FacebookInstagramTwitterContact

 

Miscellaneous Offences Act 2021           >>           Designs of 'Baju Melayu' Studs           >>           Spectrum Unveil 2024 Exhibition           >>           'People Call Me A Monster For Dyeing My Dog Pink - I Want Him To Match My Outfit'           >>           Number of New Converts Increase           >>           Mum's Horror As Group Text Invite For Daughter's 1st Birthday Party Goes Terribly Wrong           >>           Kid Cudi Engaged To Lola Abecassis Sartore           >>           Orlando Bloom Reveals Whether Kids Flynn And Daisy Inherited His Taste For Adventure           >>           This hopping robot with flailing legs could explore asteroids in the future           >>           GPT-4 performed close to the level of expert doctors in eye assessments           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


AMAF Ke-38 Capai Kemajuan di Pelbagai Bidang


MENTERI Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong (paling kiri) bergambar bersama-sama Menteri Pertanian dan Perikanan ASEAN ketika Mesyuarat AMAF Ke-38.

 


 October 7th, 2016  |  09:50 AM  |   1143 views

REPUBLIK SINGAPURA

 

Khamis, 6 Oktober. - Menteri-Menteri Pertanian dan Perhutanan ASEAN (AMAF) yang mengadakan Mesyuarat AMAF Ke-38 di bawah Pengerusi Menteri Pembangunan dan Menteri Kewangan Kedua republik berkenaan, Tuan Yang Terutama Lawrence Wong dalam kenyataan bersama melahirkan kegembiraan atas kejayaan dan pelaksanaan beberapa perkara yang telah dibincangkan di mesyuarat berkenaan.

 

Mesyuarat dihadiri oleh Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan Negara Brunei Darussalam, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong dan Setiausaha Tetap di KSSUP, Dr. Haji Abdul Manaf bin Haji Metussin.

 

Hadir sama Menteri Pertanian, Perhutanan dan Perikanan, Kerajaan Kemboja, Tuan Yang Terutama Veng Sakhon; Menteri Pertanian, Republik Indonesia, Tuan Yang Terutama Amran Sulaiman; Timbalan Menteri Pertanian dan Perhutanan, Republik Demokratik Rakyat Lao, Tuan Yang Terutama Dr. Phouang Parisak Pravongviengkham; Menteri Industri Pertanian dan Industri Asas Tani, Malaysia, Tuan Yang Terutama Dato 'Sri Ahmad Shabery Cheek; Menteri Kesatuan Pertanian, Ternakan dan Saliran, Republik Kesatuan Myanmar, Tuan Yang Terutama Dr. Aung Thu; Setiausaha Gerakan Jabatan Pertanian, Republik Filipina, Tuan Yang Terutama Ariel Cayanan; Menteri Pertanian dan Koperasi, Thailand, Tuan Yang Terutama Jeneral Chatchai Sarikulya; Naib Menteri Pertanian dan Pembangunan Luar Bandar, Republik Sosialis Viet Nam, Tuan Yang Terutama Ha Cong Tuan dan Timbalan Ketua Setiausaha ASEAN, Tuan Yang Terutama Lim Hong Hin.

 

Di bawah tajuk Menuju Ke Arah 2025, para menteri berasa gembira dengan kejayaan pelaksanaan inisiatif yang berkaitan dengan makanan, pertanian dan kerjasama perhutanan dalam menyokong menyiapkan Pelan Tindakan bagi Komuniti ASEAN (2009 - 2015) dan penubuhan Komuniti ASEAN di samping mengulangi komitmen untuk meningkatkan kerjasama untuk menyumbang kepada merealisasikan Komuniti ASEAN 2025.
Para menteri juga memberikan komitmen kepada semua Kumpulan Kerja Sektor di bawah AMAF untuk melaksanakan langkah-langkah yang berkaitan dalam ASEAN 2025: Maju ke Hadapan Bersama-sama dan Pelan Strategik bagi Kerjasama ASEAN dalam Industri Makanan, Pertanian dan Perhutanan 2016 - 2025 (SP-FAF 2016 - 2025).

 

Bagi merealisasikan strategik teras SP-FAF 2016 - 2025, para Menteri AMAF juga mengguna pakai Indeks Prestasi Utama (KPI) bagi SP-FAF 2016 - 2025 dan Pelan Tindakan Strategik masing-masing (SPA) bagi Kerjasama ASEAN dalam Ternakan, Tanaman, Perikanan, Langkah-langkah SPS dan Kerjasama ASEAN dalam Koperasi Pertanian bagi tempoh 2016 - 2020 dan juga sebagai Pelan Tindakan Strategik bagi Kerjasama ASEAN dalam Perhutanan bagi 2016 - 2025 di samping mengambil maklum terhadap kemajuan memperkemas struktur di bawah AMAF dan menggesa pegawai-pegawai kanan untuk melengkapkan proses tersebut dan membentangkan hasil kepada AMAF untuk kelulusan ad-referendum.

 

Menyentuh mengenai keselamatan makanan para menteri menyatakan kemajuan yang dicapai dalam pelaksanaan Rangka Kerja Keselamatan Makanan Bersepadu ASEAN (AIFS) dan Pelan Strategik Tindakan Keselamatan Makanan ASEAN (SPA-FS) 2015-2020, terutamanya penyelarasan merentasi sektor dalam memastikan bekalan yang mencukupi, makanan yang berpatutan, selamat dan berkhasiat dan Aktiviti Bersama bagi Kerjasama ASEAN Pelbagai Sektor Mengenai Keselamatan Makanan dan Pemakanan.

