FacebookInstagramTwitterContact

 

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids           >>           Launching of A.I. Diabetic Retinopathy Screening Services           >>           Honey: An Amazing Superfood With Many Health Benefits           >>           Exploring The Benefits Of FASTING For Treating COVID-19 And Vaccine Injuries           >>           Milan Wants To Ban Gelato, Pizza And Other Italian Favourites (Sort Of)           >>           Skai Jackson Reveals Where She Stands With Her Jessie Costars Today           >>           Billie Eilish Details When She Realized She Wanted Her “Face In A Vagina”           >>           Messages of Condolences           >>           Japan's SLIM Moon Lander Defies Death To Survive 3rd Frigid Lunar Night (Image)           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Isu Inflasi Dihadapi Seluruh Dunia


MENTERI di Jabatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dan Ekonomi II, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Awang Haji Mohd. Amin Liew bin Abdullah pada Sidang Media bagi Situasi Terkini Jangkitan COVID-19 di Negara Brunei Darussalam yang berlangsung di De

 


 May 25th, 2022  |  11:38 AM  |   406 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dan Ekonomi II, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Awang Haji Mohd. Amin Liew bin Abdullah menjelaskan, inflasi bukan isu yang terjadi di Negara Brunei Darussalam (NBD) sahaja namun ia juga dihadapi oleh seluruh dunia pada masa ini.

 

 Menurut Yang Berhormat, ia bukan sahaja dari segi harga makanan tetapi juga yang dihadapi di negara lain, iaitu harga minyak di stesen minyak, elektrik dan sebagainya.

 

Namun di negara kita tambah Yang Berhormat, harga minyak dan harga elektrik masih dalam kadar yang sama dan ini bermaksud kerajaan meningkatkan subsidi dalam harga elektrik, petrol dan sebagainya termasuk beras.

 

 "Isu dalam negara yang kita hadapi terutama harga makanan, perkara ini memang sudah dalam perundingan atau sentiasa dipantau oleh beberapa kementerian. Beberapa langkah difikirkan seperti penubuhan 'food bank'," ujar Yang Berhormat ketika menjawab persoalan media mengenai peningkatan harga barang dan kekurangan bekalan makanan pada Sidang Media bagi Situasi Terkini Jangkitan COVID-19 di NBD yang berlangsung di Dewan Al-'Afiah, Kementerian Kesihatan, di sini.

 

Yang Berhormat seterusnya menjelaskan, pada masa ini kita bukan sahaja menghadapi isu harga yang meningkat tetapi isu bekalan sama ada mencukupi atau tidak dan ini disebabkan dengan 'global supply shortage, food supply shortage'.

 

"Kita akan terus berusaha, iaitu pertama dengan mendapatkan apa yang diperlukan melalui bekalan; kedua pula, sebolehnya dengan harga yang serendah rendahnya.

 

"Dalam masa yang sama, kita juga memikirkan apa yang dapat kita laksanakan dalam negara," ujar Yang Berhormat.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Seven Teens With Alleged 'Extremist Ideology' Arrested In Sydney Raids

 2024-04-25 10:57:21

Boycotts Aren't The Only Way To Hold Companies Accountable

 2024-04-25 01:24:19