FacebookInstagramTwitterContact

 

Eating For Your Eyes: Carrots Deliver Nutrients That Preserve Vision           >>           Diabetic? Eat More Eggs           >>           Protect Your Kids From Pollution-Related Asthma With Vitamin D           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           Designs of 'Baju Melayu' Studs           >>           Spectrum Unveil 2024 Exhibition           >>           'People Call Me A Monster For Dyeing My Dog Pink - I Want Him To Match My Outfit'           >>           Number of New Converts Increase           >>           Mum's Horror As Group Text Invite For Daughter's 1st Birthday Party Goes Terribly Wrong           >>           Kid Cudi Engaged To Lola Abecassis Sartore           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Bekerjasama gunakan aset masing-masing bagi membantu mangsa banjir


MENTERI Hal Ehwal Dalam Negeri, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr) Haji Awang Abu Bakar bin Haji ApongMENTERI Hal Ehwal Dalam Negeri, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong

 


 March 14th, 2018  |  10:58 AM  |   393 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Beberapa masalah semasa kejadian banjir melanda Daerah Tutong baru-baru ini telah diusulkan oleh para penduduk kampung terbabit agar menambah keperluan pengangkutan sekiranya berlaku banjir pada masa akan datang.

 

Usul-usul tersebut telah disampaikan oleh Yang Berhormat Awang Haji Ramli bin Haji Lahit semasa Mesyuarat Pertama dari Musim Permesyuaratan ke-14 Majlis Mesyuarat Negara (MMN)  hari ketujuh di Dewan Majlis, Jalan Dewan Majlis.

 

Sebagai maklum balas terhadap isu yang dibangkitkan, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Seri Kerna Dato Seri Setia (Dr.) Haji Awang Abu Bakar bin Haji Apong menjelaskan dalam menangani bencana banjir, semua agensi kerajaan yang berkenaan akan bekerjasama dengan menggunakan aset masing-masing.

 

"Dalam hubungan ini, kita berterima kasih kepada Angkatan Bersenjata Diraja Brunei yang telah pun membantu dari segi membekalkan bukan sahaja kenderaannya tetapi juga dengan pegawai-pegawainya bagi membantu mobilise masalah yang terkena banjir, oleh sebab beberapa tempat mengalami banjir ini, kita hanya terpaksa menggunakan aset-aset yang ada itu bagi membantu penduduk-penduduk berkenaan," jelas Yang Berhormat.

 

Oleh itu jelas Yang Berhormat lagi, keperluan untuk penambahan aset akan dibincang setelah membuat post-mortem selepas banjir dengan menilai langkah-langkah yang akan diambil bagi menangani keadaan sedemikian pada masa akan datang.

 

Menyentuh mengenai para penduduk di kampung atau kawasan Benutan, Bengkulu, Layong di mana paras airnya juga tinggi namun tidak menerima agihan bantuan, Yang Berhormat menjelaskan agihan bantuan diselaraskan atau dibuat oleh Jabatan Perkhidmatan Masyarakat bersama dengan sukarelawan-sukarelawan.

 

"Dalam perkara ini, kita akan mengambil perhatian kepada apa yang dikemukakan oleh Yang Berhormat kerana bantuan hanya diterima semasa musim surut. Ini kemungkinan pada masa itu kita tidak dapat memasuki tempat-tempat yang berkenaan kerana kedudukan air yang tinggi lebih 1.5 meter," jelas Yang Berhormat.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Hezlinawati Haji Abdul Karim

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sydney Church Stabbing: Australian Bishop Forgives Alleged Attacker

 2024-04-19 00:07:49

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract

 2024-04-19 00:33:16