FacebookInstagramTwitterContact

 

Gotham FC Signs Germany Goalkeeper Ann-Katrin Berger From Chelsea           >>           Vitesse Docked 18 Points, Relegated Amid Probe Of Abramovich Ties           >>           12 Health Benefits Of Drinking Elderberry Tea           >>           Blueberries Found To Reduce CVD Risk By Up To 20 Percent           >>           Natural Treatment For Rheumatoid Arthritis: Research Shows Yoga Can Relieve Physical And Psychological Symptoms           >>           The Sweetest-Smelling City In The World Might Surprise You           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           Inside Caitlin Clark And Connor Mccaffery's Winning Romance           >>           You Can Watch Taylor Swift And Post Malone’s “Fortnight” Music Video With A Broken Heart           >>           BIBD Awareness Campaign           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Menyalahgunakan Harta Benda, 3 Lelaki Tempatan Dipenjara


 


 July 8th, 2022  |  09:46 AM  |   854 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Tiga lelaki tempatan dijatuhkan hukuman penjara atas pertuduhan ketidakjujuran / menyalahgunakan harta benda orang lain di Mahkamah Majistret, hari ini.

 

Mulkan @ Abdul Quddus bin Haji Mohamed Deli (D1), 43 tahun dan Sainrin bin Haji Hassan (D3), 52 tahun, dijatuhkan hukuman penjara lapan bulan manakala Mohamad Ishak bin Hamdani (D2), 35 tahun pula dijatuhkan hukuman penjara 12 bulan kerana tidak mengambil pengajaran daripada hukuman penjara yang panjang sebelum ini.

 

Defendan-defendan telah mengaku bersalah di hadapan Majistret Kanan, Hajah Ervy Sufitriana binti Haji Abdul Rahman.

 

Fakta kes Timbalan Pendakwa Raya, Sabrina binti Haji Mahmud mendedahkan bahawa pada Mei 2022, D1 sebelum ini telah menunda kereta BMW lama milik orang lain ke satu kawasan sekitar Jalan Meragang, Kampung Kapok.

 

Kemudian mereka dan seorang lagi telah pergi ke sebuah tempat untuk membuka bahagian kereta BMW tersebut untuk dijual.

 

Semasa membuka bahagian kereta, D3 ternampak dua treler dan membuat rancangan bersama D1, D2 dan seorang lagi untuk menjualnya walaupun mengetahui treler tersebut bukan milik mereka.

 

D2 seterusnya menghubungi pengurus sebuah kawasan simpanan sekerap dan menawarkan untuk menjual treler tersebut, mendakwa ia milik arwah ayahnya dan memberikan lokasi treler itu disimpan.

 

Pada hari yang sama, D3 menghantar gambar treler tersebut kepada pengurus berkenaan.

 

Semasa pengurus berkenaan melawat lokasi itu, beliau menyedari bahawa treler yang ditawarkan kepadanya sebenarnya milik bekas rakan niaganya iaitu pengadu.

 

Beliau segera berjumpa pengadu dan anak pengadu untuk memaklumkan perkara tersebut di mana mereka menafikan mahu menjualnya.

 

Pada 29 Mei 2022, anak pengadu pergi meninjau tapak di tanah milik keluarga mereka dan menyedari dua treler sepanjang 20 kaki 40 kaki telah hilang dan laporan polis telah dibuat.

 

Semasa penyiasatan, didapati pada Mei 2022, selepas percubaan D2 dan D3 tidak berjaya menjual treler tersebut kepada pengurus sebuah kawasan simpanan sekerap, seorang lagi cuba menghubungi suami rakannya (pembeli) melalui WhatsApp, menawarkan untuk menjual dua treler tersebut, di mana pembeli menjawab bahawa dia akan sanggup membeli jika harganya murah, setelah melihat gambar yang dihantar oleh defendan.

 

Defendan mendakwa bahawa treler tersebut adalah milik bapanya dan kad biru untuk treler tersebut telah hilang.

 

Setelah mempercayai apa yang diberitahu oleh D2, pembeli bersetuju untuk berjumpa di Stesen Minyak Kampung Kapok di Muara untuk menunjukkan lokasi treler tersebut.

 

Apabila bertemu di stesen minyak tersebut, seorang lagi yang diiringi oleh D1 dan D2, kemudiannya memandu untuk pergi ke sekitar kawasan tapak tersebut di mana treler itu disimpan. Di tapak tersebut, D1 dan D2 menunjukkan kepada pembeli treler tersebut.

 

Selepas pembeli memeriksa treler tersebut, pembeli bersetuju untuk membeli treler tersebut pada harga BND600. Pada mulanya pembeli membayar deposit sebanyak BND100 kepada D1.

 

Kemudian, keesokan harinya, pembeli membayar baki BND500 kepada D2 yang kemudiannya menyerahkan wang tersebut kepada D1.

 

Siasatan polis juga mendedahkan bahawa selepas pembeli membeli treler tersebut, pembeli terus memotong treler bentuk rata sepanjang 40 kaki itu kepada tiga bahagian dan treler bentuk rata sepanjang 20 kaki itu kepada dua bahagian dan menjualnya ke tempat sampah lain dan memperoleh BND900 daripada penjualan itu.

 

Barangan tersebut masih belum ditemui kerana tempat sampah tersebut telah mengeksportnya ke luar negara.

 

Ketiga-tiga defendan mengakui bahawa mereka tahu treler tersebut bukan milik mereka dan dengan niat yang sama, mereka telah secara tidak jujur menyalahgunakan treler tersebut dengan menjualnya untuk keuntungan peribadi mereka sendiri.

 

Ketiga-tiga defendan juga mengaku mendapat keuntungan secara salah daripada penjualan treler tersebut.

 

Menurut pengadu, treler sepanjang 20 kaki dianggarkan berharga BND43,000 dan treler sepanjang 40 kaki dianggarkan berharga BND50,000.

 

Apabila disabitkan dengan kesalahan itu, ketiga-tiga defendan merayu mahkamah meringankan hukuman, meminta agar dikenakan hukuman denda dan bukan hukuman penjara.

 

Timbalan Pendakwa Raya, Sabrina binti Haji Mahmud mengemukakan kepada mahkamah bahawa hukuman penjara adalah wajar bagi defendan, terutamanya memandangkan fakta bahawa barang-barang itu tidak dapat diperoleh dan pengadu mengalami anggaran kerugian sebanyak BND93,000 untuk treler tersebut.

 

Pihak pendakwaan seterusnya berhujah bahawa defendan-defendan mengaku mengetahui barang-barang itu bukan milik mereka namun masih terus menyalahgunakan treler tersebut untuk kepentingan peribadi mereka, justeru, defendan tidak menghormati harta benda orang lain dan memandangkan mangsa akan mengalami kerugian yang besar.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

In Pictures: India Votes In World's Biggest Election

 2024-04-20 00:10:59

Post Office Lawyer 'Missed' Key Horizon Finding

 2024-04-20 01:27:17