FacebookInstagramTwitterContact

 

Mayo Clinic Study Reveals Disturbing Impact Of Puberty Blockers On Testicular Development           >>           Why Freeze-Drying Is The Best Food Preservation Method           >>           10 Compelling Reasons To Steer Clear Of Gluten           >>           Only One Royal Has Ever Run The London Marathon           >>           Man Glassed In The Face After Telling Woman She Looked Like She Was 43           >>           You Have To See Travis Kelce's Reaction To Kardashian-Jenner Family Comparison           >>           Buried In The Cat's Paw Nebula Lies One Of The Largest Space Molecules Ever Seen           >>           Apple is launching new iPads May 7: Here's what to expect from the 'Let Loose' event           >>           FCC votes to restore net neutrality protections           >>           WhatsApp is enabling passkey support on iOS           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Berkenan berangkat ke Mesyuarat Pertama Majlis Kebangsaan Celik Kewangan


DULI Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah ibni Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Timbalan Sultan berkenan berangkat ke Mesyuarat Perta DULI Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah ibni Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Timbalan Sultan berkenan berangkat ke Mesyuarat Pert ANTARA yang hadir pada Mesyuarat Pertama Majlis Kebangsaan Celik Kewangan.

 


 November 15th, 2017  |  12:49 PM  |   1041 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota Pengiran Muda Haji Al-Muhtadee Billah ibni Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah, Timbalan Sultan berkenan berangkat ke Mesyuarat Pertama Majlis Kebangsaan Celik Kewangan (MKCK) yang berlangsung di Bilik Mesyuarat, Bangunan Jabatan Perdana Menteri (JPM).

 

Keberangkatan tiba Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Pengiran Muda Mahkota, selaku Penaung MKCK dijunjung oleh Menteri Pendidikan, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Indera Pahlawan Dato Seri Setia Awang Haji Suyoi bin Haji Osman, selaku Pengerusi MKCK dan Timbalan Menteri di JPM, Yang Mulia Dato Seri Paduka Awang Haji Mohd. Roselan bin Haji Mohd. Daud, selaku Timbalan Pengerusi MKCK.

 

Duli Yang Teramat Mulia seterusnya dijunjung untuk sesi bergambar ramai bersama Ahli-ahli MKCK.

 

Mesyuarat dimulakan dengan bacaan Doa Selamat oleh Setiausaha Tetap Kementerian Hal Ehwal Ugama, Dato Seri Setia Awang Haji Abdul Aziz bin Orang Kaya Maharaja Lela Haji Mohd. Yusof, selaku Ahli MKCK.

 

Menteri Pendidikan dalam sembah alu-aluannya menyatakan, pelbagai inisiatif yang berkaitan dengan pendidikan kewangan atau celik kewangan telah dijalankan oleh agensi, institusi kewangan dan persatuan di negara ini.

 

Sehubungan itu, Kementerian Pendidikan jelasnya, telah menandatangani perjanjian dengan Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD) pada 14 Jun 2016 yang lalu bagi menyertai Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) 2018 yang akan menilai tahap prestasi para pelajar celik kewangan.

 

Menurut Yang Berhormat, ia merupakan satu lagi komitmen negara dalam meningkatkan celik kewangan di Negara Brunei Darussalam.

 

Yang Berhormat percaya penubuhan MKCK adalah perlu bagi memastikan pelan tindakan yang menyeluruh dibangunkan untuk membantu semua individu peringkat umur dengan kemahiran celik kewangan yang diperlukan dan relevan yang akan membimbing sepanjang hidup mereka.

 

Sejurus selepas itu, DYTM berkenan mengurniakan sabda bagi merasmikan penubuhan MKCK.

 

MKCK ditubuhkan dengan tujuan utamanya bagi memastikan rakyat di negara ini mencapai tahap kesejahteraan kewangan yang paling tinggi melalui akses kepada produk-produk, maklumat dan khidmat nasihat yang berkualiti dan boleh dipercayai.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Searing Heat Shuts Schools For 33 Million Children

 2024-04-26 01:35:07

US Economic Growth Slows But Inflation Grows

 2024-04-26 07:36:54