FacebookInstagramTwitterContact

 

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Launching of A.I. Diabetic Retinopathy Screening Services           >>           Honey: An Amazing Superfood With Many Health Benefits           >>           Exploring The Benefits Of FASTING For Treating COVID-19 And Vaccine Injuries           >>           Milan Wants To Ban Gelato, Pizza And Other Italian Favourites (Sort Of)           >>           Skai Jackson Reveals Where She Stands With Her Jessie Costars Today           >>           Billie Eilish Details When She Realized She Wanted Her “Face In A Vagina”           >>           Messages of Condolences           >>           Japan's SLIM Moon Lander Defies Death To Survive 3rd Frigid Lunar Night (Image)           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kebajikan anak yatim diberi perhatian


Tetamu kehormat, Pemangku Setiausaha Majlis Ugama Islam Brunei (MUIB), Kementerian Hal Ehwal Ugama, Awang Haji Abdul Aziz bin Haji Akop menyampaikan derma kepada anak-anak yatim dari Kampung Kiulap, Kampung Kiarong dan Kampung Menglait. | Foto: Haji Ariffin Mohd. Noor

 


 May 30th, 2016  |  08:52 AM  |   3005 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Ahad, 29 Mei. - Anak yatim merupakan golongan dan generasi yang amat memerlukan bantuan, perhatian dan belaian kasih sayang dari semua lapisan masyarakat.

 

Agama Islam meletakkan kedudukan yang amat tinggi kepada anak yatim. Oleh itu, masyarakat bertanggungjawab memberi perhatian yang sewajarnya dengan memberi belaian kasih sayang sepenuhnya pada mereka lebih–lebih lagi bagi golongan mereka yang diberikan oleh Allah Subhanahu Wata'ala kemewahan dan kelapangan masa bagi tujuan mendidik dan mengasuh.

 

Allah Subhanahu Wata'ala juga telah menjanjikan ganjaran dan pahala yang tinggi bagi insan yang sanggup meluangkan masa, harta, tenaga dan perhatian yang penuh ikhlas untuk mereka.

 

Sehubungan dengan itu, Ahli Jawatankuasa Takmir Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah telah mengadakan Majlis Tahlil dan Doa Arwah diselajurkan dengan Majlis Penyampaian Derma Anak-Anak Yatim.

 

Majlis yang berlangsung di Dewan Serbaguna Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah itu dihadiri oleh Pemangku Setiausaha Majlis Ugama Islam Brunei (MUIB), Kementerian Hal Ehwal Ugama, Awang Haji Abdul Aziz bin Haji Akop.

 

Pada tahun ini, kutipan derma anak-anak yatim melalui tabung khas yang telah diluluskan oleh MUIB ditempatkan di Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah sejak bulan Februari 2016 hingga Mei 2016 di mana telah berjaya mengutip sebanyak BND14,610.35.

 

Hasil daripada kutipan tersebut diserahkan kepada seramai 30 orang anak yatim dari Kampung Kiulap, Kampung Kiarong dan Kampung Menglait yang mana setiap seorang anak yatim menerima sumbangan derma sejumlah BND487 selain turut menerima sumbangan derma daripada orang-orang perseorangan.

 

Terdahulu, majlis dimulakan dengan bacaan Surah Al-Fatihah diikuti dengan bacaan Tahlil dan Doa Arwah dipimpin oleh Yang Dimuliakan Begawan Pehin Khatib Dato Paduka Haji Mustafa bin Haji Murat.

 

Sumbangan derma tersebut sedikit sebanyak akan dapat menampung keperluan perbelanjaan harian dan dipergunakan dengan sebaik-baiknya dalam perkara-perkara bermanfaat dan berfaedah.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Aimi Sani

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids

 2024-04-25 10:57:21

Boycotts Aren't The Only Way To Hold Companies Accountable

 2024-04-25 01:24:19