FacebookInstagramTwitterContact

 

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Launching of A.I. Diabetic Retinopathy Screening Services           >>           Honey: An Amazing Superfood With Many Health Benefits           >>           Exploring The Benefits Of FASTING For Treating COVID-19 And Vaccine Injuries           >>           Milan Wants To Ban Gelato, Pizza And Other Italian Favourites (Sort Of)           >>           Skai Jackson Reveals Where She Stands With Her Jessie Costars Today           >>           Billie Eilish Details When She Realized She Wanted Her “Face In A Vagina”           >>           Messages of Condolences           >>           Japan's SLIM Moon Lander Defies Death To Survive 3rd Frigid Lunar Night (Image)           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Sistem Kewangan Stabil


MENTERI Pendidikan, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Indera Pahlawan Dato Seri Setia Haji Awang Suyoi bin Haji Osman selaku Timbalan Pengerusi Autoriti Monetari Brunei Darussalam semasa berucap dan seterusnya merasmikan Persidangan IFABS tersebut. |FOTO:PELITA BRUNEI (Ampuan Haji Mahmud Ampuan Haji Tengah)

 


 August 17th, 2016  |  11:07 AM  |   1736 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Selasa, 16 Ogos. – Menteri Pendidikan, Yang Berhormat Pehin Orang Kaya Indera Pahlawan Dato Seri Setia Haji Awang Suyoi bin Haji Osman selaku Timbalan Pengerusi Lembaga Pengarah Autoriti Monetari Brunei Darussalam berkata Sistem dwi kewangan Negara Brunei Darussalam terdiri daripada institusi kewangan Islam dan konvensional dengan asas-aset sebanyak BND20.7 bilion pada akhir tahun 2015.

 

Sistem kewangan di negara ini dikuasai oleh institusi perbankan dengan asas-aset sebanyak BND17 bilion pada 2015, iaitu 82 peratus daripada jumlah aset sistem kewangan.

 

Yang Berhormat Menteri Pendidikan berucap demikian pada Majlis Pelancaran Persidangan Persatuan Kewangan dan Perbankan Antarabangsa (International Finance and Banking Society-IFABS) Asia 2016 Brunei Darussalam yang berlangsung di Dewan Persidangan Utama, Pusat Persidangan Antarabangsa, Jalan Berakas, di sini.

 

"Sektor perbankan terus berdaya tahan dengan asas-aset sebanyak BND18.6 bilion pada 2014 dan dengan nisbah kecukupan modal agregat 21.1 peratus pada 2015. Secara keseluruhan, indikator keteguhan kewangan dalam sektor perbankan kekal pada tahap yang sihat", ujar Yang Berhormat Menteri Pendidikan.

 

Yang Berhormat seterusnya menambah, modal yang kukuh dan 'high liquidity level', bersama-sama dengan pendapatan yang mampan dan pengurusan risiko kredit yang lebih baik, mengakibatkan pengekalan kestabilan sistem kewangan.

 

Pendedahan bank kepada risiko pasaran jelas Yang Berhormat, adalah diabaikan kerana portfolio dagangan yang rendah dan pendedahan minimum kepada risiko pertukaran asing akibat daripada aset mata wang asing yang besar.

 

Tambahnya, memandangkan keadaan semasa, khususnya yang berkaitan dengan krisis kewangan global, isu-isu kekuatan kewangan telah mengalih tumpuan perhatian orang ramai terutamanya institusi pendidikan.

 

Yang Berhormat seterusnya menambah, pendidikan yang berkualiti tinggi dan penyelidikan mengenai sistem kewangan adalah penting dalam dasar matlamat.

 

Matlamat hari ini dan esok katanya, adalah untuk bertukar pendapat mengenai sistem kewangan dari perspektif bank pusat, ahli akademik dan penyelidikan kerja, dan itu adalah cara untuk belajar daripada pengalaman masing-masing.

 

Menurut Yang Berhormat, penyelidikan tidak hanya menghasilkan pengetahuan baru, ia juga mendalami dan meluaskan pengalaman ahli akademik, penyelidik dan pengamal bagi memohon pengalaman yang diperolehi dalam pelbagai cara yang produktif.

 

Terdahulu Yang Berhormat menjelaskan, teori ekonomi menunjukkan bahawa sistem kewangan yang kukuh dan berkesan, yang menyalurkan modal untuk kegunaan paling produktif dapat memberi manfaat kepada pertumbuhan ekonomi.

 

Sistem kewangan yang kukuh dan berkesan katanya, sangat penting untuk mengekalkan pertumbuhan dalam membangunkan Asia kerana keberkesanan pelaburan akan menaungi kuantiti pelaburan sebagai pemacu pertumbuhan di rantau ini.

 

Yang Berhormat seterusnya menjelaskan, data menunjukkan bahawa sistem kewangan di rantau ini telah menjadi lebih mendalam dan lebih dipelbagaikan sejak awal tahun 1990-an.

 

Jelasnya, satu kajian oleh Lembaga Pembangunan Asia (ADB) pada tahun 2010 mendapati bahawa analisis ekonometrik pada data panel 125 negara mengesahkan bahawa pertumbuhan pembangunan kewangan mempunyai kesan positif yang signifikan, terutamanya di negara-negara yang membangun.

 

Yang Berhormat seterusnya menjelaskan, Kerajaan Negara Brunei Darussalam telah menekankan melalui dasar yang kukuh, keinginan untuk mempelbagaikan ekonominya untuk mencapai kadar pertumbuhan ekonomi yang tinggi dan mampan serta membawa ekonomi ke arah Wawasan Brunei 2035.

 

Jelasnya, strategi pembangunan wawasan jangka panjang berusaha untuk mencapai beberapa matlamat seperti tenaga kerja yang berpendidikan tinggi dan berkemahiran tinggi, kualiti kehidupan yang tinggi, dinamik dan mampan dengan tinggi pendapatan per kapita di kalangan 10 negara teratas di dunia.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Dk. Vivy Malessa Pg. Ibrahim

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids

 2024-04-25 10:57:21

Boycotts Aren't The Only Way To Hold Companies Accountable

 2024-04-25 01:24:19