FacebookInstagramTwitterContact

 

Mayo Clinic Study Reveals Disturbing Impact Of Puberty Blockers On Testicular Development           >>           Why Freeze-Drying Is The Best Food Preservation Method           >>           10 Compelling Reasons To Steer Clear Of Gluten           >>           Only One Royal Has Ever Run The London Marathon           >>           Man Glassed In The Face After Telling Woman She Looked Like She Was 43           >>           You Have To See Travis Kelce's Reaction To Kardashian-Jenner Family Comparison           >>           Buried In The Cat's Paw Nebula Lies One Of The Largest Space Molecules Ever Seen           >>           Apple is launching new iPads May 7: Here's what to expect from the 'Let Loose' event           >>           FCC votes to restore net neutrality protections           >>           WhatsApp is enabling passkey support on iOS           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


PMB Kampung Pandan bagi Warga Emas dirasmikan


PERASMIAN Pusat Masyarakat Bestari (PMB) Kampung Pandan disempurnakan oleh Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Yang Berhormat Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Seri Haji Aminuddin Ihsan bin Pehin Orang Kaya Saiful Mulok Dato Seri Paduka Haji Abidin.

 


 February 14th, 2018  |  11:01 AM  |   1303 views

KAMPUNG PANDAN

 

Menyedari akan hakikat jangka hayat yang kian meningkat ditambah dengan kualiti kehidupan rakyat yang semakin tinggi dan taraf kesihatan yang sangat baik merupakan satu fenomena yang tidak dapat dielakkan dan terjadi di semua negara termasuk negara kita Brunei Darussalam.

 

Sehubungan itu, Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan melalui Jabatan Pembangunan Masyarakat (JAPEM) dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) menubuhkan sebuah lagi Pusat Kegiatan Warga Emas (PKWE) di negara ini yang diserapkan dan dinamakan sebagai Pusat Masyarakat Bestari (PMB) Kampung Pandan, Mukim Kuala Belait.

 

Pusat ini ditempatkan di bawah satu bumbung dengan Perpustakaan Dewan Bahasa dan Pustaka Kampung Pandan yang berobjektifkan sebagai 'One Stop Centre' untuk aktiviti-aktiviti ke arah menjadikan sebuah masyarakat yang berpengetahuan dan aktif dalam kegiatan berkebajikan.

 

Ia juga sebagai salah satu kemudahan warga emas untuk berinteraksi atau 'networking' dengan pelbagai golongan masyarakat terutama sekali belia, remaja dan kanak-kanak yang bertujuan untuk merapatkan jurang di antara mereka. Di samping itu, masyarakat juga berpeluang untuk menimba ilmu pengetahuan melalui perkongsian pengalaman warga emas.

 

Hadir selaku tetamu kehormat bagi merasmikan penubuhan PMB Kampung Pandan ialah Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan, Yang Berhormat Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Seri Haji Aminuddin Ihsan bin Pehin Orang Kaya Saiful Mulok Dato Seri Paduka Haji Abidin.

 

Turut hadir pada majlis berkenaan Ahli Majlis Mesyuarat Negara selaku Penghulu Mukim Liang, Yang Berhormat Awang Haji Abdul Hamid bin Haji Mumin; Ahli Majlis Mesyuarat Negara, Ketua Kampung Labi I selaku Pemangku Penghulu Mukim Labi, Yang Berhormat Awang Hanapi bin Mohd. Siput; Setiausaha Tetap Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan, Datin Paduka Dr. Hajah Norlila binti Dato Paduka Haji Abdul Jalil; Pemangku Pegawai Daerah Belait, Awang Abdul Hazis bin Haji Ahad; selaku wakil Pemangku Pengarah Jabatan Pembangunan Masyarakat, Awang Abd. Rahman bin Haji Apong; Pemangku Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Dayang Hajah Sariani binti Haji Ishak ; Penghulu-penghulu dan Ketua-ketua Kampung Daerah Belait, pegawai-pegawai kanan kerajaan, persatuan-persatuan dan agensi-agensi bukan kerajaan, Ahli-ahli Jawatankuasa Tadbir Bahagian Warga Emas, Kampung Pandan, Mukim Kuala Belait juga para warga emas di Mukim Kuala Belait.

 

Acara dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah dan Doa Selamat yang dipimpin oleh Pegawai Hal Ehwal Masjid Pekan Seria, Awang Haji Aminorddin bin Haji Muhd. Yusuf, diteruskan dengan ucapan alu-aluan oleh Pengerusi dan Pengurus Jawatankuasa Tadbir Bahagian Warga Emas, Kampung Pandan, Haji Awang Damit bin Haji Awang Chuchu.

 

Majlis Perasmian dilancarkan dengan pukulan gong dan penandatanganan plak oleh Yang Berhormat Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan dan diteruskan majlis menandatangani plak. Majlis berlangsung di Perpustakaan Dewan Bahasa dan Pustaka, Kampung Pandan, Mukim Kuala Belait.

 

Majlis Perasmian juga diserikan dengan demonstrasi pembuatan kuih-muih melayu dari Biro Wanita Kampung Pandan, persembahan syair yang dipersembahkan oleh Awang Haji Sulaiman bin Haji Duraman dari Kampung Pandan serta persembahan tausyeh dan dikir dari Biro Wanita Kampung Pandan.

 

Sebagai tanda penghargaan, majlis diteruskan dengan penyerahan buku-buku bacaan oleh Pengerusi dan Pengurus Jawatankuasa Tadbir Bahagian Warga Emas, Kampung Pandan Haji Awang Damit bin Haji Awang Chuchu kepada Yang Berhormat Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan.

 

Majlis juga turut menyaksikan pameran dan jualan hasil produk dari Kampung Pandan, Kampung Labi I dan Kampung Lumut II seperti makanan tradisi, kuih-muih dan kraf tangan.

 

Tertubuhnya Pusat Masyarakat Bestari (PMB) Kampung Pandan, Mukim Kuala Belait 2018 yang kini diperluaskan fungsinya dengan penyerapan aktiviti-aktiviti bagi warga emas diharapkan dapat memenuhi keperluan warga emas untuk terus menikmati kehidupan yang aktif dan dapat melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti serta program bersesuaian bagi para warga emas.

 

Ia juga diharapkan sebagai langkah pertama bagi Pusat Masyarakat Bestari bagi menarik penglibatan pihak belia dan peringkat masyarakat sekeliling di dalam kegiatan sosial berkebajikan ke arah masyarakat yang bersepadu dan berpengetahuan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Noraisah Haji Muhammed

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Searing Heat Shuts Schools For 33 Million Children

 2024-04-26 01:35:07

US Economic Growth Slows But Inflation Grows

 2024-04-26 07:36:54