 

Di bawah tajuk Keselamatan Makanan dan Kualiti Produk pula, para menteri juga merasa gembira dengan kemajuan dan pencapaian yang dibuat dalam pengharmonian piawaian makanan, pertanian dan produk perhutanan dalam ASEAN untuk memastikan hasil pertanian berkualiti selamat dan baik dan bagi memudahkan perdagangan produk-produk ASEAN ini.

 

Para menteri juga turut mengesahkan beberapa dokumen yang menjadi kepentingan bersama.

 

Menteri-Menteri AMAF seterusnya mengalu-alukan perjanjian penuh Penubuhan Pusat Penyelarasan ASEAN bagi Kesihatan Haiwan dan Zoonosis (ACCAHZ) dan memandang ke hadapan dengan penubuhan dan operasi pusat untuk menyediakan dan memudahkan pendekatan bersepadu dan rangka kerja yang lebih luas penyelarasan serantau di samping menyatakan penghargaan kepada Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (FAO) di atas sokongan yang berharga dilanjutkan dalam penubuhan dan operasi ACCAHZ.

 

Juga menjadi perhatian Menteri-Menteri AMAF termasuklah rintangan antimikroba dalam Pertanian: Menyedari kesan luas dan buruk rintangan antimikroba (AMR) dalam bidang pertanian kepada orang ramai dan haiwan, kehidupan, keselamatan dan keselamatan makanan. Oleh itu para menteri bersetuju untuk mengukuhkan kerjasama serantau dalam mitigasi AMR melalui (i) Meningkatkan kesedaran dan advokasi mengenai isu-isu AMR dan menggalakkan penggunaan berhemat antimikrobial; (ii) Meningkatkan kapasiti pada pengawasan, diagnosis dan penyelidikan mengenai AMR dan penggunaan antimikrob (AMU); (iii) Menggalakkan amalan baik penternakan haiwan dan pembangunan alternatif yang berdaya maju dan (iv) kerjasama meningkatkan dengan sektor dan pihak berkepentingan yang berkaitan termasuk rakan pembangunan dan agensi penderma.

 

Dalam Sektor Perhutanan dan Perikanan, para menteri juga mengakui terhadap beberapa kemajuan dalam dua sektor tersebut. Antara kemajuan yang dicapai di bidang Perhutanan termasuklah (i) Menggalakkan Pengurusan Hutan Lestari (SFM); (ii) Proses Dasar Perhutanan Antarabangsa; (iii) Pensijilan Inisiatif Kayu; (iv) Herba dan perubatan serta pembangunan hasil hutan; (v) Penguat Kuasaan Hidupan Liar dan Kerjasama CITES; (vi) Hutan dan Perubahan Iklim dan (vii) Perhutanan Sosial.

 

Sementara kemajuan yang dicapai dalam sektor perikanan ialah dengan memberi tumpuan kepada peningkatan pengurusan perikanan yang mampan, kerjasama penyelidikan, maklumat dan data pertukaran dan kerjasama antara sektor awam dan swasta. Dalam hal ini, Menteri-Menteri AMAAF menerima pakai Pelan Tindakan Pengurusan Kapasiti Memancing Serantau ASEAN (RPOA-Capacity) dan Garis Panduan Serantau mengenai Sistem Kebolehkesanan untuk Produk Akuakultur di Wilayah ASEAN.

 

Manakala melalui Kerjasama dengan Rakan-rakan Dialog dan Organisasi Antarabangsa, Menteri-Menteri AMAF berasa gembira terhadap kerjasama dengan rakan-rakan Dialog ASEAN, terutamanya Australia, China, Jerman, India, Jepun, Republik Korea dan Rusia dengan mengukuhkan lagi bidang keselamatan makanan, keselamatan makanan, kualiti produk dan perdagangan memudahkan pertanian, perikanan dan produk perhutanan.

 

Para menteri juga menghargai sokongan berharga yang diberikan oleh Bank Pembangunan Asia (ADB), Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (FAO), Institut Penyelidikan Beras Antarabangsa (IRRI), Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD), piawaian dan Kemudahan Pembangunan Perdagangan (STDF) Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) dan Forum Ekonomi Dunia (WEF) - Perkembangan Perkongsian Asia bagi pelaksanaan Pelan Strategik bagi Kerjasama ASEAN dalam Makanan, Pertanian dan Perhutanan 2016-2025.

 

Mereka juga mengguna pakai Jawatan ASEAN Common, dan bersetuju untuk meningkatkan penyelarasan, mengenai isu-isu pertanian di Mesyuarat Ke-22 akan datang daripada Persidangan Pihak-Pihak (COP-22) kepada Konvensyen Rangka Kerja PBB mengenai Perubahan Iklim (UNFCCC) pada November 2016 di Marrakesh, Maghribi.

 

Mesyuarat AMAF Kali Ke-39 mengenai Mesyuarat Pertanian dan Perhutanan akan diadakan Thailand pada tahun 2017.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Ihsan Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sydney Church Stabbing: Australian Bishop Forgives Alleged Attacker

 2024-04-19 00:07:49

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract

 2024-04-19 00:33:16