FacebookInstagramTwitterContact

 

Raya Joy for Hospital Patients           >>           Job Recruitment Interview           >>           Bilateral Exercise           >>           Hari Raya Aidilfitri can Alleviate Homesickness           >>           Spectrum Exhibition 2024           >>           Blood Donation Campaign           >>           David Beckham Celebrates Wife Victoria Beckham’s Birthday With Never-Before-Seen Family Footage           >>           Jessica Simpson Reveals How Becoming A Mom Gave Her Body Confidence           >>           Exotic 'Einstein Ring' Suggests That Mysterious Dark Matter Interacts With Itself           >>           Sony debuts Bravia Theater line of Dolby Atmos soundbars and speakers           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Ubd Kelola Ceramah Khas Sempena Israk Mikraj


HADIR selaku tetamu kehormat Pemangku Naib Canselor Universiti Brunei Darussalam Profesor Madya Dr. Mohd. Ayub Sadiq @ Lin Naing (duduk, tiga dari kiri)

 


 April 19th, 2018  |  14:08 PM  |   892 views

TUNGKU

 

Pihak Jawatankuasa Keugamaan Universiti Brunei Darussalam (UBD) bersama Bahagian Hal Ehwal Pelajar UBD dan Persatuan Mahasiswa-Mahasiswi UBD  (PMUBD) telah menganjurkan Majlis Ceramah Khas Sempena Sambutan Israk Mikraj 1439 Hijrah dan Solat Hajat berjemaah serta membaca Surah Yaa Siin bagi persediaan menghadapi peperiksaan, yang berlangsung di masjid universiti berkenaan di sini.

 

Hadir selaku Tetamu Kehormat ialah Pemangku Naib Canselor UBD, Profesor Madya Dr. Mohd Ayub Sadiq @ Lin Naing.

 

Majlis dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah dan diteruskan dengan ceramah khas bertajuk Indahnya Solat yang disampaikan oleh Drs. Haji Ismuhadi bin Abdullah dari Pusat Da'wah Islamiah.

 

Antara perisian kandungan ceramah ialah pentingnya kita membersihkan hati untuk menghayati nikmat solat itu dan membanyakkan berzikir walaupun hanya dengan kalimah Bismillahir Rahmanir Rahim  dalam melakukan suatu aktiviti seharian, sebagai menghidupkan hati kita kepada  Allah Subhanahu Wata'ala.

 

Jelasnya lagi, di samping itu, perintah solat itu bukan sekadar kewajipan pada Allah, solat itu merupakan nikmat seorang mukmin di mana kita berbicara dengan Allah, dan perbanyakkan doa untuk dimakbulkan oleh Allah melalui solat.

 

Majlis seumpamanya merupakan acara tahunan bertujuan untuk memperingati dan menghayati hikmah yang dapat dipelajari daripada peristiwa Israk dan Mikraj Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam serta bagi mendapat keberkahan dan memohon kelancaran dalam menduduki peperiksaan yang akan datang.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Pelita Brunei

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Solomon Islands: The Pacific Election Being Closely Watched By China And The West

 2024-04-18 00:06:57

Whistleblower 'Would Not' Put Family On Boeing 787 Jet

 2024-04-18 01:01:12