan Kualiti Produk Keselamatan Makanan dan Pertanian. Beberapa dokumen utama adalah : (i) Tujuh MRL Mengharmonikan ASEAN, (ii) Piawaian ASEAN untuk penghasilan hortikultur dan tanaman makanan lain, (iii) Mekanisme untuk Pendaftaran Vaksin Haiwan, dan (iv) Sistem Pengenalan dan Pengesanan Haiwan ASEAN. Para ahli yang bersidang juga berpuas hati dengan penubuhan Pasukan Petugas ASEAN untuk Pembangunan Instrumen untuk Pelaksanaan Rangka Kerja Pengawalan Keselamatan Makanan ASEAN (AFSRF).

 

Para ahli mengalu-alukan inisiatif untuk melindungi kesihatan manusia dan haiwan dari kesan rintangan Antimicrobial (AMR) yang luas dan merugikan dalam pertanian ke atas kesihatan awam, haiwan, keselamatan makanan dan keselamatan. Mesyuarat juga mengesahkan Garis Panduan ASEAN tentang Penggunaan Antimikrobial yang berhemat dalam Ternakan dan mengalu-alukan inisiatif Singapura mengenai Aktiviti Kerjasama ASEAN untuk AMR dalam Sektor Akuakultur.

 

Selain itu, para menteri mengesahkan Rangka Kerja Serantau Kerjasama Awam Awam ASEAN untuk Pembangunan Teknologi dalam Sektor Makanan, Pertanian dan Perhutanan untuk meningkatkan pelaburan kerjasama dalam pembangunan teknologi mampan, pengangkatan dan penyebaran di seluruh rantaian nilai mampan dalam sektor FAF di ASEAN.

 

Para ahli mengalu-alukan pembangunan Garis Panduan Serantau Serantau Kedua untuk Menggalakkan Amalan Pertanian Pintar Iklim, yang meliputi sistem pertanian bersepadu, ladang udang, insurans pertanian dan perkhidmatan maklumat iklim untuk agro-nasihat dan menggalakkan pelaksanaannya oleh Negara-negara Anggota ASEAN.

 

AMAF Ke-39 mengesahkan kedudukan ASEAN yang kolektif pada Jabatan Pertanian Amerika Syarikat yang memanggil penilaian berasaskan sains mengenai kertas kedudukan yang dikemukakan oleh negara-negara Anggota ASEAN yang terjejas untuk mewajarkan pengekalan karaginan dalam Senarai Kebangsaan produk olahan yang dilabel sebagai 'organik' atau 'dibuat dengan ramuan organik atau kumpulan makanan', selaras dengan Lampiran 3 (Tambahan dibenarkan, menolong memproses Pengeluaran Makanan Organik) dari Standard ASEAN untuk Pertanian Organik (ASOA).

 

Dalam Perhutanan, para menteri dalam AMAF Ke-39 gembira dengan kemajuan yang dicapai oleh kerjasama ASEAN dalam bidang perhutanan dalam bidang meningkatkan Pengurusan Hutan Mampan (SFM), Pensijilan Hutan, Tumbuhan Herba dan Ubatan, Pembangunan Produk Hutan, Penguatkuasaan Hidupan Liar dan Konvensyen Perdagangan Antarabangsa dalam Spesies Terancam Fauna dan Flora Liar (CITES), isu-isu mengenai Proses Dasar Hutan Antarabangsa, Penguatkuasaan Undang-undang dan Tadbir Urus Hutan (FLEG), Perhutanan Sosial serta Hutan dan Perubahan Iklim.

 

Para ahli AMAF Ke-39 mengesahkan Kriteria ASEAN disemak dan Petunjuk bagi Pengurusan Lestari Hutan Tropika untuk menggalakkan amalan pengurusan hutan yang mampan dan melanjutkan pembangunan asas sumber-sumber hutan yang lebih sihat dan produktif.

 

Para ahli mengalu-alukan pembangunan Manual untuk Menilai pelaksanaan FLEG dalam Garis Panduan ASEAN dan ASEAN mengenai Agro-Perhutanan sebagai penyampaian penting bagi Kerjasama ASEAN dalam Perhutanan untuk tahun 2018.

 

Bidang Perikanan, para ahli yang bersidang berpuas hati dengan kemajuan yang dibuat dalam sektor perikanan, memberi tumpuan pada pengurusan kesihatan haiwan akuatik, memerangi perikanan yang tidak sah, tidak dilaporkan dan tidak terkawal (IUU), perikanan berskala kecil yang mampan, pemulihan dan peningkatan sumber, perubahan iklim dan perikanan, kebolehkesanan produk perikanan dan akuakultur, mempromosi amalan akuakultur yang baik dan penggunaan serta pengurusan sumber perikanan lestari.

 

Para ahli mengesahkan Skim Dokumentasi Tangkapan untuk Tangkapan Perikanan Marin ASEAN sebagai alat pengurusan perikanan untuk meningkatkan kebolehkesanan produk ikan dan perikanan untuk perdagangan intra dan inter serantau, dan untuk mencegah kemasukan produk ikan serta perikanan dari aktiviti memancing IUU ke rantaian bekalan Negara Anggota ASEAN.

 

Dalam Kerjasama dengan Rakan Dialog dan Organisasi Antarabangsa, para menteri sangat berbesar hati bahawa kerjasama dengan Rakan Dialog ASEAN, terutamanya Australia, China, Jerman, India, Jepun, Republik Korea, dan Rusia telah diperkukuhkan lagi dalam bidang keselamatan makanan, keselamatan makanan dan kualiti produk, fasilitasi perdagangan pertanian, perikanan, dan produk perhutanan, pengurusan hutan lestari dan daya tahan iklim.

 

Para ahli dalam Mesyuarat AMAF Ke-39 juga menghargai sokongan yang diberikan oleh Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (FAO); Institut Penyelidikan Beras Antarabangsa (IRRI); Organisasi Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD); Standard Pembangunan Perdagangan dan Kemudahan Perdagangan (STDF) Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO); Pertubuhan Dunia untuk Kesihatan Haiwan (OIE) dan Forum Ekonomi Dunia (WEF) - Perkembangan Asia untuk Pelaksanaan Rencana Strategik Kerjasama ASEAN dalam Makanan, Pertanian, dan Perhutanan 2016 - 2025.

 

Terdahulu, Mesyuarat di peringkat Pegawai-pegawai Kanan (SOM-39 AMAF) telah berlangsung yang mana Negara Brunei Darusalam diketuai oleh Setiausaha Tetap Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Dr. Abdul Manaf bin Haji Metussin pada mesyuarat berkenaan.

 

Mesyuarat AMAF Ke-40, 2018 akan diadakan di Viet Nam. Para menteri mengucapkan penghargaan dan terima kasih kepada Kerajaan dan Rakyat Thailand untuk menganjurkan Mesyuarat AMAF Ke-39 dan atas keramahan mesra mereka serta pengaturan yang sangat baik bagi penganjuran mesyuarat.

 

 

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

In Pictures: India Votes In World's Biggest Election

 2024-04-20 00:10:59

Post Office Lawyer 'Missed' Key Horizon Finding

 2024-04-20 01:27:17