FacebookInstagramTwitterContact

 

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract           >>           Ex-Post Office Chair Defends Himself Against Claims           >>           Royal Bank Of Scotland To Close A Fifth Of Branches           >>           UK Inflation Falls As Some Food Prices Drop           >>           The West Says China Makes Too Much. Its Workers Disagree           >>           Study Claims Drinking A Mug Of Black Tea Provides Enough Nutrients To Prevent COVID Infection           >>           Buyers Beware: Turmeric Products Are Often Contaminated With Lead           >>           Calcium: Why You Need It, Debunking Myths About It, And The Best Plant-Based Food Sources Of This Important Mineral           >>           Rubber Duck Washes Up On Scottish Beach 18 Years After It Was Released In Ireland           >>           Sainsbury’s Finally Gets The Price Of Freddo Right — After 19 Years           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Memperhalusi Tatacara Wuduk, Tayamum


 


 June 22nd, 2022  |  09:56 AM  |   469 views

MERAGANG

 

Pusat Tingkatan Enam (PTE) Meragang menerusi Majlis Perwakilan Pelajar dan Pembimbing Rakan Remaja menganjurkan Bengkel Wuduk dan Tayamum yang berlangsung di sekolah berkenaan baru-baru ini.

 

Seramai 45 pelajar PTE Meragang telah mengikuti bengkel tersebut dengan tunjuk ajar oleh mahasiswa Kolej Universiti Perguruan Ugama Seri Begawan (KUPU SB), Mohammed Khairul Mu'az bin Haji Sibodaud yang sedang menjalani latihan mengajar di sekolah berkenaan.

 

Turut hadir menyaksikan bengkel tersebut, Pemangku Pengetua PTE Meragang, Awang Moss bin Mat Juni.

 

Mohammed Khairul Mu'az semasa ditemu bual menjelaskan dan melalui pengamatannya bahawa sebilangan pelajar tidak menggosok anggota badan mereka seperti yang disyorkan sehingga ada air tidak sempurna disiram khususnya pada anggota wuduk.

 

Selain itu, katanya, ada sebahagian juga yang menggunakan air secara berlebihan dalam tatacara berwuduk dan perkara itu boleh mengundang kepada pembaziran.

 

"Saya mendapati sebilangan pelajar tidak peka dalam bab wuduk dan tayamum ini. Perkara ini membimbangkan, sedangkan syarat sah dalam sembahyang hendaklah suci dari hadas. Sebab itu saya berasa bertanggungjawab untuk mengajar pelajar," tambahnya lagi.

 

Beliau berharap agar Bengkel Fardu Ain seumpama ini wajar diteruskan seperti juga Bengkel Sembahyang dan Pembacaan Surah Al-Fatihah yang betul dan dari itu juga, supaya sekolah-sekolah lain terdorong untuk mengutamakan perkara tersebut dalam memeduli para pelajar dalam mengerjakan Fardu Ain mereka.

 

Tujuan utama bengkel ini diadakan ialah bagi menghalusi dan membetulkan cara wuduk dan tayamum pelajar kerana ia boleh sahaja mereka selama ini tidak sedar ada kekurangan dalam bab taharah atau terlupa sebab lama meninggalkan sekolah agama.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Solomon Islands: The Pacific Election Being Closely Watched By China And The West

 2024-04-18 00:06:57

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract

 2024-04-18 23:31:16