FacebookInstagramTwitterContact

 

Gotham FC Signs Germany Goalkeeper Ann-Katrin Berger From Chelsea           >>           Vitesse Docked 18 Points, Relegated Amid Probe Of Abramovich Ties           >>           12 Health Benefits Of Drinking Elderberry Tea           >>           Blueberries Found To Reduce CVD Risk By Up To 20 Percent           >>           Natural Treatment For Rheumatoid Arthritis: Research Shows Yoga Can Relieve Physical And Psychological Symptoms           >>           The Sweetest-Smelling City In The World Might Surprise You           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           You Can Watch Taylor Swift And Post Malone’s “Fortnight” Music Video With A Broken Heart           >>           BIBD Awareness Campaign           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Contohi akhlak terpuji Rasulullah


 


 December 15th, 2017  |  09:13 AM  |   822 views

BERAKAS

 

Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam merupakan sehebat-hebat manusia yang diutuskan oleh Allah Subhanahu Wata'ala yang membawa rahmat kepada sekalian alam.

 

Kita selaku umat Islam, yang mengikuti aqidah Ahli Sunnah Waljamaah, wajib mentaati dan mempercayai dan mencintai Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam.

 

Demikian dijelaskan dalam ceramah khas 'Rasulullah Qudwah Pemimpin Adil' disampaikan oleh Pengarah Pusat Ilmu Teras, Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan, Dr. Awang Haji Noralizam bin Haji Aliakhbar selaku penceramah undangan pada Majlis Sambutan Maulud Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam bagi Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan serta Jabatan-jabatan di bawahnya Tahun 1439 Hijrah / 2017 Masihi bertempat di Dewan Digadong, kementerian tersebut, di sini.

 

Hadir selaku tetamu kehormat majlis ialah Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Yang Berhormat Pehin Datu Lailaraja Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Seri Haji Awang Halbi bin Haji Mohd Yussof.

 

Penceramah undangan seterusnya menjelaskan, salah satu tanda bagi kita menzahirkan rasa kecintaan kepada Baginda Rasulullah itu ialah dengan mengamalkan sunnah-sunnahnya, iaitu apa jua yang disampaikan oleh Baginda, yang diperlakukan, yang diperkatakan dan yang diperakui oleh Rasulullah Sallalahu Alaihi Wasallam.

 

Kehidupan kita di dunia ini tambahnya, dikelilingi dengan sunnah, contohnya sebelum melakukan pekerjaan memulakan dengan bacaan Bismillah, sebelum makan membaca Doa Makan dan sebagainya.

 

Selain itu jelasnya, tanda kita mencintai Rasulullah ialah dengan mencontohi akhlak Baginda kerana Allah Subhanahu Wata'ala sendiri memuji dan memperakui bahawa Rasulullah mempunyai akhlak yang terpuji.

 

Turut hadir, Setiausaha Tetap KKBS, Datin Paduka Dr. Hajah Norlila binti Dato Paduka Haji Abdul Jalil; Pegawai-Pegawai Tugas-Tugas Khas Kanan, Awang Haji Amer Hamzah bin Pehin Orang Kaya Amar Pahlawan Dato Seri Setia Awang Haji Zakaria dan Awang Haji Zakaria bin Haji Serudin; Pemangku Pengarah Jabatan Pembangunan Masyarakat (JAPEM), Dayangku Siti Saihalina binti Pengiran Haji Md. Daud; Ketua-ketua Jabatan dan Pegawai-pegawai Kanan KKBS.

 

Terdahulu, acara dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah dipimpin oleh Pegawai Hal Ehwal Masjid dari Masjid Kampung Pulaie, Awang Mohd. Zakaria bin Haji Mohd. Salleh.

 

Majlis juga diserikan dengan Dikir Marhaban beramai-ramai dan seterusnya menunaikan Sembahyang Fardu Asar Berjemaah yang diimamkan oleh Imam masjid berkenaan.

 

Acara diteruskan dengan penyampaian cenderahati 'Anugerah Pekerja Cemerlang' kepada empat pegawai di bawah KKBS dan jabatan-jabatan di bawahnya yang disampaikan oleh tetamu kehormat majlis.

 

Majlis tersebut merupakan aktiviti tahunan KKBS dalam sama-sama memperingati kelahiran Junjungan Besar Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dalam menyemarakkan dan menyebarkan lagi syiar Islam.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

In Pictures: India Votes In World's Biggest Election

 2024-04-20 00:10:59

Post Office Lawyer 'Missed' Key Horizon Finding

 2024-04-20 01:27:17